Norsk
Blog
Race Driver Grid - kongespill til PC!

Race Driver Grid - kongespill til PC!

Skrevet av Bernt Erik den 8 juni 2008 klokken 15:26

Endelig har et av mine store racingspill blitt lansert og jeg vet ikke hvor mange blogger jeg har skrevet om spillet, men det begynner å bli noen. Siklet startet å renne fra munnen min allerede i oktober i fjor høst. Da fikk jeg se de første skjermisene fra spillet og den første traileren kom ikke langt tid etter. Allerede da visste jeg at dette kom til å bli et spill som fikk meg hekta.

I fjor sommer ble Colin McRae: DiRT og en hel verden tok i mot spillet med åpne armer deriblant undertegnede. Jeg har brukt ufattelig mye tid på DiRT - et spill med fet grafikk, godt gameplay, utfordrende og med masse underholdning. Gleden var stor da jeg fikk høre at Codemaster var i gang med et nytt "Toca" spill og da med grafikkmotoren til DiRT. I starten fikk Race Driver Grid navnet Race Driver One, men Codemasters ville ikke ha det navnet og kalte heller spillet for Grid.

Hva var så spesielt med DiRT som satte et så stort inntrykk på meg og resten av racingverden, jo for det første var grafikken og detaljene perfekt, for det andre var gameplayet og fartsfølelsen på topp. I tillegg var spillet utfordrende for en "middelmådig" rallyfører, spesielt på hard vanskelighetsgrad. Det som i grunnen kjennetegner Grid er fartsfølelsen og nettopp detaljene som Codemasters er så kjent for. Den er mer påtrengende enn noen gang og du skal være forsiktig med å blunke med øynene før du virkelig er ute og kjærtegner gjerdene ved siden av veien. Slik kjærtegning er skadelig for doningen din. Før du vet ordet av det så flyr den ene bildelen etter den andre i luften etter et ublidt møte med en bunke dekk som stod i veien eller en vegg som ikke ville flytte på seg.

Skademotoren er like omfattende som i DiRT og det skal ikke mye til før bilen din blir vanskelig å kjøre eller har store problemer med å holde følge med resten av konkurrentene dine. Kjør lurt, aktsomt og i tillegg klampen i bunn og du kan vinne løp etter løp, men pass deg, blir bilen skadet, ja da kan løpet være over før du får sagt bløtkake.

Grafikken i spillet er fet, kanskje ikke like bra som i GT 5 Prologen, men bevares, den duger godt for meg. Detaljene og skadene er også godt utviklet av Codemasters - som vanlig. Gameplayet fungerer akkurat slik du forventer og det om du bruker gamepad eller ratt med pedaler. Jeg for min del kjører for det meste med ratt og pedaler og Saiteks nye R660 GT, men er jeg lat, finner jeg frem gamepaden.

Spillet er omfattende med mange klasser og løpene intense. Det er flere ganger jeg har mistet pusten over å ha klart meg gjennom en hårnålssving mens konkurrentene har ligget på hjul eller at jeg har hatt for stor fart slik at svingen etter har ført til et ublidt møte mot en vegg med påfølgende store skader på motor, karosseri, dekk og girsystem. Dette har igjen ført til at jeg havnet milevis nedover på resultatlistene.

Race Driver Grid er et spill som alle racinginteresserte burde kaste seg over. For i sommer kommer det ikke så altfor mange spill i denne sjangeren og når Codemasters slår til med et slikt heftig spill, ja så kan jeg ikke annet enn å klappe for deres innsats. Spillet har alt hva jeg ønsker av et bilspill, action, fet grafikk, godt gameplay, sleipe konkurrenter og god underholdning - hva mer kan jeg ønske?

Nei, i sommer er det en konge på veien og det er Race Drive Grid og med ratt og pedaler er det en drøm å kunne konkurrere i en haug med klasser i mange titalls forskjellige doninger med hundretalls av hestekrefter. Folkens - jeg har ett råd til dere - kjøp spillet og bli like hekta som meg!

Spillet kjørte knirkefritt med;
Intel Core 2 Extreme QX6850 3GHz 1333Mhz Socket LGA775, 8MB prosessor. EVGA 8800 GTX m/768MB DDR3 RAM overklokka versjon, 2GB 6400 RAM fra OCZ, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Champion Edition lydkort, Cooler-Master Stacker 830, Philips AMBX Premium Kit, SteelSeries 5Hv2, NEC MultiSync 20WGX2

HQ