Norsk
Blog
Reklame i spill - irritasjon eller ikke?

Reklame i spill - irritasjon eller ikke?

Skrevet av Bernt Erik den 5 desember 2008 klokken 10:27

For over et år siden satt jeg ivrig og spilte Battlefield 2142 (noe som jeg ofte gjør) og plutselig på en stor billboard fremfor meg så jeg en reklame for filmen Ghost Rider med Nicolas Cage i hovedrollen. Fargesprakende lyste den i mot meg og fanget oppmerksomheten min fra spillet. Hmm! Stilig tenkte jeg og fortsatt min videre ferd mot fiendebasen mens min sniperifle var ladd med dødbringende kuler.

Etter dette stuntet har jeg ikke sett så mye slik reklame i spill foruten noen bilspill og sportsspill. I den siste tiden har flere og flere store firmaer poppet opp som paddehatter og tilbudt den ene lukrative reklameavtalen etter den andre og som du sikkert har gjettet vil vi i tiden fremover se en god del mer reklame i spill. For at spillselskapene skal tjene enda mer penger, er nok dette kanskje veien å gå. For når vi ikke lenger ser like mye på TV, men bruker heller fritiden på et godt spill, så hva er vel mer naturlig enn å slenge opp en stor, fet billboard i et spill? Jo da, jeg skjønner spillselskapene godt og at det er penger i dette, er det ingen tvil om, men vil det bli for mye. Passer slike billboards inn i spillene - nei, jeg er skeptisk. Vil slike reklamer kommer oss spillere til gode eller er dette en ny måte å nå frem til oss som bruker en del tid på konsollen eller PC-en?

Spørsmålet mitt er; hvordan vil du like å se reklamebilder i spill? Vil dette påvirke spillingen din og vil du legge merke til reklamen? Tror du dette blir et irritasjonsmoment?

Jeg for min del vil nok sikkert gjøre det, spesielt slik jeg gjorde da Ghost Rider plutselig som lyn fra klar himmel dukket opp i mitt mest spilte spill. Svakheten med dette og noe jeg håper ikke spillselskapene gjør, er å overdynge spill med reklame, for da vil reklamene bli borte i det store havet. Prøv heller å legge opp slike billboards på steder i spillet som man lett legger merke til de og sats på noe som også ikke krenker stemningen som vi vil ha spill. Vi går mot en spennende reklamefylt tid i møte og jeg tror nok det vil komme inn del trengende penger til slunkne kasser for spillutviklere og spilldistributører...

HQ