Norsk
Blog
Noroff halvtårs prosjekt, oppturer og nedturer

Noroff halvtårs prosjekt, oppturer og nedturer

Da er det gått nesten akkurat 2 måneder siden jeg startet på et nytt halvår og et nytt prosjekt her på Noroff. Så da var det på tide med en liten oppdatering!

Halvtårs prosjektet var å lage et spill, eller demo til et spill på et halvt år fra start til slutt. Alt ifra Game Design Dokument til programmering skulle gjøres og det helst i grupper.

Så det første spørsmålet når vi startet var hvem skulle vi være på gruppe med? Etter mye diskusjon ble alle enige om at vi ikke ville stenge noen utenfor og gikk sammen til en stor felles gruppe på 7 elever. Med 7 medlemmer kom vi frem til mange gode ideer og hadde mange gode innspill, men som ordtaket lyder. "Flere kokker betyr mer søl". Når alle skal komme med sine egne innspill blir fort ting rotete og det er veldig vanskelig å holde et konsistent og enhetlig konsept.

Det til tross. Vi startet godt på planleggingen , fikk ned et Game Design Dokument og fikk gjort en god del på concept art biten så vi kunne hoppe rett inn i modelleringen når alpha fasen startet i starten av Mars.

Men så skjedde noe, eller ikke noe, faktisk ganske mye. Og det på kort tid.

Det hadde lenge vært litt mangel på motivasjon og vilje på prosjektet ettersom alle hadde sine egne visjoner for spillet og gruppen ble derfor etter 2 måneders arbeid splittet opp. Istedenfor 1 gruppe på 7 ble klassen i istedenfor delt inn i 4 grupper hvor 3 av dem har 2 medlemmer og 1 jobber alene.

Dere kan kanskje gjette dere frem til hvem som for øyeblikket jobber alene, men ja det er meg. Jeg er min egen 1 mans gruppe under navnet Pixel Rave. Å kalle meg en 1 mans gruppe er derimot ikke helt korrekt. Grunnet arbeidsmengden og den tapte tiden på det forrige prosjektet har jeg leiet inn broren min (SoL) som studerer Spill Programmering til å hjelpe meg med kodingen og vi er nå godt i gang med vårt neste prosjekt.

Prosjekt har arbeids navnet Stay Alive for øyeblikket og er en 2D arena survival game hvor fokuset er på å holde seg i livet fremfor å slakte horder av innkommende fiender. Man spiller som en av 4 ulike klasser med hver sine unike evner og må bruke de for å holde fiende unna. Desto lengre man overlever desto bedre score får man. Vi har også planer om å ha en flerspiller komponent hvor du samtidig som du passer på å overleve kan ødelegge for motstanderen din, men hvordan den blir i det endelige resultatet kommer vi tilbake til.

Det blir mye arbeid fremover, men har store forhåpninger om at det kommer til å gå bra og gleder meg til å vise frem det endelige produktet.

I mellomtiden får dere kose dere med et screenshot jeg tok nylig mens jeg jobbet i Unity- (Dette er pre alpha og er derfor ikke representativt for det endelige resultatet)

Noe av concept arten for det nå forlatte prosjektet:
http://markus000.deviantart.com/art/Skywalk-Concept-Student-Ga
me-Project-436404528

http://markus000.deviantart.com/art/Door-Concepts-Student-Gam
e-Project-Now-defunct-438185996

http://markus000.deviantart.com/art/Foilage-and-Rocks-Concepts-
Student-Game-Project-438187792

http://markus000.deviantart.com/art/Valley-Concept-Student-Gam
e-Project-436882133

HQ