Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español
Medlemsinnlogging
amigo






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook

Skole uten lekser?

Det er ikke så altfor lenge siden at det var en professor (eller noe i den duren) som uttalte seg om at lekser burde fjernes fra skolesystemet.

Jeg har nå to barn som går på skole. Begge disse har lekser. Selv om det kanskje ikke er så altfor mange lekser i barneskolen, så krever det sitt inne mellom å sitte med lekser.

Mange sier at leksene bør fjernes på grunn at man ikke ville ha gått lei skolen like fort. Andre sier at man heller skal bruke fritiden sammen med venner og familie og ikke på lekser. Flere mener også at det er skolens ansvar å lære opp barn og unge og ikke foreldrene og derfor skal ikke lekser forekomme.

De som forsvarer leksebruken sier at man må ha lekser for å kunne repetere det man gjennomgikk på skolen og at man da lettere vil lære. I tillegg er det også viktig for elevene å få et vist ansvar med tanke på at lekser er noe som må gjøres.

Da jeg gikk på skolen var det tider der jeg var lei lekser, men jeg skal også innrømme at jeg ikke hadde vondt av leksene. Følte det faktisk ble mitt ansvar over å ta skolen på alvor og da med lekser.

Jeg for min del faller litt mellom barken og veden når det kommer til lekser. Selvsagt vil jeg at barna heller skal kunne treffe venner i stedet å være neddynget med lekser, men på en annen side, så ser jeg at barna mine også lærer en god del av leksene, selv om det kan være mye inne mellom. Jeg føler det skal være et visst ansvar til oss foreldre også med at vi må hjelpe barna våre med lekser samt at vi da får oppdatert oss litt selv.

Hva mener du? Er det sunt med lekser og er det lurt å gi lekser til elever?

Kommentarer
  • Skrevet av: sirupkaramell
    2009-02-14 11:25
    Skole uten lekser?

    Ja, takk!

    Jeg hvertfall, mister motivasjonen med så mye lekser og lang skoledag som vi har på skolen! Skoledagene er tunge (10. klasse) og da blir det ikke alltid like lett å lære eller konsentrere seg. Og når man i tillegg må gjøre lekser senere så blir man jo helt oppgitt.

    Det hadde vært mye enklere å lære om man fikk inn ting i mindre doser, så du kan tygge på det. Men selvsagt finnes det vel folk som har mer ork enn meg på skolen...

    Om vi fortsatt skal ha lekser mener jeg at skoledagene burde bli kortere!
     
  • Skrevet av: Bratiz
    2009-02-14 11:26
    Jeg har et par venner som går på en privat skole. De har ikke lekser fordi de faktisk har en effektiv skole dag, der de lærer mer og får gjort oppgavene de er satt til å gjøre i timene. De har 2 lærere på 10 elver. I min mening burde ikke lekser være nødvendig. Vi burde fått innført faste skole dager fra 09.00 til 14.00 - 15.00 og etter skolen kunne de so virkelig trengte det hatt et tilbud om lekse hjelp hvis lesker skal være.

    Faktaen er at lekser er jo helt greit nokk egentlig. Men som på våres skole der jeg slutter 16.00 3 dager i uken, så har jeg null motivasjon til å gjøre lekser.

    Så ja til null lekser og mer effektive skole dager.

    Bratiz.
     
  • Skrevet av: jon_melon
    2009-02-14 11:26
    Jeg har aldri lært noe av lekser, etter jeg lærte å skrive, regne og lese.
    Uten lekser hadde skolen vært deilig, å vite at man hadde fri når man kom hjem hadde garantert(for min del) hjulpet på konsentrasjonen..Når jeg derimot har gjort lekser hele dagen i forveien, og skal gjøre det om ettermiddagen også, etter å ha vært til halv fire...Da er i allefall JEG ukonsentrert
     
  • Skrevet av: Gamer123
    2009-02-14 11:29
    Jeg mener at vi ikke trenger lekser. -Ikke for å bruke tiden på andre morsome ting, men det faktum at det ikke er alle som har muligheten til å få hjelp hjemme. Vi kunne heller gått noen fler timer på skolen hver dag, da blir det også likt for alle. Dette er da min mening
     
  • Skrevet av: St-Nick
    2009-02-14 11:40
    Enig med Bratiz her.
     
  • Skrevet av: sirupkaramell
    2009-02-14 11:48
    Så ja til null lekser og mer effektive skole dager.

    Det er umulig. Med dagens drittunger på skolen kan du jo bare drømme.
     
  • Skrevet av: HitmansBullet
    2009-02-14 11:56
    Jeg er egentlig for ikke å ha lekser, ikke på egoistisk vis, men egentlig fordi spesielt innvandrere ikke får like god hjelp hjemme som kanskje andre får siden foreldrene deres ikke kan hjelpe dem mye...
    Dette mener jeg kan telle på karakterene deres når de begynner på ungdomsskolen og er derfor for å heller ha litt lengre skoledager istedenfor
     
  • Skrevet av: Kakashi sensei
    2009-02-14 12:09
    Synes at lekser er ganske unødvendig, man lærer nesten ingenting av det. Da er det heller bedre at vi lærer det på skolen. Men hvis vi absolut skal ha lekser så bør det være lite.
     
  • Skrevet av: Link-ulven
    2009-02-14 12:11
    Lekser er grunnen til at jeg noen ganger ikke vil til skolen
     
  • Skrevet av: Gamer123
    2009-02-14 12:15
    det er det jeg også mente HitmansBullet
     
  • Skrevet av: Evven11
    2009-02-14 12:23
    Vel, jeg liker ikke lekser. Jeg støtter GamerEnToTe sin ide om at man kan gå på skolen i noen flere timer UTEN lekser!
     
  • Skrevet av: Jacsterd
    2009-02-14 12:24
    Jeg går på Data/Elektro VG2 så 90% av skole er praktisk arbeid og resten er kanskje litt kalkuleringer osv.
     
  • Skrevet av: spillgutt
    2009-02-14 12:31
    Jeg sier NEI til lekser!!!
     
  • Skrevet av: Waste
    2009-02-14 12:39
    Jeg mener vi ikke skal lekser.

    Dette er grunnet til at når man kommer seg litt oppover i "systemete" (altså f.eks Videregående skole) o.s.v. Skal man stå ansvarlig selv å søke informasjon o.s.v. Dette vil da si at vil du ha lekser, har du lekser, føler du at du ikke trenger. Dropper du. Dette er ikke slik i dag. Gjør man ikke lekser en gang i dag, får man straff.

    Jeg mener det er sant at man ikke ville gått lei skolen så fort også. Det er jo fordi når man er kommet hjem fra skolen, er man ikke på en måte ferdig med skolen.

    Jeg mener man skulle fått velge selv, har man en effektiv dag på skolen slipper man kanskje lekser fordi man har lært det man skal, mens på skolen vår i en gang i dag, er det slik at man får ting man skal gjøre i timen, også HELT mot slutten av timen får man f.eks beskjed om at dette skal gjøres til i morgen. Jeg syntes det blir for dumt. Greit nok pensum og slike ting er stort, men jeg syntes det skal komme et alternativ til denne måten å lære på. Gud vet hva det skal være, men lekser fungerer ikke. 80 % gjør dem ikke, og blir straffet for det, gang på gang på gang.
     
  • Skrevet av: zatzinki
    2009-02-14 12:52
    Lekser velger jeg å tro er unødvendig. Tror det hadde vært mye enklere å lære ting på skolen da. Konsentrasjonen hadde blitt høyere, da man ikke hadde blitt så utrolig lei av alt sammen dagen lang. Læring hadde blitt mer effektivt, og man hadde kunnet engasjere seg i de mest unødvenidge og skjedelige tingene. Prøver er likevel et unntak. Å avsette en dag på å øve på en prøve skader ikke, og man lærer mye mer enn det man gjør i lekser.

    Helt klart. Læring hadde blitt mye mer effektivt, og mye mer engasjerende enn før.
     
  • Skrevet av: XXassassinXX
    2009-02-14 12:52
    Hvorfor skal barn bruke tid på å svette over skolebøker, når de heller kunne ha vært ute med mer meningsfylte aktiviteter? Lekser er egentlig noe som sitter igjen fra gammelt av, da lærerne reiste fra gård til gård for å undervise. Læreren var bare tilstede rundt to dager, før han/hun reiste videre til neste gård. For å holde kunnskapen vedlike, ga lærerne barna på gårdene lekser som de kunne gjøre de resterende fem dagene før neste besøk. I dag er det omvendt, vi har skole fem dager i uken, og fri to. Men lekser har vi fremdeles.

    Flere forskere mener at hjemmelekser dreper lærevilje, og at eleven blir mindre interessert i å lære mer kunnskap. Leksene blir mer som en plikt man motvillig gjør, i stedet for å gjøre det for læringens skyld. Det er også verdt å merke seg at Finland, som gjør det veldig bra på internasjonale kunnskapstester, har minimalt med lekser.

    Et annet problem er også at noen elever har foreldre som av en eller annen grunn ikke kan hjelpe med lekser, og hvem skal hjelpe eleven da? Ifølge en annen undersøkelse gjør lekser skillet enda større mellom ressurssterke elever, og de litt mindre ressurssterke. Når han/hun ikke forstår leksene, og det ikke er noen lærer eller foreldre som kan det faglige stoffet tilstede, har ikke eleven en sjanse til å få til leksene. De stiller dermed med dårlige odds i forhold til andre elever, og dette kan føre til at skillet mellom elevenes kunnskap blir enda større.

    Noen mener at kunnskapen barn tilegner seg på skolen, må pugges og testes via hjemmelekser, men dette kan ofte føre til svært lite fritid til venner og andre aktiviteter. Barn har krav på fritid, og skolen burde etter min mening ikke ødelegge dette kravet med å gi lekser.
     
  • Skrevet av: remote
    2009-02-14 13:04
    Lekser må til for at norske barn får til det de må få til! Men jeg er for at mengden med lekser skal forminskes, og den siste timen av skolen skal kunne brukes som leksehjelp, slik at man alltid kan få svar på noe man synes er vanskelig. Mange av de tingene vi fikk i lekser i løpet av ungdomsskolen føltes unødvendig og unyttig. Slike oppgaver kan man heller kutte ut og erstattes med mer nyttige oppgaver, eller ingen oppgaver i det hele tatt. Jeg synes også ungdomsskolen bør lære litt av medier og kommunikasjonslinjen. Mye effektivt arbeid, og det unødvendige teoretiske unngås og erstattes med mer meningsfyllt praktisk arbeid.
     
  • Skrevet av: xbox360-player
    2009-02-14 13:04
    jeg fikk høre at lekser hjelper ikke svake elever. Det sa læreren til klassen.
     
  • Skrevet av: remote
    2009-02-14 13:06
    Citerer xbox360-player:
    jeg fikk høre at lekser hjelper ikke svake elever. Det sa læreren til klassen.


    Mindre meningsløse lekser og leksehjelp i slutten av hver skoledag hjelper svake elever.
     
  • Skrevet av: Kakashi sensei
    2009-02-14 13:07
    Som remote sier så burde skolen fjerne de unytige leksene og heller gitt noen nytige så vi lærer noe.
     
  • Skrevet av: Luovtak
    2009-02-14 13:18
    ALLE burde se Mike Judges "Idiocracy".

    Jeg mener dette er helt over styr, har selv vært lærer i enkeltfag på ungdomsskolen og registrert meg en faretruende LAV faglig tilnærming til fagene, samt et ekstremt lavt kunnskapsnivå. Manglende resoneringsevne, umåtelig fraværende konsentrasjonsevne, stivpynta naivitet, upåklagelig intoleranse, feilaktig kognitiv utvikling og absolutt absentativ mental stanse

    - Dette skylder man bort på hormonell ubalanse hos tenåringer, seksuell frustrasjon hos fjortisgutta og den interne mensen-unnskyldnings-relasjonen; jente -> lærer.

    Skyldes alt dette biologi?

    Oh, herre, hvor jeg har gjort my (i mine øyne) unyttige lekser opp gjennom tidene!
    Et totalforbud mot lekser er jo ikke veien å gå uansett for denne aldersgruppen, en nærmere tilpassing av leksematerialet ville i mine øyne vært mer positivt.

    Eventuellt så skulle man gi etter for alle disse utakknemlige småungenes krav og la dem slippe skolen helt! Det er vel uansett dit vi er på vei til sist?

    Dette er Ekstremt positivt, jeg er jo av den mening at disse er så reflekterte og innførte i grunnleggende studieteknikk og med kunnskapsballasten de har fra barneskolen kunne de jo gått inn på ethvert universitet og disputert doktorgradsavhandlingene etter normaltid?
     
  • Skrevet av: Medli
    2009-02-14 13:24
    Tiden du har på skolen er begrenset, læreren skal gjennomgå stoffet i timene og man skal holde prøver. Man ville aldri ha kommet seg gjennom pensum i alle fagene dersom du skulle ha tid til å lese KUN i timene og gjøre oppgavene i løpet av timene. Selv med lekser syns jeg alltid det er et eller flere kapitler vi hopper over eller skummer gjennom uten noen form for prøve e.l.

    Jeg må si jeg ikke klarer å lese noe som helst på skolen min. Det er folk som går forbi i gangene, venner som sitter ved bordet og alt mulig distraherer. Det er mye lettere å komme seg gjennom ting dersom man sitter hjemme og får lov til å fokusere. Man har utallige fag man leser på og skal lære seg samtidig, og det hjelper ikke akkurat på konsentrasjonsevnen for hvert enkelt fag gjennom skoledagen.

    Men det er tydelig at leksesystemet har behov for forbedring. Det er ikke meningen at eleven skal jobbe med noe nytt hjemme, den skal kun repetere ting for å sikre at den lærer et eller annet. Det bør holdes på et nivå der man kanskje leser, svarer på et spørsmål og alt man trenger å vite står i teksten eller er forklart. Det skal egentlig ikke være behov for å kunne snakke om hvem som får hjelp hjemme og ikke. Jeg har ingen som kan hjelpe meg med mine lekser, men allikevel klarer jeg meg svært godt. Det er jo også svært individuelt hvordan man lærer best. Effekten av lekser og læringsmetoder vil variere fra person til person.

    Men jeg må nok konkludere med at å fjerne lekser fra skolen ikke er noen god løsning. Dessuten er dette så forskjellig fra skole til skole, ettersom mengden lekser ikke er noe bestemt gjennom loven. Så hvilke endinger og hvor det bør gjøres endringer er vanskelig å peke på. Javel, det "ødelegger barnas fritid" men ærligtalt. Vi har selv utviklet og organisert oss i ulike samfunn som krever kompetanse og kunnskap. Da gir det ingen mening å syte over at man som barn ikke fikk leke nok med Barbiedukker på ettermiddagen.
     
  • Skrevet av: Paisley
    2009-02-14 13:26
    Lekser er bare noe tull!

    Når man gjør leksene hjemme gjør man dem ikke veldig nøye, heller litt rakst for å kunne gjøre noe annet gøy.

    Jeg ville heller hatt en ekstra time i skoledagen, hvor vi da hadde et fag og vi slapp lekser hjemme.
    Hadde vi hatt gode nok lærere og nok lærere i klassene, hadde alle som ønsket fått den hjelpen de trengte på skolen, istedenfor å få hjelp av mamma og pappa hjemme.

    Kutt ut leksene, og gi oss heller en prøve innimellom, for det er da man virkelig gjør noe hjemme med øving o.l
     
  • Skrevet av: litestorm
    2009-02-14 13:31
    Kjenner hun "professoren" som skrev det godt. Hun er moren til en i klassen min faktisk

    Det er jo selvsagt påde plusser og minuser med lekser, men i og med at jeg ikke har studert "lekser" i årevis eller er en super-lærer vil jeg overlate de avgjørelsene til "professorene"
     
  • Skrevet av: P-Dude
    2009-02-14 13:48
    Skole uten lekser...En ønskedrøm
     
  • Skrevet av: dark samus nemesis
    2009-02-14 13:58
    "Det er umulig. Med dagens drittunger på skolen kan du jo bare drømme."

    Her grer vi alle under samme kam ser jeg...
     
  • Skrevet av: sirupkaramell
    2009-02-14 14:02
    Noen få "drittunger" i en klasse kan ødelegge effektiviteten til en hel klasse! skjønner?
     
  • Skrevet av: dark samus nemesis
    2009-02-14 14:04
    Da blir saken en annen, der er jeg helt enig med deg. Desverre er det ofte slik at de aller fleste klasser har èn eller flere slike.
     
  • Skrevet av: sirupkaramell
    2009-02-14 14:10
    Har en del av de i min klasse! Litt show hvertfall
     
  • Skrevet av: Master_ike
    2009-02-14 14:17
    min mening: for de som har foreldre med en god/grei utdanning, som meg er dette et greit system og de får skylde seg selv viss de ikke får gjort leksene, med mindre de har en hemmelse.

    Men hva med de som har foreldre med en lav utdannelse og bare praktis utdannelse, da har de sansynligvis glemt nesten allt. hvordan skal de kunne hjelpe barna sine med leksene? jeg kjenner noen som har det sånn. da er systemet uretferdig
     
  • Skrevet av: KIKKOKI
    2009-02-14 14:18
    Ingen dårlig ide, men det spørs hvor lange dagene blir
     
  • Skrevet av: Master_ike
    2009-02-14 14:18
    de får dårlige karakterer pga. at foreldrene ikke kan hjelpe dem med leksene.
     
  • Skrevet av: MrPondus
    2009-02-14 14:20
    For å skrive det mildt; Lekser er noe herk!
     
  • Skrevet av: fattigmann
    2009-02-14 15:16
    skole 9- 16 for alle og ingen lekser... det hadde blitt bra
     
  • Skrevet av: Zaney
    2009-02-14 15:34
    Har ikke lekser .
     
  • Skrevet av: mek001
    2009-02-14 16:11
    Når de sier de skal fjærne lekser mener de at de skal langre skoledag, og gjør "leksene" på skolen! Det er noe eg er ganske enig i, godt å komme hjem å vite at det er ingen lekser som skal gjøres
     
  • Skrevet av: Gamer123
    2009-02-14 17:20
    Enig, mek.

    Selv klarer jeg ikke å ta initiativ til å gjøre lekser på ettermiddagen (jeg blir så sliten av å gå fra skolen), så det ender med masse lekser på slutten av uka. Jeg får alltid gjort leksene for det da.

    Jeg mener det er mye feil med norsk skole. MYE. Har polske naboer som snakker veldig mye om hvordan det er i Polen kontra Norge. Norsk skole er bare lek i forhold, i tillegg eier vi ikke disiplin.
    Jeg mener at vi burde lære så mye mer på barneskolen, uten å ha lekser (les posten min lengre oppe).
     
  • Skrevet av: Jack the Lack of Crack
    2009-02-14 17:28
    Haha, for at lekser skal kunne fjernes må det bli mye mer effektiv skole. Veit ikke åssen det er rundt overalt, men hos oss er det slik at vi går gjennom skammelig lite stoff på skolen og får i oppgave å lære oss resten selv - hjemme selvsagt. Unntatt i matte. Men ellers er utrolig mye læring lagt opp i lekser. Skuffende! Hvis vi på min skole da skulle fjernet lekser, som er halvparten av læringen (minst! vi har 1 time RLE i uka, og vi har drittmye å gå gjennom. Dessuten blir utrolig mange av de timene surra bort. Så i RLE er egentlig all læring hjemme for klassen min sin del) ville vi blitt stokk dumme hele gjengen. Stemmer for en skikkelig opprensing i skolesystemet, er bare bullshit sånn som det er i dag.

    Vil dog si at det med hjelp fra foreldre er oppskrytt. Det høres selvsagt fantastisk ut, men er utrolig mange år siden jeg har spørt mamma og pappa om hjelp til lekser. Da snakker vi langt nede i grunnskolenivå hvor foreldrehjelp er aktuelt (1.-3./4.). Og der er det ikke så ekstremt med lekser, så jeg regner egentlig med at de fleste foreldre klarer å sette av en time i uka til å hjelpe lilleputten.
     
  • Skrevet av: JBOX-360
    2009-02-14 18:30
    Hmmm...

    Det er et umulig spørmål, det er ikke mer å si.

    Men et jeg syntes hadde vært em god løsning hadde vært å bruke en måned på å lære stoffet, så bruk en måned med å repetere pluss litt lekser. Det er min mening, og jeg syntes det forbedrer bitte litte grann i hvertfall.
     
  • Skrevet av: Gamer123
    2009-02-14 18:45
    det vil nok ikke bli nok tid til å fullføre pensum, dessverre? xD
     
  • Skrevet av: dirty hitman
    2009-02-14 20:46
    Skole uten lekser hadde vært . Hvis du skal øve til en prøve så les det du skal lese å drit i oppgavene.
     
  • Skrevet av: Enro
    2009-02-14 21:25
    Jeg synes at arbeidsoppgaver hører til på skolen mens repetering/pugging passer best hjemme.

    Når det gjelder forslagene om lengre skoledag og mindre lekser så kan det bli et problem ganske enkelt pga at de fleste skolene i landet ikke har råd til å holde lærerne på skolen så lenge.
     
  • Skrevet av: Soraki
    2009-02-15 02:23
    Gjør ikke lekser da dette er unødvendig for min læring...
     
  • Skrevet av: Zook
    2009-02-15 03:58
    Lekser som innebærer å øve til prøver er selvsagt viktig, men jeg får faktisk ofte mye unødvendig leksestoff, spesielt innenfor norsk-faget. Flere av norsk-leksene går ut på å gjøre oppgaver man ikke lærer en dritt av, og som heller ikke hjelper til senere prøver. Vi har aldri prøver i norsk, med unntak fra tentamen. Så slike oppgave-løsning-lekser som ikke har noe med prøver å gjøre, syns jeg er unødvendig.
     
  • Skrevet av: Osten1992
    2009-02-15 04:15
    enig med Zook når han sier at lekser er okay når det er prøve som må øves til. Når eg gjekk på ungdomskulen var det så var lekser det eneste som plaget meg. Stå opp tidlig, sitte på buss og hørre på lærere var okay det men når det kom til lekser blei alt litt verre.
    skole prosjekt som må jobbes litt med hima er ok.. prøve øving er nødvendig... men lekser tar eg heller avstand til
     
  • Skrevet av: Master_ike
    2009-02-15 15:12
    lekser er nødvendig, i små mengder, som remote sier. men sånn som vi har det på min skole er alt for mye. jeg står opp o morgenen Kl.7 og er på skolen fra 8 til 4 også når jeg har spist jobber jeg med lekser til det er sent på kvelden viss jeg er heldi får jeg enten en time foran Wiien eller dataen kansje litt foran Tven og viss jeg er heldig før jeg må legge meg, sånn går skoledagene av og til.
     
  • Skrevet av: -sebastian-
    2009-02-15 15:14
    Lekser er ikke nødvendig om du kan stoffet. La oss si en mattelekse. Akkurat nå er algebra emnet, og du kan ingenting om det. Greit, så gjør det som må til for at du skal forstå det! En annen person kan dette ut og inn. Hvorfor i helvete skulle han gidde å gjøre oppgavene?!

    Og til dere som sier dere ikke gjør leksene nøye for å gjøre noe gøy etterpå, hva er vitsen? Hvorfor gidder du gjøre leksene om du ikke lærer noe? Antakeligvis fordi du får en anmerkning eller noe slikt. Gå til læreren, si at du ikke lærer noe av det, og at du ikke gidder å gjøre meningsløs dritt.
     
  • Skrevet av: The Heretic
    2009-02-15 15:24
    Citerer -sebastian-:
    Lekser er ikke nødvendig om du kan stoffet. La oss si en mattelekse. Akkurat nå er algebra emnet, og du kan ingenting om det. Greit, så gjør det som må til for at du skal forstå det! En annen person kan dette ut og inn. Hvorfor i helvete skulle han gidde å gjøre oppgavene?!


    I matte så er det ikke bare å forstå oppgavene som er essensielt for å få gode karakterer. Ihvertfall ikke på videregående. Man må pugge formler, og løse oppgaver hjemme for å kunne husker det du driver med til prøver. Hvis ikke så vil det gå til helvete og du sitter på prøvene med hjerneteppe fordi stoffet ikke sitter godt nok.
     
  • Skrevet av: Master_ike
    2009-02-15 17:22
    er enig med the heretic, man burde ikke trenge å gjøre leksebe viss man har bevist at man kan dem, utenat.
     
  • Skrevet av: fanzypanzy
    2009-02-15 18:00
    Lekser er nødvendig. Så enkelt er det. En skal igjennom et pensum og det rekker man ikke ved og kun jobbe på skolen.

    På videregående synes jeg dog at man har kommet så langt at man ikke skal kunne trenge å bli testet i hver time om man har lest leksa eller gjort mattestykkene. I barne og ungdomskolen derimot er det viktig at elevene ihvertfall får følelsen av at de blir tvunget til å lære seg å jobbe utenfor skolen. Det er en god egenskap å lære seg som man fort trenger senere i livet.

    Det er viktig at skolen ikke blir for useriøs. Verden kan være et hardt sted å leve og man kommer ingen steder hvis man ikke lærer seg å jobbe.
     
  • Skrevet av: -sebastian-
    2009-02-15 18:34
    "er enig med the heretic, man burde ikke trenge å gjøre leksebe viss man har bevist at man kan dem, utenat."

    Det var jeg som sa det, Heretic siterte meg

    Og Heretic, om du kan stoffet (formlene i dette tilfellet) så trenger du ikke øve mer på det.
     
  • Skrevet av: The Heretic
    2009-02-15 18:48
    Citerer -sebastian-:
    Og Heretic, om du kan stoffet (formlene i dette tilfellet) så trenger du ikke øve mer på det.


    Og hvordan foreslår du at man skal kunne lære seg formlene, hvis man ikke vil gjøre lekser, og det ikke er nok mattetimer på skolen per. uke til at det vil sitte godt nok? Da er det bedre å få lekser istedenfor å skulle tenke på å gjøre det frivillig på fritiden, dersom man ikke hadde hatt lekser. Da ville altfor mange elver ikke giddet å trene på noe faglig stoff på fritiden.
     
  • Skrevet av: -sebastian-
    2009-02-15 20:41
    Og hvordan foreslår du at man skal kunne lære seg formlene, hvis man ikke vil gjøre lekser, og det ikke er nok mattetimer på skolen per. uke til at det vil sitte godt nok? Da er det bedre å få lekser istedenfor å skulle tenke på å gjøre det frivillig på fritiden, dersom man ikke hadde hatt lekser. Da ville altfor mange elver ikke giddet å trene på noe faglig stoff på fritiden.

    Er det ikke det jeg har sagt da? Elevene som kan formlene ut i fra hvor "lite" mattetimer det er i uka, trenger ikke gjøre leksene. De som ikke kan formlene, gjør lekser helt til de forstår det.

    Og det finnes faktisk elever som lærer stoffet i mattetimene, og slipper å lære ved hjelp av lekser.
     
  • Skrevet av: BrUS
    2009-02-15 21:39
    Jeg mener at barn i hvert fall burde gjøre lekser om grunnleggende som lesing, skriving og hoderegning, og så er det veldig viktig med engelsk (siden vi har så mye kontakt med andre land osv).

    Lekser er ganske viktige i starten, altså på barneskolen. Etter hvert som man går over til ungdomsskolen blir det heller mer av... "Jeg leser bare kvelden før prøven og håper på femer". På skolen jeg går på nå er det bare rundt 5% av alle som gjør lekser (og jeg er ikke en av dem.) Det føles bare så kjipt å sitte og gjøre noe du ikke er interessert i, altså lekser, når du heller kan være med venner, game eller spille gitar - i mitt tilfelle
     
  • Skrevet av: The Heretic
    2009-02-15 21:48
    Citerer -sebastian-:
    Er det ikke det jeg har sagt da? Elevene som kan formlene ut i fra hvor "lite" mattetimer det er i uka, trenger ikke gjøre leksene. De som ikke kan formlene, gjør lekser helt til de forstår det.

    Og det finnes faktisk elever som lærer stoffet i mattetimene, og slipper å lære ved hjelp av lekser.


    Jo, finnes jo såklart de som har god hukommelse og klarer å lære seg hvordan man lager funksjoner til eksponentligninger ved å bruke regresjon og få det til å sitte i løpet av en dobbeltime matte, men de aller fleste må fremdeles bearbeide stoffet hjemme for å kunne oppnå gode resultater på prøver. Det hjelper heller ikke å sette seg ned med stoffet dagen før prøven og forvente at det skal gå bra, det vet jeg av erfaring.
     
  • Skrevet av: BrUS
    2009-02-15 22:38
    Hehe, hadde nettopp en matteprøve med logaritmer, formlikhet og trigonometri. Slet litt med de letteste av logaritmeoppgavene - burde ha øvd litt mer på det.

    Jeg lærte det meste av dette i selve mattetimen. Mattelæreren vår er et prakteksemplar når det gjelder lekser: Han gir lekser, men sjekker dem aldri, liksom, som om det er en valgfri ting å gjøre. Jeg oppfatter det som om han sier "Om dere vil lære dette er det opp til dere selv". Derimot er han en så god lærer at jeg får med meg det meste i timene hans.
     
  • Skrevet av: The Heretic
    2009-02-15 22:44
    Citerer BrUS:
    Jeg lærte det meste av dette i selve mattetimen. Mattelæreren vår er et prakteksemplar når det gjelder lekser: Han gir lekser, men sjekker dem aldri, liksom, som om det er en valgfri ting å gjøre. Jeg oppfatter det som om han sier "Om dere vil lære dette er det opp til dere selv". Derimot er han en så god lærer at jeg får med meg det meste i timene hans.


    Slik er mattelæreren våres også. Litt sånn at han gir oss lekser, også får det være opp til oss om vi gidder å gjøre dem ettersom han ikke skjekker dem. Jeg har ihvertfall begynnt å gjøre mattelekser nå, ettersom jeg har litt haltende karakterer. Forrige prøve var om funksjoner med andregradligninger og eksponentielligninger, hvor noe av det bla. a. gikk ut på at vi skulle finne symmetrilinjer og asymptoter, samt andre ting som toppunkt osv. Også skulle vi bruke grafen til funksjonen, eller funksjonen i seg selv til å finne ut løsningen til praktiske problemer. Han sa vi skulle få en oppgave med logaritmer også, men det gjorde vi nå ikke.
     
  • Skrevet av: BrUS
    2009-02-15 22:59
    Et godt tips: Følg veldig godt med på det med logaritmene! Det er en farefull ferd å begi seg utpå på egen hånd

    Lekser i matten er jo faktisk veldig nyttige, men derimot er jeg sterkt imot lekser i språk. Jeg har faktisk ikke lyst til å lære tysk, fransk eller spansk i det hele. Hvorfor skal jeg gjøre lekser til noe jeg har null interesse for?
     
  • Skrevet av: Ole-Christian / GR®
    2009-02-16 00:23
    Jeg hadde selvsagt ikke hatt noe imot lengre skoledager til fordel for null lekser på fritiden, men dessverre er lekser nødvendige i alt for mange tilfeller. I norsk er man jo nødt til å gjøre lekser, i form av skriftlige stiler og slikt. I fag som matte er det jo nødvendig å gjøre oppgaver på egenhånd, da regelmessig terping av formler og slikt er den beste, om ikke den eneste, måten å lære seg dem skikkelig på. Det er også slik at det veldig ofte er nødvendig å lese og gjøre oppgaver hjemme som er forberedelse til timene, da det er for få timer i dag til at hele pensumet skal kunne gjennomgås på skolen. Også er jo pugging til prøver og lignende en selvfølge.

    Lekser er også en essensiell øvning til arbeidslivet, da man ytterst sjelden etterlater alt arbeidet når man går hjem for dagen. I svært mange yrker er man nødt til å jobbe hjemme, og der er jo lekser et svært godt hjelpemiddel når man bygger opp en skikkelig selvdisiplin. Man vender seg til å ta initiativ på egenhånd til å få ting og oppgaver gjort, noe man utvilsomt drar nytte av senere i livet.
     
  • Skrevet av: Gamer123
    2009-02-16 11:12
    Lekser er jo viktig for å repetere stoffet man går gjennom på skolen, men ikke noe mer. Derfor er det unødvendig å gi mer lekser enn det man har lært og mer enn det man behøver for å huske det. Om du følger med på skolen er det ikke nødvendig å få så mye mattelekser som f.eks. jeg gjør, og det er jo mange som også ikke kan få hjelp hjemme.

    De som ikke får hjelp hjemme gir opp, og lærerne blir sure fordi de ikke har gjort leksene. Dette resulterer vel til at de ikke gidder å prøve, skulker timene etc. Det er ei i klassen min som er slik, og hun fikk 1.9 i snitt. Det sier litt.

    Når det kommer til språk mener jeg at det ikke er nødvendig med lekser i det hele tatt. Man kunne f.eks. fått noen skriftlige innleveringer som norskstiler i ny og ne, men det holder egentlig for å vise hva du har lært. Om det er noe du ikke har lært får du jo tilbakemeldinger om det, og da lærer du det.
     
  • Skrevet av: Jack the Lack of Crack
    2009-02-16 12:18
    Citerer Gamer123:
    Lekser er jo viktig for å repetere stoffet man går gjennom på skolen, men ikke noe mer.


    Jeg veit ikke hvor langt i skolegangen du har kommet, men hos oss (går i 10.) er lekser mye mer enn å repetere det vi har gjort på skolen. Av de faga jeg kommer på, er matte egentlig det eneste faget vi som regel pleier å repetere det vi har gjort på skolen - da for å lære disse viktige formelene og hvordan å bruke dem i praksis.
    Ellers pleier samfunnsfag og naturfag å være en liten smule repetering, ellers er det læring i lekser. Vi gjør lekser for å rekke å komme gjennom ting vi ikke hadde rukket å gjort på skolen. Fordi noen tullinger har bestemt at vi skal ha mer fremmedspråk (fransk, spansk og tysk) enn engelsk, må vi lære bøyning av engelske verb (okay, det er lenge siden) og masse andre engelske ting hjemme, fordi timer vi kunne brukt til engelsk har blitt bestemt at heller skal gå til fremmedspråk, i mitt tilfelle fransk (et språk jeg har vanskeligheter med å lære, og trolig aldri vil få bruk for).

    Citerer Gamer123:
    Derfor er det unødvendig å gi mer lekser enn det man har lært og mer enn det man behøver for å huske det. Om du følger med på skolen er det ikke nødvendig å få så mye mattelekser som f.eks. jeg gjør, og det er jo mange som også ikke kan få hjelp hjemme.


    Problemet ligger i at pensum er alt for meget til at vi kan lære det på skolen. Derfor må vi gjøre lekser og lære det der.

    Citerer Gamer123:
    De som ikke får hjelp hjemme gir opp, og lærerne blir sure fordi de ikke har gjort leksene. Dette resulterer vel til at de ikke gidder å prøve, skulker timene etc. Det er ei i klassen min som er slik, og hun fikk 1.9 i snitt. Det sier litt.


    Det sier litt om jenta, ja. Hjelp med lekser hjemme er noe de fleste legger igjen på barneskolen. Gjerne ganske tidlig på barneskolen. Slutta med hjelp fra mamma og pappa i 3. eller 4. klasse selv. Men selvsagt er det noen som også trenger hjelp senere, og sannelig skal de få hjelp. Men når noen sier at foreldrene aldri får tid til å hjelpe, har de allerede gitt opp da. Jeg skal ha mye for å tro på at begge foreldre jobber og er opptatt fra barnet kommer hjem og til det skal legge seg, i så fall har begge to kraftige funksjonelle feil. Enhver forelder kan finne tid å sette av til barnet, og i tilfeller kan vel barnet prøve seg å jobbe uten hjelp òg. Og dessuten er det mulig å spørre lærere i timene?

    Så hvis ho jenta skulker timene for at ho ikke får hjelp til lekser, har ho mista det. Enten ho hadde så kort lunte at ho ga opp, eller om ho prøver å sette et eksempel, har ho bomma fullstendig. Hvis både foreldre og lærere er så kjipe at de ikke vil hjelpe, kan man jo også gjøre lekser med andre fra klassen? Det pleier å fungere godt, og hvis vedkomne kan noe i faget du ikke kan, kan jo han/hun lære deg det?

    Citerer Gamer123:
    Når det kommer til språk mener jeg at det ikke er nødvendig med lekser i det hele tatt. Man kunne f.eks. fått noen skriftlige innleveringer som norskstiler i ny og ne, men det holder egentlig for å vise hva du har lært. Om det er noe du ikke har lært får du jo tilbakemeldinger om det, og da lærer du det.


    Også her kommer et problem; å lære et språk er mye mer enn å kunne skrive noen setninger og hoste opp en novelle. Det norske språk er fylt opp med så mye drit, du kan ikke begynne en kort setning med "liksom", for da går den under "delsetninger" og gir ikke noe mening, og før verb i infinitiv skal det alltid være "å" ikke "og", vi skal til enhver tid huske når vi skal bruke "da" og "når", i tillegg til så mye mer. Dette er noe jeg nå etter 10 år med skole, fortsatt gjør feil i. Et språk har utrolig mye med regler, og dette må vi pugge inn, vi må lære oss å huske så mye rart. At det er "Hvis jeg må dit, så..." og "Det var en viss mann, ved navn...", lære oss forskjeller på alt mulig rart osv. Vi har gradbøying, mange forskjellige språklige ting som metaforer, sammenligninger osv som vi må lære oss hva er, og som vi må lære oss å bruke. Ikke på tale om vi lærer alt det på skolen, så lekser i språk er viktig!
     
  • Skrevet av: -sebastian-
    2009-02-16 17:30
    ^Selv har jeg aldri forstått at folk ikke klarer å huske slike regler...
     
  • Skrevet av: Jack the Lack of Crack
    2009-02-16 17:52
    Joda, de enkle der som forskjellen på "hvis" og "viss" kan jeg, men når jeg skal skrive en stil på 3 sider med et utrolig kjedelig tema og det eneste som gir mening er å komme på nye banneord å introdusere læreren for neste morgen, da er det veldig lett å glippe inn en "Så gikk vi for og leke" eller "Jeg husker når vi var i Kina". Mange andre dumme regler òg.
     
  • Skrevet av: -sebastian-
    2009-02-16 19:05
    Sant, sant
     
  • Skrevet av: sonic og link
    2009-02-16 21:21
    jeg lærer ingenting av lekser men gjør de alikevel. jeg vil helst at lekser skal fjernes, eller så må de i hvertfall gi lekser som du lærer noe av
     
  • Skrevet av: -sebastian-
    2009-02-17 14:01
    jeg lærer ingenting av lekser men gjør de alikevel. jeg vil helst at lekser skal fjernes, eller så må de i hvertfall gi lekser som du lærer noe av

    Hvorfor gidder du? xD

    Det er ikke vits om du ikke lærer noe. Eller, kanskje greit å få inn arbeidsvaner
     
  • Skrevet av: sonic og link
    2009-02-17 15:10
    jeg gjør lekser fordi jeg føler meg forpliktet til å gjøre de
     
  • Skrevet av: dr peace
    2009-02-18 15:10
    Lekser tar fra barna fritiden, og jeg mener at når skoleklokka ringer skal barna slippe å tenke mer på skolen for dagen. Lekser gjør alt bare vanskeligere! Det er lett å si at barn burde ha lekser når du ikke går på skolen selv, ganske enkelt fordi DU ikke blir rammet av det!
     
  • Skrevet av: GlennGJ
    2009-02-19 14:00
    Dette med at vi skal gjøre lekser hjemme, er bare helt sinnsykt azzå...


    Det er lærerene på skolen som skal lære oss. Vi skal ikke gjøre det hjemme. Hva faen skal man med skole, når vi bare må gjøre det hjemme også sier jeg bare...
     
  • Skrevet av: iharal3
    2009-02-19 18:21
    GlennGJ... Whatever u say
     
  • Skrevet av: pidipjokk
    2009-02-20 19:45
    Jeg går i 10. klasse og har aldri vært så skolelei i mitt liv. Lærerne pusher på oss prosjekter, prøver og i tillegg lekser. Alt for mye på en gang. Den ene uka hadde jeg 2 prosjekter som skulle fremføres foran klassen, 2 prøver og lekser. Jeg tror at man hadde lært bedre dersom man ikke hadde hatt lekser. Det hadde ikke blitt så mye på en gang og man ville dermed følge bedre med i timene. Karakterene mine synker pga alt for mye på en gang. Det er kun skolenerdene som klarer å holde fokuset oppe og jeg er ikke en av dem som vil bruke hele fritida mi på lekser. Fjern lekser og verden vil få smartere mennesker i fremtiden!
     
  • Skrevet av: karsto
    2009-02-21 20:46
    Det å gi elevene lekser allerede fra grunnskolen av er med på å gi dem gode arbeidsvaner vidre i livet. Om man ikke klarer å være strukturert med leksegjøring vil man heller ikke klare å kunne strukturere seg til å skrive oppgaver osv. når tiden for å studere kommer. Enkelte elever som går på private skoler slipper å gjøre lekser, men etter hva jeg har forstått av mine gamle lærere har de problemer med å henge med når de går fra barneskolen til ungdomsskolen av den enkle grunn at de ikke er vant til lekser, og da heller ikke klarer å følge strukturen i ungdomsskolen.

    Selv går jeg vg2 studiespesialiserende (allmenfag) med realfaglig fordypning, og har liten tid til lekser da fritida mi er fullpakket med trening, jobb og organisatorisk, frivillig arbeid. Etter en hel dag med skole pluss organisasjonsarbeid/ arbeid/ trening er jeg dødssliten, og har ikke nok overskudd til lekser. Alt ville da ha vært mye enklere om jeg ikke hadde hatt noen lekser å bekymre meg for, men jeg mener nok fremdeles at de er viktige- og om jeg har en time eller to til gode kan det faktisk hende at jeg setter meg ned med en dose funksjonslære, molare beregninger eller leser litt på termofysikken!
     
 
Kommentere

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :-- Bold Italic Underline Spoiler


Eldre innlegg
Poll Hvilken konsoll velger du?
  • 13% Wii U
  • 37% Playstation 4
  • 14% Xbox One
  • 26% PC
  • 10% ALLE!!
Resultat
BETA +