Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook

Tanker om Wii U - Del 1: Kontrolleren

I morgen er det kun to uker igjen til Nintendos pressekonferanse på E3, og jeg vil derfor presentere en serie hvor jeg presenterer mine tanker rundt Nintendos kommende spillmaskin i en serie på firedeler. Dere vil få servert en del tredjehver dag fram mot E3-messa. Wii U ble annonsert på fjorårets E3-messe da Nintendo presenterte maskina for en hel verden. Maskina vil ha HD-grafikk og støtte for både Wii-kontrollere og den nye "uPaden", som essensielt er en iPad med knapper.
I den første delen vil vi ta for oss nettopp denne nye kontrolleren, hvilke funksjoner den har, og hvordan disse kan implementeres i ulike spill.

Den første og mest åpenbare funksjonen man kan tenke seg er selvfølgelig muligheten til å ha en trykksensitiv skjerm som kan holde styr på andre ting uten å forstyrre gameplayet på skjermen. Se for deg for eksempel Skyrim, et spill som ble møtt av voldsom ros fra spillentusiaster verden over i november i fjor. Selv synes jeg spillet var fantastisk, men jeg følte spillopplevelsen ble noe ødelagt av at man måtte inn i menyene svært ofte, noe som gjorde det vanskeligere for meg å leve meg inn i rollen som en dum, magihatende ork med en litt tøff oppvekst.

Dette kan enkelt fikses på Wii U, om utviklerne bare lar oss styre inventaret direkte fra trykkskjermen, uten å måtte sette spillet på pause. Det samme vil være en mulighet i mange andre spill. Kampene i Assassin's Creed vil kunne flyte bedre, det vil være enda enklere å velge utstyr i Zelda og man vil kunne velge utstyr på Battlefield eller Call of Duty mens kill-kameraet fortsatt ruller på det store lerretet. I rundebaserte strategispill som Fire Emblem vil man kunne ha oversiktsbilde av kartet på tableten hvor man vil kunne flytte ut troppene på touchskjermen, mens kampene kan foregå på storskjerm i høyere definisjon. Dette er ingen store og revolusjonerende ideer, men de er nye og friske, og de vil gjøre spillopplevelsa mye enklere og forbedre gameplayet ytterligere.

Det Nintendo valgte å fokusere på under fjorårets konferanse var muligheten til å hente ned spillet til kontrolleren og spille det håndholdt, så fremt man ikke slår av konsollen. Dette kan fungere utmerket, spesielt om jeg sitter midt i en runde med Battlefield, men oppdager at jeg må en tur på do. Da kan jeg enkelt og greit ta med meg kontrolleren på dass og spille videre mens jeg driter. Jeg tør derimot ikke tenke på lydene som kommer til å møte meg i voicechatten om man kan spille på denne måten.

Kontrolleren vil også komme med innebygd gyrosensor og akselerometer. Dette betyr at Nintendo ikke er ferdige med bevegelseskontrollere, noe som gir en bittersøt smak. På den ene siden kan du ikke klandre dem, bevegelseskontrollere er det som har gjort Wiien til den salgssuksessen den er blitt, og det skal sies at titler som Skyward Sword perfeksjonerer bruken av disse kontrollene og bruker dem i det som kanskje er tidenes beste Zelda-spill. Ved å fortsatt åpne for bruk av bevegelseskontroller kan Nintendo sikre seg casual-markedet, slik Reggie Fils-aime selv så kleint formulerte det i fjor: "Wii can play, but U can play too!".

Uansett er det mulig å gjøre gode ting med disse kontrollene. På E3 i fjor fikk vi for eksempel se hvordan man kan sikte med tableten mot TVen samtidig slik at man på tableten hadde zoom på ei rifle, samtidig som man ikke hadde noe sikte på TV-skjermen. Ubisoft har bekreftet at de vil benytte seg av denne teknikken i det kommende Assassin's Creed 3, hvor man da vil kunne bruke dette for å benytte seg av Eagle Vision.

Ubisoft var også uheldig og lekket en trailer til et nytt Rayman-spill som sannsyneligvis kommer til høsten. Her viste de fram et konsept hvor man setter figurer på trykkontrolleren som leser av en chip i figuren, og dermed laster inn data i spillet. Nintendo har bekrefta at denne teknologien vil benyttes for å la folk kjøpe fysisk DLC og poeng til bruk i nettbutikken, for så å enkelt løse dem inn ved å legge dem på kontrolleren.

Kontrolleren kommer med innebygd mikrofon og kamera, noe som gjør stemmechat mellom lagmedlemmer enkelt og lett tilgjengelig, samtidig som en Skype-lignende tjeneste virker svært sannsynelig.

Til sist er det også viktig å få med at man ikke er nødt til å spille kun med uPaden. Konsollen kommer også til å støtte tradisjonelle Wii Remotes og Classic Controllerene som Nintende har solgt, men som særdeles få utviklere har støttes i spillene sine. Disse kan jeg se for meg vil få mer støtte i denne omgang, ettersom flere utviklere er interesserte i konsollen, men som ikke nødvendigvis er interessert i å porte om de er nødt til å implementere et system med touchkontroller.

Har du noen innspill, ønsker eller tanker om kontrolleren og den nye konsollen? Rop ut i kommentarfeltet! Neste del vil omhandle hvilken software vi kan vente oss bli annonsert til konsollen og om hvilke spill som vil dukke opp på og rundt launch.