LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Blog
      Koster det for mye å være en gamer?

      Koster det for mye å være en gamer?

      Skrevet av Bernt Erik den 5 mai 2009 klokken 16:12

      Oftest hører jeg svaret ja og stort sett er det klaging på at spillprisene er så høye. Akkurat den kan jeg forstå - for fra 399 og oppover til bortimot 700 kroner for et nytt spill, er det mye penger og for en vanlig student/elev er dette veldig mye penger. Kan man i grunnen forsvare prisene på spillene eller er de overpriset fra første sekund de slippes på gata? Selv har jeg tenkt denne tanken mange ganger. Selvsagt koster det å produsere et spill og hvis man i tillegg legger sammen det spillet koster, samt reklameverdien så skjønner hvorfor spillprisene er såpass høye som de er.

      Mange spilldistributører skylder også på piratkopiering som en grunn til at prisene er høye - for de må jo dekke opp "tapene" som piratkopieringen medfører. På en måte er også dette rett, men på en annen måte helt feil. For om prisene hadde vært lavere, ville det ha vært større sjanse for at spillet hadde solgt mye mer og det hadde blitt mindre piratkopiering. Som en salgsmann har jeg alltid hatt mottoet "Det er bedre å selge mye av en vare billig, enn å selge lite av en vare dyrt. Å selge varen billig, gjør at mange vil verdsette produktet mye mer og det er større sjanse for at kunden blir fornøyd. I tillegg får selgeren mer reklame med at varen er billig og igjen vil føre til enda flere kunder og mer blest. Hvis man velger det andre alternativet og selge varen dyrt, ender man opp med at kunden er mindre fornøyd med å ha betalt vel mye, i tillegg til at spillet må være bra for å veie opp kjøpet. Selgeren får heller ikke utbytte av at kunden skryter av prisen som igjen fører til at selgeren kanskje mister flere salg.

      Hvilke budsjetter som finnes varierer mye fra gamer til gamer og hvilken samfunnssituasjon man befinner seg i. Alle vet at elever/studenter ikke har all verden å leve av og da er det viktig å velge kjøpene sine med omhu. Man kan ikke få i pose og sekk. I tillegg har mange gamere flere konsoller og da for å opprettholde spillingen blir det altså flere "munner" ehh - flere drev og mette. De fleste gamere sitter som oftest med to eller flere spillmaskiner og i den forbindelse om man skal kjøpe inn spill, så blir det en kostbar affære. Så mitt spørsmål er; Kan vi for det selv at det er dyrt å være en gamer eller kunne man ha gjort noe med prisen til både spill og konsoller?

      Selv er jeg usikker - begge deler kanskje. For prisene på spill til konsollene Xbox 360, PS3, Wii, PSP og DS er jo høye og da blir det fort dyrt om man skal kjøpe flere spill i måneden. Heldigvis er det tider på året hvor det ikke lanseres så mye spill og da går det an å spare til tider hvor de store spillene kommer som perler på en snor.

      Det er ikke enkelt å være en trofast gamer og det er også en dyr affære, hvis man tenker på hvilke verdier det blir av en spillsamling. Hva mener du - koster det for mye å være en gamer eller er det andre ting som er dyrere? Hvor mye penger bruker du på spill i måneden (gjennomsnittlig) og hvor mange konsoller kjøper du spill til? Hva ville du seriøst ha betalt for et nytt fullverdig spill og da tenker jeg på makspris?

      Hardt å være Mario i disse krisetider...

      HQ