Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español
Medlemsinnlogging
amigo






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook

Konfirmanter tror ikke Gud skapte jorden

Det er mange som ikke tror på Gud og hans skaperverk. I følge en undersøkelse som er gjort blant konfirmanter i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Sveits, Tyskland og Østerrike, sier en av tre konfirmanter at de tror det var Gud som skapte verden.

Er det slik å forstå at man heller tror på naturalismen og ikke kristendommen. Med andre ord, så velger over halvparten av konfirmantene å konfirmere seg med ikke å tro på Gud.

Konfirmantene ble også spurt en del andre spørsmål og slik ble prosentene fordelt;

38 % tror Jesus har stått opp fra de døde.
37 % tror Gud skapte verden.
17 % føler de får hjelp når de ber.
23 % mener troen på Gud hjelper dem i vanskelige situasjoner.
8 % snakker ofte om Gud med andre mennesker.

Hvordan ville du ha svart om du hadde fått spørsmål om dette?

Forsker Ida Marie Høeg ved KIFO - Stiftelsen kirkeforskning til Nordlys sier at dette er veldig urovekkende og at dette er en kamp mellom religion og naturvitenskap. Kan man dra inn skolen som en av syndebukkene for at det er slik? For på skolen lærer vi i naturfag at jorden ble skapt av "The Big Bang", mens i kristendommen er det Gud som er skaperen. Kan vi oppfatte med dette at skolen har en dobbelmoral eller er det slik det må være?

Ida Marie Høeg sier også at kirken har litt av en utfordring med å få tankene til ungdommen mer over på den kristne troen.

Flere undersøkelser viser at ungdommen rett og slett ikke tror på det som står i bibelen. Hva med deg? Vil kirken noen gang klare å formidle budskapet slik at flere blir troende på Guds skaperverk eller er løpet kjørt?

Da konfirmantene ble spurt om hvorfor de konfirmerte seg, kom det frem at de tre viktigste faktorene var" fin markering med familie og venner", Fellesskap sammen med andre konfirmanter og til slutt (ikke noe overraskende) "penger og gaver". Når du nå skal konfirmeres eller ble konfirmert, tenkte du også slik eller var/er det andre grunner som kommer frem?

Selv er jeg ikke overkristen, men har vokst opp i en kristen familie hvor Gud og kristendommen hadde en viktig plass. Å be er noe jeg har gjort siden jeg var liten og for meg har dette blitt en naturlig del av livet mitt. Hva med deg - tror du det å be hjelper deg i livet?

En annen ting som går litt utenom dette . tror du på skjebnen? Jeg for min del tror at vi er en brikke i et puslespill hvor skjebnen er forutbestemt på oss. Skal jeg dø i en bilulykke, ja så er det skjebnen som har bestemt det? Derfor er jeg ikke redd for dette. Vinner jeg lotto, så er det også skjebnen som har bestemt dette. Hva er din mening om skjebnen?

Kommentarer
  • Skrevet av: ZubiMar
    2009-03-20 11:38
    Personlig har jeg ingen tro på skjebnen. Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn vi vet per idag, men at det vi foretar oss i livet/det som skjer oss er forutbestemt mener jeg er tull. Man bestemmer selv over sitt eget liv, så langt det lar seg gjøre. Dør man i en bilulykke er det mange omstendigheter rundt som kan være årsaken, men å leve livet med den filosofien at "det er skjebnen som styrer meg, jeg har ingenting jeg skulle ha sagt" blir for lettvint. En slags ansvarsfraskrivelse med andre ord.
     
  • Skrevet av: Eirik Stordahl
    2009-03-20 12:08
    Det er ingen motsetninger mellom grunnbudskapet i kristendommen og naturvitenskap. Det er ingen motsetninger mellom troen på Gud som skaper av verden og teorien om Big Bang eller evolusjonsteorier.

    Det er derimot en motsetning mellom bokstavtro kristendom og naturvitenskap, men de fleste fremtredende prester og biskoper i dagens Norge tar nok ikke alt det som står i Bibelen bokstavelig, som at jorden ble skapt på seks dager for 10.000 år siden.

    Skolen underviser både de etablerte vitenskapelige teorier og skapelsesberetningen i kristendommen (og de andre religionene). Det synes ikke jeg er dobbeltmoral, det mener jeg er en selvfølge. Det er ingen steder i lærerplanen hvor det står at elevene skal lære å tro på Big Bang, eller det ene eller det andre. De skal lære om teorien, hva den går ut på, hva den betyr osv.

    Å ikke undervise elevene om Big Bang-teorien ville være absurd og fullstendig uhørt - det er en av de mest banebrytende og spektakulært beviste teoriene i menneskets historie. Å ikke undervise elevene i skapelsesberetningen i kristendommen ville være historieløst og en undergraving av den betydningen kristendommen har hatt og fortsatt har i vår del av verden og menneskers liv. Det er grunnleggende kulturkjennskap, og hører - akkurat som grunnleggende kjennskap til ledende naturvitenskapelige teorier - til det vi kaller allmennkunnskap. Skolen er en arena for lærdom, kunnskap og kompetanse. Ikke for personlig tro.

    Jeg syns ikke det er bekymringsverdig at så få ungdommer tror på Gud, det må nesten få bli deres sak. Klart kirken mener det er trist, det er rimelig naturlig. At så mange konfirmerer seg uten å tro på budskapet til kirken de vedkjenner seg som medlemmer av er vel egentlig ikke noe nytt. Det er det samme hykleriet som det alltid har vært.
     
  • Skrevet av: torleif
    2009-03-20 12:18
    hmm... Eg snakkar ikkje ofte med andre om Gud, men ellers så kunne eg nok blitt med i lista di;)

    Det er nesten for gale at halvparten av dei som skal konfirmerast, tilsynelatende ikkje trur på Gud XD
     
  • Skrevet av: msb
    2009-03-20 13:01
    jeg tror ikke på et ord som står i bibelen. bibelen motsier seg selv veldig ofte
     
  • Skrevet av: tguls
    2009-03-20 13:13
    Er ikke mange av venne mine som konfirmerte seg kristlig som sier de er kristene
    Personlig konfirmerte jeg meg borgerlig
     
  • Skrevet av: Kero79
    2009-03-20 13:48
    Skjebnen tror jeg fint lite på da kunne en jo bare ha sluttet å bry seg og bare fløtet med i livet fordi alt varjo uansett bestemt, nei tror ikke det.

    Når det kommer til religion så kan jeg gjerne tro det er en skapenda kraft som har vært med å sette alt igang men ikke at denne gudomeligheten kan komme inn og detaljestyre hva som skjer og jeg tror heller ikke at det eksisterer noe liv etter at vi er død, dessvere får en si.

    Tar jeg feil får en heller ta det som en positiv overasskelse
     
  • Skrevet av: Andzel
    2009-03-20 14:02
    Gud har ikke skapt noe. Bibelen er skrevet av en fyllikk. Bibelen endrer seg med årene. lol
     
  • Skrevet av: Kakashi sensei
    2009-03-20 14:06
    Jeg konfirmerte meg ikke i det hele tatt, den avgjørelsen tok jeg fordi jeg ikke tror på gud og jeg var litt lat så jeg gadd ikke.

    Det med at de fleste konfirmanter ikke tror på gud var ikke akkurat en bombe. Nesten ingen på min skole er kristen (tror jeg) og nesten alle konfirmerte seg. Når jeg spurte om grunnen fikk jeg som svar: Penger og Gaver.
     
  • Skrevet av: Kengro
    2009-03-20 14:29
    Religion hører ikke hjemme i skolen, skal de undervise om det som står i bibelen krever jeg like mye tid brukt på Ringenes Herre. Det er en mye bedre eventyrbok som flere vil ha interresse for
     
  • Skrevet av: kris2ffer
    2009-03-20 14:54
    Jeg er konfirmant nå, og jeg konfirmerer meg kristelig. Jeg tilhører det kristne trosamfunn, men bare av tradisjoner.

    Jeg tror på at det var en dude som het Jesus, som gjorde disse undrene, men er en smule usikker på om det var Gud som skapte jorda. Det kan ingen bevise, men man kan desverre motbevise det. The Big Bang, som du sa, er jo slik den egentlig ble til. Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg, men jeg ville ikke konfirmere meg borgerlig også gikk det ikke an å konfirmere seg i AC/DCreligionen...

    Tror skolen har mer enn en finger med i spillet her, ja!
     
  • Skrevet av: sonic og link
    2009-03-20 15:03
    selv konfirmerte jeg meg ikke. de fleste gjør det for å få penger, selv om jeg synes at du burde få penger for å ikke konfirmere deg og for å konfirmere deg.

    tror ikke på skjebnen heller ikke på bibelen.
     
  • Skrevet av: litestorm
    2009-03-20 15:12
    Som noen kanskje vet, er jeg STERK motstander av religion. Jeg kan diskutere religion i timesvis, dagevis. Religion er noe av det værste jeg vet om, og noe av det mest negative med samfunnet i dag.
    Det kommer sant nok noe godt utav religion, men det kan overhodet ikke måle seg med hvor mye dårlig som kommer av det.

    Jeg komfirmerte meg av samme grunn som (nesten) alle andre ungdommer konfirmerer seg. Jeg konfirmerte meg for å få penger, fest, og å bli tatt inn i "de voksnes klubb."

    Jeg konfirmerte meg Humanistisk, noe jeg er veldig glad for at jeg gjorde. I stedet for å be til gud, lære salmer og male kirken (noe vennene mine gjorde i konfirmasjonstiden) lærte vi om menneskeretter, samfunnsproblemer, moral og etikk. Samfunnproblemer, mobbing, rasisme og homofili. Kort sagt fornuftige ting.

    Tror på vitenskap, og alt som kan bevises 100%. Hvis du beviser for meg at du har vært på månen, vil jeg tro deg. Hvis du sier du har gått på vannet, tror jeg deg ikke. (med mindre du beviser det.)

    Har ett ganske "reelt" syn på livet, noe som kanskje skinner igjennom i bloggene mine

    Har ikke lyst å begynne en kjempekranger her, så orker ikke drive å begrunne dette eller noen ting xD
     
  • Skrevet av: nintendodude
    2009-03-20 15:45
    Det er ingenting som heter skjebne. Visst jeg nå hopper utfor ett stup, tviler jeg att det var betemt på forhånd. Tviler på att det var bestemt at jeg skulle skrive dette.
     
  • Skrevet av: Nipaw
    2009-03-20 16:13
    Jeg tror ikke på noe.
     
  • Skrevet av: Mikrobølgeovn
    2009-03-20 16:14
    Den eneste grunnen til at jeg konfirmerte meg i kirken var at jeg kom til å få masse penger! Jeg er vel mer av den vitenskaplige sorten som vil ha facts!

    Hvilke bra ting fører religion med seg? Jeg kan ihvertfall ikke finne noen, de aller fleste kriger i verden starter på grunn av religion! Religion er med andre ord rota til alt ondt!
     
  • Skrevet av: sirupkaramell
    2009-03-20 16:39
    Jeg tror verken på skjebnen og Gud.

    Jo, jeg er kristelig konfirmert og det pga penger og feiringen. Jeg lo meg gjennom hele konfirmant-tiden. Det meste var bare tuillball og hjernevasking. Men vi lærte om noen gode ting òg - som både kan gjelde for en kristen person og en mindre troende person.

    Jeg tror jeg må ha overvurdert menneskenes logiske tanker innenfor dette omdiskuterte temaet.

    Det er vel ingen som vet om det virkelig er en skjebne. Men alt tyder på at alt er tilfeldig.

    Lagt til 2009-03-20 16:43:
    "Religion hører ikke hjemme i skolen, skal de undervise om det som står i bibelen krever jeg like mye tid brukt på Ringenes Herre. Det er en mye bedre eventyrbok som flere vil ha interresse for"

    Haha - den er jeg enig med.
     
  • Skrevet av: remote
    2009-03-20 16:48
    Jeg må si at Eirik Stordahl hadde et særdeles godt innlegg, og jeg vil legge til at å ha et fritt, religiøst sinn er bedre enn å være ateist, agnostiker eller dønn religiøs.
     
  • Skrevet av: Espectro
    2009-03-20 16:49
    Ingen jeg kjenner som har konfirmert seg har troen på en gud inkludert meg. Det er rett og slett for vilt til å være sant det som står i bibelen og andre religiøse bøker. Jeg har ikke noe imot kristene men ærlig talt jeg sier som Macgyver alt har en vitenskapelig forklarelse. En god blogg om noe som mange har lagt merke til Bernt.
     
  • Skrevet av: Joelspeanuts
    2009-03-20 17:21
    Jeg konfirmerte meg, selv om jeg ikke hadde lyst. Jeg sa det hjemme "Jeg tror ikke jeg vil konfirmere meg", og ventet på en forsikring om at det ikke skulle stå på penger, men da jeg ikke fikk den bekreftelsen, så bet jeg i det sure eplet, og konfirmerte meg, fordi det var en fin måte å skaffe et par lettjente titusener... To år senere, så gjør jeg en av de tingene jeg er mest stolt av at jeg har gjort iløpet av livet mitt: Jeg melder meg ut av statskirken. Så, ja, jeg utnyttet kirken for å tjene noen kroner, slik den har utnyttet meg i 16 år for å tjene noen kroner. Da jeg var nyfødt, og jeg ble døpt, uten å bli spurt om jeg ville det, av verken foreldre eller kirke, så tjente kirken på det, i teorien, siden de fikk et til medlem, og fikk flere midler fra staten. Jeg synes det at barn blir døpt er ganske feil! Ingen vet hvordan barnet tenker om saken, siden det ikke har noen tanker om saken, siden det ikke kan HA noen tanker om saken. Og hva er saken med søndagsskoler? Uskyldige barn som blir fortalt om en mann som redder dyrene i verden fordi en barmhjertig gud tar livet av alle menneskene i hele verden og annet svada!? Det er hjernevasking, og jeg TROR (jeg vet ikke) ikke det er lov i Norge...

    Men vi lever i et samfunn der vi liker tradisjoner. Vi tror tradisjonere er fine. Hør ordet. Tradisjon... Ååh, så fint. Tyrefekting, inhumant og sykt! Nei, det er en tradisjon. Det justifiserer det! Juletrefest, tvangsekteskap, steining: Tradisjoner. Altså er alt greit? I Norge er det en tradisjon at foreldre døper barna sine, med mindre foreldrene bryter med historien og gir barnet et rettferdig valg og venter til barnet er så gammelt at det kan tenke selv og DA gjøre seg opp en mening om det vil tro på gud eller forholde seg til vitenskap og harde fakta. Den muligheten skal i hvert fall mitt fremtidige barn få, om jeg får barn da, vel og merke...

    Jeg føler jeg kom litt off topic her, men bare for å gjenta:
    Nei, jeg var heller ikke blodkristen når jeg konfirmerte meg, bare offisielt kristen. Kan tilføye at jeg tror heller ikke på noen skjebne. Jeg mener alt er tilfeldig, og det som skjer det skjer. Og hvis det skjer, så har det skjedd, og man kan ikke unngå at det har skjedd. Kall det skjebne, kall det tilfeldigheter, kall det... guds vilje, så lenge gud ikke bare får cred for alt det gode, men også blir beskyldt for alt det onde. Man kan ikke lage omelett uten å knuse noen egg, hvis det bildet går an å bruke her...


    Oi, dette ble langt...

    Joelspeanuts - Ateist
     
  • Skrevet av: zatzinki
    2009-03-20 17:28
    Først, og fremfor alt, må det bli klargjort hvilken gud man snakker om. Det blir lite informativt om man bare sier GUD. Man må nemlig kunne skille mellom det å enkelt tro på at det var noen/noe som skapte oss og universet, og det å tro på noe som blir skrevet om i bøker og fortellinger for flere tusen år siden. Religion bygger først og fremst på TRO, det vil si at fakta er irrelevant stoff(selv om mennesker nesten alltid må ha noe å holde løse tanker og argumenter oppe med. I kristen forstand; Bibelen. De takker altså ikke nei til noe som kan begrunne saken(Nå er det jo bibelen som startet det hele da, men det gjør ikke saken bedre)). Jeg kan altså like gjerne tro på en gud, uten at det har noe som helst forbindelse med religionene i verden.

    Det at folk velger naturvitenskap fremfor religion er ikke noe nytt. Det er en selvfølge. Først må man bruke naturvitenskap, for det er tross alt det vi lever av. Så kommer religion som en tankegang som skal holde seg så langt unna skolen som mulig. Da mener jeg ikke at det ikke skal kunne leses om, men det skal ikke praktiseres som kunnskapsformat på lik linje som naturvitenskap. Det skal kunne ha klar skille mellom de to partene, samtidig som de burde kunne sammenlignes på en fornuftig måte. Så lenge alt dette hadde blitt mestret på en god måte, ville religion igjen bli et mer personlig tema, noe som er positivt. Og viktigst av alt, så må det å tro på en gud(uten forbindelse med vanlig religion) ikke være totalt utelukket(noe det er i dagens skolegang).

    "Forsker Ida Marie Høeg ved KIFO - Stiftelsen kirkeforskning til Nordlys sier at dette er veldig urovekkende og at dette er en kamp mellom religion og naturvitenskap."

    Det er rett og slett absurd. Partene har det best så lenge de blir adskilt. Naturvitenskapen er for all del ikke syndebukken. Uansett hva som skjer, vil naturvitenskapen aldri være "det gale". Det blir som sagt idiotisk å klage på vitenskapen, det er nemlig ingen vei rundt, uansett hvilket tema en snakker om.

    Å få flere til å heller lære om religion enn vitenskap synes jeg burde være ulovlig(ikke straffbart, for all del). Det sier vel egentlig seg selv(å lære om noe som man ikke har noen garanti for å være sant). Vi vet heller ikke at "big bang"-teorien er hundre prosent sikker, men man går ikke i parader for den slags skyld, oppdrar barn til å tro at det er fullstendig sant, praktiserer nye leveregler osv. osv. osv.

    At mindre antall ungdommer tror på hva som står i bibelen, er og skal være en personlig sak. Livssyn skal ikke tvinges inn på enkeltpersonen, man skal lære og tro ting selv. Synes også derfor å oppdra barn som små til å tro på din religion blir helt feil. Man får ikke lenger valg, og frihet for tanker og tro blir betydelig mindre på alle måter. Man burde ikke praktisere eller bli medlem av en religion før man er 18 år. Man er da mest sannsynlig ferdig med å danne egen personlighet, og har derfor et eget syn på ting man lærer, og hvorfor man lærer det. Å bli døpt i en alder av mindre enn 1 år, blir for min del veldig feil.

    Religion er jeg nærmest sikker på vil forsvinne, men det er selvfølgelig ikke før lenge. Mennesket vokser sakte men sikkert fra dette fenomenet(ikke tro, men menneskeskapt religion), det er tydelig. Og for alle de som venter på dommedagen og når jesus skal komme ned til jorden og redde oss, hva skal de gjøre når vi forlater denne planeten? Det samme gjelder de fleste andre religioner. Alle ting som skulle ha skjedd/skal skje, skjer pokker meg aldri.

    Helt siden jeg ble født, har jeg med hjelp av foreldre og slekt, blitt den ultimate kristne. Tror nok jeg har vært igjennom mer kristendom en de fleste her. Jeg ble døpt kristlig, samtidig som jeg fikk høre lange og fine kristne godnatt-"salmer" av besteforeldrene mine, ble meldt på en kristen klubb, enda en kristen klubb, uklig læring om kristendommen i en ny slags gruppe, var aktivt med i bedehusforsamlinger og til slutt konfirmert kristlig.
    Det er akkuratt derfor jeg er så mye mot denne, og andre religioner - jeg har lært og sett feilene. Føler meg veldig heldig som har sluppet unna kaoset med egen tankegang og fri vilje.

    TRO hjelper helt klart meg i livet, og det er dokumentert at det hjelper på en psykisk måte for alle. Det betyr ikke at jeg tror på bibelen. Jeg bare tror, gjerne på en gud. De religionene vi vet om, blir litt for enkle for min del. Men glem aldri " Religion er opium for folket".

    Ellers sier jeg meg ganske sikker på at jeg er ikke utelukker skjebnen.
     
  • Skrevet av: gnomar
    2009-03-20 18:07
    Jeg konfirmerer meg humanistisk.
     
  • Skrevet av: Luovtak
    2009-03-20 18:41
    Den vanligste tilstanden er visstnok å være agnostiker.
    Uansett er vel en slik filtreringskristendom som her er eksemplifisert en kristendom som vi nordmenn kan kjenne oss igjen i?

    -Behold barnetroen! som gamlingene sier..

    Så til det urovekkende:

    Prøver Høeg og plukke definisjonspoeng hos skaperen? Usikkerheten skinner gjennom.

    Kirken burde ta et definisjonsavklarende spørsmål. For eksempel er jeg er uttalt tvilende til "herren".

    Blir jeg stoppet i kirkedøra for det? - Nei.

    BURDE jeg blitt stoppet i kirkedøra?
    - der ligger utfordringen.

    Og stopper kirka meg pga at jeg er tvilende til Hennes allmektighet så er jeg ute av kirka for evig og alltid.
    Opprettholder kun mitt medlemsskap i kirken pga mulig fremtidig bryllup.

    Likevel burde muligens ingen være altslukende overfor en religion som har bakgrunn i et episk verk hvor kildematerialet kun blir fremvist selektivt (de gnostiske evangeliene anyone?).

    På den annen side er det nok nettopp den historien som ligger til bakgrunn for Israels eksistens i dag...
     
  • Skrevet av: Sk8erboy
    2009-03-20 18:46
    Jeg skal konfirmere meg borgerlig, er en humanetiker og stolt av det
    Jeg er ikke rasistisk mot andre religioner, og jeg respekterer andres syn på livet. Men(serious business), jeg liker ikke folk som påtvinger tro i sin familie. F.eks. så skal min venn konfirmeres i kirken. Han har selv sagt han vil konfirmeres borgerlig, men at familien godtar ikke sånt
    Jeg tror også at hvis mange religioner ikke hadde blitt "påtvinget" indvidualer, så ville mange av dem død ut.
     
  • Skrevet av: Master_ike
    2009-03-20 20:24
    Vi bestemmer vår egen skebne, vi kan velge mellom godt og ondt. Jeg tror på gud, han skapte verdenen, han sto opp fra de døde. Sk8erboy jeg er også enig i at hvis man skal tro på gud må det være av egen vilje. Men jeg liker å tro at det er en høyere makt som beskyter oss. Jeg har selv opplevd at når jeg ba så har det jeg ba om virkelig skjedd og sjansen var 1 til 14. Etter at jeg ba, følte jeg at jeg fikk en hvis sikkerhet, på at det var jeg som kom til å bli trukket/valgt. Jeg ble valgt/trukket og jeg skal til Ungarn i Mai. Denne trekningen skjedde i fjor.

    Sånn som det ser ut nå kommer vi i Norge til å miste religionen. Norge tar inn flyktninger bla. for å holde folketallet oppe. Og de holder sterkt på religionen sin, i tilegg til at stadig nye blir humanetikere.

    Foresten, hva er det å prate om i kristendommen?

    Jeg er ikke veldig kristen, ber 1-2 ganger i året.
     
  • Skrevet av: zonyy
    2009-03-20 20:25
    Vel så er det jo ganske urealistisk da...Men tror folk konfirmerer seg kristne fordi de må ha noe å tro på...
     
  • Skrevet av: Ikki-kun
    2009-03-20 20:54
    Jeg tror på gud. Derfor tror jeg heller ikke på skjebnen. Jeg tror heller ikke på en udødelig sjel, men det er nå opptil en hver p formene seg om. Og om religion generellt.
    Jeg er heller ikke blitt påtvingt min tro, og det er bra, og personlig, mener jeg at det hjelper meg igjennom hverdagen, f.eks. hvis det ikke har vært så bra.
    Jeg er derimot ikke en slik "ekstremist". En av de som vil gjøre drastiske ting for å få det som vi vil. Eller sånn som de som f.eks. motsier at Dinosaurene har eksistert, eller at jorden kun er 6000 år gammel.



    Citerer zonyy:
    Vel så er det jo ganske urealistisk da...Men tror folk konfirmerer seg kristne fordi de må ha noe å tro på...


    Jeg er oppdratt innenfor kristendommen. En tid trodde jeg ikke på det i det hele tatt, mente at alt var bare bullshait, men så satte jeg meg inn i det og det fikk meg til å tro.
    Så grunnen til at jeg er kristen, er ikke fordi jeg trenger noe å tro på, ettersom jeg alltid har vært en del av det, men fordi jeg begynnte å tro da jeg leste det.
    Og hvis du setter deg inn i det, vil du finne ut at det er mye som ikke er så urealistisk som du kanskje tror. Det skjedde med meg.

    Jeg er ikke konfirmert, ettersom jeg ikke tilhører statskirka.
     
  • Skrevet av: GlennGJ
    2009-03-20 23:33
    Jeg vet jeg er jævla sleip, men jeg konfomerer meg bare for pengenes skyld. Jeg gir langt faen i kristendommen.
     
  • Skrevet av: Zyrocz
    2009-03-21 00:06
    Jeg tror ikke på noe som skjebne, jeg tror alle flytet rundt og alt kan skje med en hvilke som helst idiot (slik som i filmen "Forrest Gump").
    Jeg tror på Gud, kan godt hende han skapte jorden, jeg tror også at jesus stod opp fra de døde.
     
  • Skrevet av: Tøysekoppen
    2009-03-21 01:41
    Spektakulært tema, absolutt.

    Vil ikke brette ut om mitt synspunkt her etter som jeg allerede har gjort det i "Religion = Unødvendig-tråden" av Canertocks.

    Ikke mange som har sansen for filosofi her? Anbefaler å lese verket til Platon om ideverdenen - At vi lever i den sansebare verden parallelt med ideverden. Og "ideer" er abstrakte ting - ikke bare noe som vi har i hode. Med andre ord; ideen kom først, så tingen - ikke tingen først, så ideen.

    Interessant er det ingen tvil om

    Religionens viktighet, etter mitt inntrykk, er det mange som ikke greier å forestå i Norge, ikke så snodig etter som vi ikke trenger den - Vi har det så godt her i landet.
     
  • Skrevet av: Ozzy the Ogre
    2009-03-21 09:30
    Jeg tror på GUd, at Gud har skapt verden, jeg tror på Jesus, at han døde for våre synder, stod opp, dro tilbake til himmelen, skal komme igjen osv. det er også svært mye som tyder på at bibelen er sann. det er mye mer som tyder på at Jesus levde, og gjorde alle underne, enn at Julius Cæsar levde. og hvem tviler på at han har levd?

    Hvis Jesus har levd, hvorfor ville han da dø? Var han gal? trodde at han var det uten å være det? i så fall, hvordan kunne han ha sagt så mange kloke ord?
    Var han ond? altså visste at han ikke var messias, men bare ville få folk til å tro på en løgn? i så fall, ville han vært villg til å dø for den løgnen?
    en siste mulighet; han var den han sa han var? han døde for alle oss. For at vi skulle få del i det evige liv.

    Selv mener jeg at den siste løsninga er mest logisk, og derfor velger jeg å tro på ham
     
  • Skrevet av: -sebastian-
    2009-03-21 11:47
    Gog blogg om et aktuelt tema!

    Selv skal jeg konfirmere meg kristerlig nå snart, men jeg tror ikke at Gud skapte jorden.

    Det er funnet bevis på at jorda er over 4 milliarder år, og at mennesket kom til Afrika for ca. 200 000 år siden. Sto det ikke i bibelen at Gud skapte Adam og Eva først? En (veldig kristen) i klassen min sa oppi en heftig diskusjon at jorda ble skapt for 6000 år siden...I så fall var det vel allerede fullt med mennesker på jorden?

    Etterpå sa han at han trodde på dinosaurene, som er mye eldre enn 6000 år. Og stammer ikke mennesket fra aper? Virker mye mer logisk spør du meg enn at de bare skal poppe opp fra ingensteds.

    Jeg er en agnostiker, og kan selvfølgelig ikke benekte Guds eksistens, men klarer ikke tro at han finnes heller. Jeg føler det er bra å være åpen for alle religioner! Bibelguttene i klassen min for eksempel er ekstremt rasistiske mot muslimer, og tror at kristendommen er det eneste rette.

    Jeg angrer fortsatt ikke på at jeg tok kristerlig konfirmasjon, da jeg har lært mye om religionen det siste året.
     
  • Skrevet av: Suppeelsker
    2009-03-21 16:23
    Jeg konfirmerte meg i kirken, men jeg tror ikke at Jesus er Guds sønn, at han sto opp fra de døde, eller at Gud skapte jorda. Jeg konfirmerte meg i kirken på grunn av tradisjon i familien min, men er ikke noen god og troende kristen. Jeg ser ikke problemet, og synes konfirmasjonen er mer ett hyggelig overgangsrituale enn noe religiøst. Det er sånn jeg føler det da, andre er nok sterkt uenige.
     
  • Skrevet av: andreasro
    2009-03-21 21:13
    Tror egentlig det har vært slikt i alle tider-at de som komfimerte seg egentlig ikke trodde på alt om gud/jesus og alt slikt.

    For 200 år tilbake var det jo krise om du ikke ble konfimert(ikke greide å svare på spørsmålene om krist.), fordi du ikke ble regnet som voksen og ikke kunne du gifte deg. Selv om det selvfølgelig fantes en god del veldig kristne på den tiden, var folk flest som "deg og meg".

    Forstår meg forøvrig også mer på de som var kristene for lang tid tilbake enn nå.. For noen hundre år siden hadde de jo ingen bevis for noe annet, forskjellig fra idag, nå har vi jo masse beviser som motsier kristendommen
     
  • Skrevet av: iharal3
    2009-03-22 13:08
    Jeg kommer aldri til å tro på noen gud eller religion el. lignende. Religion har aldri brakt med seg noe godt. Bare drap, etnisk utrensking, kriger og ondskap. Uten religion hadde verden vært et bedre sted.
     
  • Skrevet av: Suppeelsker
    2009-03-22 13:14
    Citerer iharal3:
    Jeg kommer aldri til å tro på noen gud eller religion el. lignende. Religion har aldri brakt med seg noe godt. Bare drap, etnisk utrensking, kriger og ondskap. Uten religion hadde verden vært et bedre sted.


    Jeg er ganske enig når det gjelder krig og ondskap, men det er feil å si at religion ikke har brakt med seg noe godt. Til enhver tid er det millioner eller kanskje milliarder av mennesker som finner håp og trøst i en eller annen gudstro, og det må de få lov til.
     
  • Skrevet av: iharal3
    2009-03-22 13:21
    Ok den kommentaren min ble litt fail. Religion har brakt med seg mye godt, men mere ondt.
     
  • Skrevet av: Andreas-fox
    2009-03-22 15:38
    Det er jo litt teit at det høres ut som kirken og skolen konkurerer her. Folk får tro på det de vil, og jeg er enig i at religion ikke har noe i skolen å gjøre. Religion er en personlig ting.

    Og ja, jeg tror på at noe Big Bang lignende skjedde, men det motbeviser da ikke at det var Gud som skapte verden?
     
  • Skrevet av: Aladrian
    2009-03-24 00:21
    Mange mennesker har et ganske merkelig forhold til kristendom der de ser på gud som et slags levende vesen som sitter "der oppe" og bestemmer ting. Men det kunne ikke vært lengre fra sannheten.
    Dessverre er mennesker (flertallet) for dumme til å forstå kristendommens betydning og budskap, men henger seg heller opp i detaljer og pirk. Slikt blir det selvsagt krig av, og det gjelder alle religioner.
     
  • Skrevet av: Suppeelsker
    2009-03-24 08:44
    Citerer Ozzy the Ogre:
    det er mye mer som tyder på at Jesus levde, og gjorde alle underne, enn at Julius Cæsar levde. og hvem tviler på at han har levd?


    Den der bør du utdype litt. At Jesus gjorde vin til vann og alt det der er vel strengt tatt forholdsvis tvilsomt i forhold til den dokumentasjonen som finnes rundt Cæsars liv og erobringer.

    Citerer Aladrian:
    Dessverre er mennesker (flertallet) for dumme til å forstå kristendommens betydning og budskap, men henger seg heller opp i detaljer og pirk. Slikt blir det selvsagt krig av, og det gjelder alle religioner.


    Kristendommens betydning og budskap ser ut til å endre seg etter hvert som samfunnet blir stadig mer sekularisert. Heldigvis. Der samfunnet ikke blir sekularisert blir derimot religionen tolket mer bokstavelig, noe som er en uting etter min mening. Derfor er jeg enig i at mange ikke forstår budskapet vi legger i religionen i dag, men heller tolker den som folk gjorde for tusen år siden.
     
  • Skrevet av: zatzinki
    2009-03-24 15:12
    "Kristendommens betydning og budskap ser ut til å endre seg etter hvert som samfunnet blir stadig mer sekularisert. Heldigvis."

    Er det en bra ting? Jeg synes det er bra at samfunnet blir mer sekularisert, men det å endre på budskapet til en religion, blir feil. Om kristendommen mirakuløst viser seg å være sann, hvor stor betydning tror du det vil ha om budskapet og betydningen blir radikalt fucka for å tilpasse seg flere mennesker og et bredere spektrum av troende i nyere tid? Religionen er såpass gammel, og det har nok mest sannsynlig blitt foretatt flere endringer i budskapet uansett, så dette problemet slipper vi nok ikke unna.

    "Derfor er jeg enig i at mange ikke forstår budskapet vi legger i religionen i dag, men heller tolker den som folk gjorde for tusen år siden."

    Nå virker det som du glemmer en viktig ting. Det hele startet nemlig for tusen år siden. Det vil si at det å tolke den på en annen måte kanskje blir feil. Man må sette seg i deres situasjon, og så oversette.
     
  • Skrevet av: jorgiz
    2009-03-24 20:32
    Jeg har aldri vært kristen eller hatt noe spesielt forhold til noen relgion. Jeg konfirmerte meg borgelig av samme grunn. Likevel blir jeg SUR når jeg ser folk skriver ting som "kan vi ikke heller lære om ringenes herre på skolen, fordi det er en mye bedre eventyrbok" og slikt. Grunnen til at man lærer om relgion og spesielt kristendommen er jo den enorme historien som ligger bak. Kirken er med på å styre samfunnet vårt. Vi blir født inn i et land hvor alle har blitt litt påvirket av kristendommen, alle har det litt i blodet, enten vi vil eller ikke. Men kristendommen har opp gjennom historien etterhvert fått ganske møkkete fingre. Under middelalderen tjente kirken millioner av kroner bare på å si til folk at de var frelst og slapp unna helvete uansett hvor ille handlingene deres hadde vært. Prester var de som var øverst på rangstigen og Kirken styrte hele Europa. Alt dette er det viktig å lære om og vite om uansett om du har tenkt til å bli kristen eller ikke, så er den en del av kulturarven vår!
     
  • Skrevet av: Black Dog
    2009-03-29 23:43
    Jeg er kristen, og er blant annet med i tensing, men det betyr ikke at jeg nekter å tro på Big Bang eller Darwins teorier. Personlig mener jeg naturvitenskap og religion er to ting som ikke trenger å gå opp mot hverandre. Det er ikke nødvendigvis et enten-eller!

    Jeg tror grunnen til at såpass mange konfirmanter sier at de ikke tror på Gud er at de tar spørsmålene som blir stilt for bokstavelig. Selv om jeg er kristen, vil jeg påstå at det i dagens opplyste samfunn er ytterst få som innerst inne tror at Gud skapte jorden og at Jesus bokstavelig talt gjorde vann til vin. Det jeg selv har slått meg til ro med, er at dette er metaforer, på hva som skjedde. Jesus var en mann

    Kristendom handler ikke om å tvinge seg selv til å tro på at jorda ble skapt på syv dager og at menneskene stammer fra Eva og Adam. Det handler om å tro på at uansett hvor mye dumt og galt du gjør, elsker Jesus deg. Jesus hjelper deg i situasjoner der du har det vanskelig og trenger noen en hånd å holde i.

    Kristendom handler også om fellesskap, å hjelpe hverandre og gjøre gode gjerninger. Kristendommen hjelper mange med å gjøre de rette valgene og er glimrende retningslinjer for hvordan man skal leve et godt liv.
     
  • Skrevet av: Suppeelsker
    2009-03-29 23:47
    Citerer zatzinki:
    Nå virker det som du glemmer en viktig ting. Det hele startet nemlig for tusen år siden. Det vil si at det å tolke den på en annen måte kanskje blir feil. Man må sette seg i deres situasjon, og så oversette.


    Hvis det er sånn at den tusen (eller to tusen) år gamle tolkningen er den eneste rette, er jeg fra og med i dag ateist. Jeg nekter å tilbe en en skrift der det står at homofile menn skal steines. Hvis det derimot er rom for nytolkning og en endring i budskapet (ikke det grunnleggende, men rammen rundt) så kan jeg identifisere meg som en slags dårlig kristen. Jeg synes bokstavelig tolkning av religion er galskap.
     
  • Skrevet av: Spillpwnern
    2009-03-31 20:08
    Jeg konfirmerte meg kristelig og for å si det sånn....Jeg tror resultatene på en tilsvarende undersøkelse ville blitt ganske annerledes. Mer eller mindre INGEN der tror på det i bibelen.

    Jeg tror pent lite på det som står i bibelen. En del av det som er bekreftet av historikere ja, men mesteparten synes jeg bare er abstrakt piss.

    Religion er noe jeg tar sterk avstand fra, har er eller mindre ikke noe til overs for noen av dem.
     
  • Skrevet av: Suppeelsker
    2009-03-31 21:25
    Citerer Spillpwnern:
    Religion er noe jeg tar sterk avstand fra, har er eller mindre ikke noe til overs for noen av dem.


    Det var jo litt sterkt sagt fra en som konfirmerte seg kristelig da? Jeg er ikke særlig troende heller, men jeg misliker ikke religion generelt, bare de som utøver den uten rom for toleranse.
     
  • Skrevet av: zatzinki
    2009-04-01 14:26
    "Jeg synes bokstavelig tolkning av religion er galskap."

    Så lenge vi ikke vet hvilken tolkning som er rett, eller om teksten har blitt forandret på før, er det virkelig mye som kan være galskap.
     
  • Skrevet av: Ikki-kun
    2009-04-01 14:56
    Citerer Suppeelsker:
    Jeg synes bokstavelig tolkning av religion er galskap.

    Men som oftest er det slik at de som tolker religiøse tekster 100% bokstavlig, de har ikke satt seg nok inn i det de tolker, for en religiøs skrift er sjeldent skrevet bokstavelig.
     
  • Skrevet av: zatzinki
    2009-04-01 17:39
    "Men som oftest er det slik at de som tolker religiøse tekster 100% bokstavlig, de har ikke satt seg nok inn i det de tolker, for en religiøs skrift er sjeldent skrevet bokstavelig."

    Men det er jo dette man ikke kan vite. Det finnes nok noen metaforer her og der, men det er garantert mye som ikke kan bli tatt på en annen måte enn bokstavelig.
     
  • Skrevet av: Dead Gamer
    2009-05-01 11:31
    Personlig tror jeg på det meste av religioner, men IKKE jahovas vitner! Hvorfor ville gud ha oss til å ikke snakke med normale personer med mindre du skal konvertere dem liksom (sånn i tillfelle dette blir misforståt, nei jeg er IKKE med i jahovas vitner!). Det virker bare helt feil
     
  • Skrevet av: JBOX-360
    2009-10-01 23:35
    Har nok litt tro på Gud, men det mest på grunn av at jeg tror det skjer noe etter døden. Jeg tror ikke han skapte verden eller noe, vel, kanskje han gjorde det?... Det er egentlig ikke noe jeg bryr meg om eller tenker på, men jeg ville selvsagt bedt til Gud hvis det var mørke tidender eller slikt, men ellers har jeg ikke noe spesielt forhold til Gud, selvom jeg konfirmerer meg kristelig...

     
 
Kommentere

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :--


Eldre innlegg
Poll Hvilken konsoll velger du?
  • 22% Wii U
  • 32% Playstation 4
  • 15% Xbox One
  • 27% PC
  • 5% ALLE!!
Resultat
BETA +