Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook

Spillkjeder sliter?

Skrevet av Bernt Erik den 20 august 2011 klokken 22:54

Jeg har veldig god kontakt med de forskjellige spillkjedene i Norge med at jeg selger annonser i tillegg til at jeg skriver med mange av mine kontakter via mail eller sosiale medier som Facebook, Skype og MSN. Selv føler jeg det er viktig å holde tritt med hvordan utviklingen går og om det er ting som kan bli bedre for oss gamere og for spillkjedene.

Tidligere denne uken kom jeg i snakk med to store spillkjeder og da fikk jeg høre at det slettes ikke var dans på roser og at de slet med å tjene på spillsalget sitt. MEd dårlig fortjeneste i butikken, følte de fort lederne for de forskjellige kjedene puste de i nakken. For er det noe alle vi i samfunnet vil så er det å tjene penger. I de siste årene har fortjenesten til mange av de store kjedene når det kommer til spill og underholdning godt en del ned og dette skyldes mange forskjellige årsaker. Blant annet er fortjenesten krympet en god del samt at andre kjeder har tatt over salget av spill hvor disse kan senke prisene med at de har flere ben å stå på. Mens rene spillkjeder sliter på grunn av sitt ene ben som til tider er skjørt og ustødig.

Er det slik at prisene på spill er for billig og at vi kanskje burde betale mer? Ville det da ha blitt mer fortjeneste på spillkjedene? Selv har jeg liten tro for det. Det som er viktig å tenke på når man kjøper spill er at fortjestene forsvinner i en rekke ledd og hvor en liten sum tilslutt ender hos de som selger.

I dag er det ikke enkelt å drive butikk når det kommer til å kun selge spill. Det er mange om beinet og derfor sliter også mange spillkjeder med å få nok fortjeneste. Dette er synd. Det er ikke butikksjefens feil, men heller at fortjenestene stadig blir lavere ut i de siste leddene. Hva tror du kunne ha vært gjort for å bedret på dette?

I Norge finnes det mange særegne butikker som satser på spesielle versjoner av spillene og som i tillegg kjører diverse events for å tiltrekke seg kjøpere. Selv har jeg arrangert en rekke slike events og har også sett at det hjelper. For blir en kunde først trofast, så skal det mye til for at kunden finner et annet sted å kjøpe spillene.

Er du trofast når du kjøper spill og hvor kjøper du spillene dine? Online eller i butikk?

Bildet nedenfor stammer fra et av de spillene jeg venter mest på i år, nemlig Battlefield 3!

BETA +