Norsk
Blog
Frontlines: Fuel of War - et godt spill!

Frontlines: Fuel of War - et godt spill!

Skrevet av Bernt Erik den 18 mars 2008 klokken 13:08

For ikke mange dagene siden ble jeg en lykkelig eier av et spill jeg har ventet lenge på. Helt siden jeg fikk sett den første traileren og de første skjermisene har jeg vært målbundet til spillet med navn Frontlines: Fuel of War. Det spesielle med dette actionspillet var utvikleren som i mine øyne er legendariske. De stod blant annet bak modden Desert Combat til Battlefield 1942 og jeg visste at Frontlines ville bli et spill ikke ulikt Battlefield-serien som jeg er så glad i.

Da jeg for en fjorten dagers tid siden var på Ricks Cafe i Trondheim, fikk jeg prøvd spillet og med en gang ble jeg hekta. Spesielt på sniper-riflen som fantes i spillet fikk ståpelsen til å reise seg. Som du for lengst har fått med deg elsker jeg å spille sniper og ligger pr. dags dato på en 89. plass i verden med min Park 52 sniper rifle hvor jeg kjemper med 237 339 spillere. I Norge topper jeg listen.

Etter å ha lagt inn spillet, fikk jeg en kort beskrivelse over hva spillet ville omhandle. Verden var på tur til å gå tom for olje og det har medført til en del tumulter rundt omkring. Kina og Russland har gått sammen og var nå på krigsstien. Så målet ditt sammen med resten av medsoldatene dine er å slå tilbake den røde fare.

Det første som møter deg er et spill som ligner veldig mye på hvordan oppbygningen av Battlefield-serien er, men på en annen måte så er det litt ulikt igjen. Det er nok selve gameplayet som ligner mest, mens oppbygningen av spillets kjøretøyer samt våpen er litt mindre likt. For i spillet finner du alt fra droner som kan ta ut en hel armè, små helikoptre med missiler og robotfly som kan sprenges i småbiter. Dette er nyheter som jeg synes fungerer veldig godt, men pass deg for å ikke bli tatt ut av fienden mens du styrer disse spesialvåpnene. I enkelte situasjoner er det godt å ha noe man kan sende ut for å se om kysten er klar, slik at du vet hvor fienden holder til. Mens andre situasjoner er det kun du som spiller som må ordne opp.

Selve gameplayet er meget godt og bevegelsene veldig godt programmert. Det er en ting som er annerledes med dette spillet i forhold til Battlefield-serien og det er måten kulene treffer fienden på. Om du sender i vei en haug med kuler mot fienden, skal det mye til for at han faller om død som ei sild. Det har hendt mange ganger at selv med en skuddsalve over mageregionen ikke har fått fienden til å falle om død. Faktisk har fienden overlevd en haug med kuler i hoderegionen også og det er ikke slik jeg kjenner slike skytespill. For treffer man en person i hodet, så er det over og ut. I tillegg til dette er kulebanen heller ikke like godt programmert som i Battlefield-serien. Der man ved lengre avstand måtte skyte litt ovenfor målet, kan man i dette spillet skyte som vanlig og treffe med det. Litt dårlig synes jeg dette er og merkelig at Kaos Studios ikke har tenkt på det under utviklingen av spillet.

Grafikken i spillet er fet, men dessverre innehar den en god del feil. Blant annet kan ting og tang bare forsvinne eller bli gjennomsiketlig og dette er ikke godt. I spillets hete har det ofte hendt at fienden plutselig har blitt borte og uten forvarsel dukket opp et helt annet sted. Slike feil er ikke godtatt og gjør at spillet virker mer halvferdig ut. Selvsagt vil det nok komme patcher som fikser disse problemene, men ikke godt nok for et spill som er utgitt. hadde det derimot vært en beta-test ville jeg ha skjønt det, men ikke er ferdig spill. Ellers er grafikken god med mange stilige detaljer og muligheter for å ødelegge ting og tang m.m. Man kan sprenge seg vei inn i bygninger uten å måtte gå omveier for å komme frem til målet. Dette er ting som man ikke har sett så mye av i tidligere spill og som igjen gir en stor pluss i margen.

Kjøretøyene er også utviklet bra og enkle å kjøre. Savner dog at man kan sette seg i førersetet mens man er ute og kjører. For slik den er nå sitter du utenfor kjøretøyet (foruten stridsvognkjøringen da) og til tider kommer kameraet litt i feil vinkel. Dette gjør at man kan treffe diverse objekter som ligger i veien.

Nå har jeg sittet i snart fem timer med spillet og har kommet halveis i singleplayer-delen. Mange av oppdragene har vært interessante, spesielt da jeg spilte sniper var moro. Da ble det en del headshots, mens noen av oppdragene har vært helt greie uten å overraske så altfor mye. Har også vært inne og prøvd meg online, men dessverre har en del av serverne der ute veldig høy ping noe som medfører en del lagging samt at det også blir vanskeligere å treffe fienden. Det er et par servere som jeg har vært en del inne på og prøvd meg, men uten å lykkes så alt for mye ennå. Må nok legge meg i hardtrening der ja om jeg skal ha noen sjanse for å klatre oppover på rankinglistene. Å spille på servere med hele 64 spillere er noe jeg digger. Ser veldig frem til å kunne bruke mer tid på onlinespillingen når jeg om ikke så altfor mange timene blir ferdig med singleplayer-kampanjen...

Alt i alt har spillet vært en fin opplevelse, men er litt skuffet over for mange feil og mangler med spillet. Heldigvis har jeg hørt at utvikleren arbeider på en patch og med denne patchen skal en del av grafikkproblemene forsvinne. Jeg ser frem til onlinespillingen på 64 persons servere og muligheten til å avansere på rankinglistene er noe jeg skal satse på. Men akkurat nå spiller jeg like mye Battlefield 2142 som jeg spiller Frontlines: Fuel of War. For selv om utvikleren er en gammel rev med tanke på Battlefield, så er det fortsatt en del som mangler for at jeg skal bytte spill. Call of Duty 4 klarte det nesten. Nå venter jeg spent på Battlefield 3 for det har jeg veldig stor tro på vil kunne kicke godt med sin Frostbite grafikkmotor (som du finner i blant annet Battlefield: Bad Company).

Skulle jeg ha satt karakter på spillet, hadde det nok blitt en 7'er grunnet for mange feil samt litt for få servere med lav ping. Kanskje skal jeg søke om at Trønderbataljonen får seg en ranket server? Ikke umulig det.

Fordelingen hadde blitt slik: Grafikk: 7, Lyd: 8, Gameplay: 8, holdbarhet: 7, Handling: 7.

Intel Core 2 Extreme QX6850 3GHz 1333Mhz Socket LGA775, 8MB prosessor. EVGA 8800 GTX m/768MB DDR3 RAM overklokka versjon, 2GB 6400 RAM fra OCZ, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Champion Edition lydkort.

HQ