Norsk
Blog

GAME OVER

Skrevet av Kristian den 8 august 2013 klokken 18:02

Etter nærmere tre og et halvt år er det på tide å kaste inn håndkleet. Jeg begynte som sjefredaktør i Gamereactor den 1. april 2010, en stilling som ble en altoppslukende del av livet mitt. Det ble en livsstilsjobb, en berikende erfaring, men i løpet av det siste halve året har motivasjonen gradvis avtatt. Det føles mest riktig å la noen andre overta.

Jeg er fortsatt utrolig glad i Gamereactor. Jeg har blitt glad i produktet, glad i redaksjonen og glad i dere lesere. Ja, seriøst. Jeg har faktisk blitt det. Vi i redaksjonen følger trolig mer med på reaksjonene deres enn dere aner. Vi snakker om dere som om vi skulle ha vært bekjente. Nå har Joel Peanuts sagt et eller annet, det blir kjøp fra Fantomena, Tommy Kvernerud liker faktisk et spill, Albaga gleder seg til å lese mer eller den #$%& har nettopp uttalt seg om noe. Vi har alltid fulgt godt med, og ofte følt oss som en stor familie. Det er ganske kult.

Det er litt vemodig å gi seg nå. Jeg er gira for PS4 og Xbox One, Oculus virker lovende og det samme gjør nestegenerasjonsspillene. Alt blir mer tilgjengelig, smart og sømløst. Bransjen vil jeg alltid være besatt av. Men nå, etter tre og et halvt år med denne livsstilsjobben, blir det befriende å gjøre noe annet. Jeg vil gjøre dumme ting. Lære meg å seile. Seile over Atlanteren (tar gjerne imot tips - hvor får jeg kjøpt båt, etc.). Brygge mitt eget øl. Hardcore gamer-øl. Og selvfølgelig, i kjent David Brent-stil, spille inn plate.

Heldigvis vet jeg at ting er på stell i Gamereactor. Tor Erik tar over som sjefredaktør, og Morten går inn som redaktør i utvidet fulltidsstilling. Vi har jobbet sammen i over to år, satt opp kjerneverdier og bygget en sterk norsk redaksjon. Hvis jeg skal trekke frem én ting som jeg er stolt av min periode som sjefredaktør, så må det bli redaksjonen som har vokst frem. Vi har lagt et fundament, skapt en sikkerhet og forståelse for hva vi driver med som gjør at GR kommer til å bli bedre i tiden som kommer, og det er jeg utrolig stolt av og glad for.

Det er mange jeg skylder en takk. Det skal jeg spare dere for her, og heller ta personlig med de det gjelder. Men de jeg ikke får takket personlig er alle dere som har lest. Det er ikke før nå jeg innser at det tristeste ved å slutte, er at jeg ikke lenger kan skrive for dere. At dere har fulgt med, lest og engasjert dere har vært det beste med jobben min. Det beste. Jeg er utrolig takknemlig. Tusen, tusen takk for følget.

GAME OVER

HQ
Last of Us klokken 16:00

Last of Us klokken 16:00

Skrevet av Kristian den 5 juni 2013 klokken 10:23

Spoiler.... shall not pass!

Det samme gjelder for anmeldelsen som blir lagt opp i løpet av dagen. Den er så fri for spoilere som overhodet mulig, men ikke uten at jeg har prøvd å fange essensen i spilllet.

Jeg likte The Last of Us virkelig godt. Synes det er det beste spillet Naughty Dog noensinne har laget. Håper du forstår hvorfor når du leser anmeldelsen.

Klokken 16:00, altså...

HQ

Reaksjon: Xbox One

Skrevet av Kristian den 21 mai 2013 klokken 21:20

- Xbox er i ferd med å bli den neste vannkjøleren, hevder Nancy Tellem, sjef for Xbox TV Studios.

For noen spillkonsoll er det tydeligvis ikke.

Reaksjon: Xbox One

I hvert fall ikke om man skal ta kveldens Xbox-avdukning i betraktning. Det var voldsomt mye fokus på Xbox som senter for hjemmeunderholdning med raskt bytte mellom TV, spill, film og nett.

Men lite spill.

Kanskje ikke uventet. Microsoft hevdet allerede før presentasjonen at de skulle fokusere på maskinvaren i kveld, og heller spare spillfokuset til E3-messen som går av stabelen om et par uker.

Likevel synes jeg det ble i overkant mye tåkeprat. Mange store ord. Lite som ble vist frem.

- Xbox, go home!

Jeg krympet i sofaen da Microsoft begynte å skryte av Kinect.

Og talestyring.

Det er ikke fremtiden for meg. Jeg vil ikke kjøpe Xbox One for de funksjonene.

Jeg vil kjøpe en konsoll som er en god spillmaskin, med hjemmeunderholdningsfunksjonaliteten som en bonus - ikke omvendt.

Det er mulig at en mer presis Kinect kan fungere, men vi vet alle (som har testet det i nåværende form) at det ikke er optimalt til spilling. Jeg kommer trolig ikke til å juble når Joy Ride 2 blir annonsert. Noe det heller ikke ble. Heldigvis.

For det var ikke mange spillannonseringer Microsoft kunne skryte av i kveld. Joda. Remedys Quantum Break virker svært spennende. Men det var også det.

EA Sports fikk en del sendetid. Her prater stjernespillere om mentalitet og sporten, mens de lirer av seg noen visdomsord. Men fikk vi se noe konkret? Fikk vi se hvordan utviklere utnytter maskinkraften i de nye konsollene til å lage en mer autentisk spillopplevelse?

Nei.

Jeg er litt skuffet over hele opplegget. Ikke nødvendigvis konsollen i seg selv, men det svevende og innholdsløse showet.

Jeg hadde håpet at Microsoft skulle kline til. At de skulle avsløre den nye konsollen med et smell. At de skulle vise noe som tok pusten fra oss. Noe du bare måtte vise til vennene dine.

Men det gjorde de ikke.

Ifølge Microsoft så har de mye kult. Mange kule spill. De ville bare ikke vise det under avdukningen av sitt splitter nye nestegenerasjonskonsoll all in one system.

Forstå det den som kan.

Bare laster ned The Last of Us

Skrevet av Kristian den 15 mai 2013 klokken 11:43

Vi plasserte det på førsteplass over årets 30 heteste spill da vi skrev listen tidlig på nyåret. Jeg er naturligvis utrolig nysgjerrig på spillet. Det er kun en liten smakebit som er tilgjengelig, en forsmak som varer omlag en drøy time, men det bør være nok til å få et skikkelig inntrykk av spillet.

The Last of Us virker å bli bra. Skikkelig bra. Men kan det overgå en umiddelbar klassiker som Bioshock Infinite, eller superlovende GTA 5 for å bli årets beste?

Bare laster ned The Last of Us

Inntrykk kommer fra enten meg eller Morten " Mr. Hardcore" Bækkelund i løpet av kort tid. Og ja. Det er min TV - den begynner å bli gammel.

Forside Gamereactor #105

Skrevet av Kristian den 18 april 2013 klokken 14:00

I går sendte vi det til trykk. Jeg synes balansen i GR 105 ble god. Denne måneden ønsket vi å lage et magasin med mer småplukk og flere mindre saker enn ellers. Det er noe mer tidkrevende, og jeg vet ikke hvor merkbart det oppleves for dere lesere, men det var i alle fall tanken da planleggingen begynte. Vi utdvidet tempo- seksjonen, og snevret inn på anmeldelser og hovedartikkel. På toppen av det hele har vi tatt mer hensyn til Norges beste spillcommunity (Ja, det er selvfølgelig dere), og disponert to velfortjente sider istedenfor én. Så da kan dere bare nikke anerkjennende. Det skulle bare mangle. Jeg vet. Vi har også døpt om de nydesignede communitysidene til "Online". Det klinger jo mye bedre, ikke sant?

• Journalen er tilbake
• Thief IV - Hovedartikkel
• Libratine Zipp og Turtle Beach Seven er anmeldt
• Reaksjon: Kynisk free-to-play-modell
• Reaksjon: Objektifisering av kvinner i bransjen
• Test på 5 dedikerte kontrollere
• Lister
• Save: Ironman Super Offroad
• Guiden
• Film: Game of Thrones S3, Louis CK etc.
• Forspill: Fifa 14, The Elder Scrolls Online
• På horisonten
• Dobbelt så mye community

Og mye, mye mer...

Forside Gamereactor #105