LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Blog
      Populært foredrag om spill!

      Populært foredrag om spill!

      Skrevet av Bernt Erik den 2 juni 2008 klokken 16:24

      Torsdag den 29. mai dro en litt smånervøs dude fra Snåsa i håp om å kunne presentere litt spillhistorie for en videregående skole. Stedet var Grong og jeg hadde forberedt meg litt før foredraget. Ikke bare hadde jeg funnet frem noen fete trailere, jeg hadde også lagd noen meget enkle powerpoint-presentasjoner med litt bakgrunnshistorie om historien til konsollene, beskrivelse av Funcoms Age of Conan og Art Plants Kaptein Sabeltann og grusomme Gabriels forbannelse. Begge disse spillene er jo som du sikkert vet produsert av en norsk spillutvikler. Men foruten det er det store forskjeller med tanke på størrelsen av prosjektene. Age of Conan kostet i følge Funcom over 100 millioner kroner og produsere mens Art Plants barnespill Kaptein Sabeltann og grusomme Gabriels forbannelse hadde en prislapp på rundt 3 millioner.

      Å holde fordrag er noe jeg ikke gjør så ofte og lite visste jeg at den tiden jeg skulle holde foredraget gikk så altfor fort. Jeg kom til skolen en liten halv time før foredraget og gjorde meg klar. Fant frem alle premiene jeg hadde fått fra Electronic Arts og Pan Vision og koblet meg til med PC-en til Ingeborg Berg (læreren til en av klassene). Alt så ut til å fungere greit bortsett fra fremvisningen av trailere. Det var på langt nær alle trailerne projektoren ville spille av og det irriterte jeg meg litt over uten at det hjalp. De traileren jeg hadde plukket ut var i mine øyne fete og skulle vise hvor god grafikken i spillene er.

      Noen minutter over halv ett startet jeg foredraget etter at Ingeborg hadde presentert meg for klassene. I starten var litt nervøs og hakket frem en presentasjon av Gamereactor og æret Morten og Claus Reichel for at de startet opp Gamereactor her i Norge sommeren 2002. I mellom bolkene spurte jeg elevene spørsmål hvor de kunne vinne fete t-skjorter, spill, plakater samt andre spilleffekter. Med en slik pause håpet jeg at jeg det ville fange elevenes oppmerksomhet og at de ville få litt ut av å høre på meg.

      Tiden gikk fort og plutselig var første time over. I pausen jobbet jeg litt videre for å finne ut hvorfor ikke projektoren ville spille alle trailerne jeg hadde med meg, men fant dessverre ikke ut noe mer denne gangen heller. Så var andre time i gang og jeg startet med å snakke om Age of Conan og deretter Kaptein Sabeltann. Med disse spillene håpet jeg elevene ville se den store forskjellen på spillprosjektene med tanke på ressursbruk. Jeg fortsatte å kjøre konkurranser og jeg oppdaget fort at premiene som Electronic Arts og Pan Vision hadde sendt var ettertraktet. Et tegn på det var alle hendene i været etter hvert som jeg stilte spørsmål. Artig å se at så mange fulgte med.

      Et av spørsmålene mine var; Hvor mange av dere har spilt spill i en eller annen form og nesten alle rakk opp hånden. Dette beviser hvorfor at spilling er en av de største hobbyene i dagens verden. Spilling opptar mange og derfor er det viktig at alle også har kjennskap til dette. Jeg nevnte også at det er sunt å spille i begrenset omfang og at man kan få mye ut av en liten runde med Super Mario Galaxy, Wii Fit, Need for Speed, Battlefield eller hva det måtte være av spill. Ikke bare trener man opp reaksjonsevnen av å spille, men forskere har funnet ut at de som spiller, lettere kommer seg ut av pressede og farlige situasjoner enn de som ikke gjør det. De som spiller må hele tiden tenke konstruktivt og er hele tiden presset til det ytterste. De som spiller lærer språk i og med at de fleste spillene er på engelsk. Noen elever sa at spilling også er sosialt og det er det også, selv om man kanskje ikke alltid ser den personen man spiller sammen med. Men med programmer som gjør at vi kan snakke med hverandre mens vi spiller samt webkameraer som viser oss hverandre på en liten skjerm, så er faktisk spilling på en måte sosialt. Vi skal heller ikke glemme partyspillene som samler en rekke personer rundt en konsoll. Spilling er ikke som det var før hvor man satt i en mørk kjeller og spilte spill på timesvis. I dag er en som spiller med på alt det de andre vennene er med på, bidrar sammen med familien og har sportslige aktiviteter.

      Etter at to skoletimer var unnagjort var jeg på langt nær ferdig med foredraget - tidsmessig hadde jeg dummet meg ut og da klokken visste 14:05, var det noen som måtte ta bussen hjem. Men det som jeg ble beæret med, var at en del av elevene valgte å sitte igjen på skolen og høre ferdig mitt foredrag. Dette varmet meg utrolig, for det bevisste kanskje at foredraget mitt ikke var så kjedelig likevel. Jeg fortsatte med å kjøre noen konkurranser og elevene var veldig flinke til å svare. Det ble delt ut en stor haug med premier og jeg er imponert over måten elvene tok inn til seg det jeg messet om.

      Alt i alt var dette veldig positivt og lærerne som fulgte med var fornøyde over opplegget. Dette varmet meg som holdt foredraget og jeg håper på at jeg en annen gang kan komme tilbake til min videregående skole å holde flere foredrag om spill og spill som kultur.

      Nedenfor kan dere se et opplegg som Ingeborg har lagt frem for klassene. Dette prosjektet får elvene karakterer på og jeg veldig spent på å høre hvordan det hele gikk.

      SPILLPROSJEKT 2STA Norsk

      Tid: Hele uke 23+mandag 9/6. Skal leveres inn skriftlig mandag 9. Muntlig presentasjon torsdag 11/6.

      Grupper: Max 3, minst 2.

      Spill: Alle elektroniske/digitale spill: pc, online, konsollspill
      (XBOX, PS, WII osv) håndholdte spill (PSP m fl) Kun en gruppe pr spill

      Dere skal skrive en oppgave der dere vurderer et spill. Dere må inkludere disse
      elementene:

      • Utgivelsesår
      • Utvikler
      • Utgiver
      • Målgruppe
      • Spillsjanger
      • Spillplattform
      • Hører spillet til en serie, i så fall hvilken, eller er det enkeltstående?
      • Vurder grafikken, gjerne med sammenlikning
      • Beskriv hva spillerens oppgave i spillet er
      • Gi en vurdering av spillet - hvis du hadde betatestet spillet, hvilke tilbakemeldinger ville du gitt produsenten?

      Denne skriftlige oppgaven leveres mandag 9/6, senest klokka 14.00. (NB for de som skal på biologiekskursjon)

      I tillegg skal det lages en presentasjon på PowerPoint som skal presenteres muntlig for klassen torsdag 11/6.

      I uke 23 jobber dere alene i norsktimene. Bruk tiden godt. Bernt Erik Sandnes, som holdt åpningsforedraget for oss, sa at dere gjerne må kontakte ham hvis dere har spørsmål. Han kan nås på:
      [email protected]
      Bruk alle resurser. Blant annet kan dere gå inn på gamereactor sine sider: www.gamereactor.no
      Dere kan opprette konto der for bl.a. å lese Bernt Eriks blogg om foredraget.

      Jeg gleder meg til å høre hva dere synes om spillene.

      Lykke til!
      Ingeborg!

      -----------

      Jeg vil med dette takke elvene og lærerne som hørte på meg samt en veldig stor takk til Electronic Arts og Pan Vision for premiene - dette var moro!

      HQ