Norsk
Blog
Red Faction og ødeleggelser i spill!

Red Faction og ødeleggelser i spill!

Skrevet av Bernt Erik den 11 august 2009 klokken 14:07

Jeg husker godt da spillet Red Faction ble annonnsert og hvor utvikleren lovte oss at man kunne ødelegge ting og tang. Selv var jeg ikke kjent med denne muligheten og åpnet opp armene på vidt gap for dette. Det å kunne ødelegge var noe stort og noe veldig nytt som igjen gjorde at taktikken i spill måtte forandres. Det var utvikleren Volition som stod bak Red Faction og spillet ble lansert i 2001 til PC. Selv gjennomførte jeg spillet og syntes det var bra og spesielt det å kunne ødelegge var det helt store.

Nå en god del år etter, finner du ødeleggelser i mange spill og et av spillene som fikk opp øynene mine for fullt var Battlefield: Bad Company. Utvikler her var Dice og de lovte oss at hele 90% av spillets bestanddeler kunne ødelegges. Var det mulig - tenkte jeg og kunne fastslå at det faktisk stemte godt med det Dice hadde lovet etter noen titalls timer spilling.

Nå er det ikke lenge til PC-versjonen av Red Faction: Guerrilla slippes på gata og jeg skal ærlig innrømme at forventningene er store. spesielt med tanke på alle de ødeleggelsene man kan gjøre. Selv har jeg sett den ene traileren etter den andre og ikke trodd mine egne øyne når jeg har sett hvilke ødeleggelser man kan foreta seg i spillet. Så og si alt kan knuses og dette gjør at selv en gammel gamer "grinebitter ehh - gamer" som meg hopper ut av sitt gode skinn og kan ikke tro det er mulig. En annen ting jeg også er spent på, hvordan vil PC-versjonen være i forhold til konsollversjonen. Selvsagt regner jeg med at grafikken vil være bedre med høyere oppløsning og kanskje bedre effekter, men vil det være andre ting som er forskjellig?

Den 28. august lanseres PC-versjonen av Red Faction: Guerrilla og jeg har forlengst merket meg datoen. Spent som bare det forventer jeg meg massive ødeleggelser i spillet som igjen vil gjøre at man må forandre på den taktiske delen. Spesielt online vil man kunne finne en del utfordring, spesielt med tanke på at man ikke kan føle seg trygg i bygninger m.m.

Hva mener du - bør alt i spill kunne ødelegges og vil det gjøre at du liker spillene bedre av den grunn eller er spillene greie som de fleste er i dag?

HQ