Norsk
Blog
Er vi blitt for bortskjemte?

Er vi blitt for bortskjemte?

Skrevet av Bernt Erik den 18 april 2013 klokken 14:16

Faktisk kan jeg nesten si det. Etter å ha lest en nyhet på nettsiden om at salget av Sonys God of War: Ascension og Microsofts Gears of War: Judgement, så sitter jeg nærmest med denne følelsen. Begge spillserier er (var) jo råpopulære og solgte på millionvis ( de siste utgavene) bare den første salgsmåneden. For salget på disse to titlene har rett og slett vært rævva i forhold til hva som var forventet og det til og med av meg. Jeg hadde trodd at spillene ville selge godt på verdensbasis og kanskje passere en million hver den første salgsmåneden.

Hva kjennetegner God of War og Gears of War? For det første så har begge spillene de samme forkortelsene -> GoD og for det andre så er dette reinspikka actionspill fra start til slutt. Vi elsker jo action og vi elsker jo God of War og Gears of War, i alle fall har det vært slik før. Så mitt spørsmål og sikkert andres også, hvorfor i heiteste huleste solgte spillene så dårlig (God of War: Ascension -> 360 000 eksemplarer den første måneden og Gears of War: Judgement -> 425 000 eksemplarer)?

Er det rett og slett blitt for mye av det gode? At vi er blitt mer kresne ovenfor hvilke spill vi vil bruke tiden på å spille? Eller er det slik at vi i vår har blitt overrøst med store spilltitler som Bioshock Infinite, SimCity, Tomb Raider, StarCraft II: Heart of the Swarm, Crysis 3 og sist men ikke minst Dead Space 3? Er vi heller ute etter spill med originalitet og ikke "repeterende" serier? Ikke vet jeg, men i alle fall så er det noe merkelig som gjør at kjente og sterke spillserier som God of War og Gears of War selger så innmari lite. Kvaliteten på God of War: Ascension og Gears of War: Judgement er det ikke noe å si på. Begge spillene er unike på sitt eget vis og jeg elsker begge spillene. De er råe, brutale, har meget bra innhold som underholder meg på best mulig måte. Kanskje er det jeg som er for lite kritisk eller for altlikende? Mulig, men merkelig er det i alle fall.

En trend som for tiden har tatt over mange av spillutviklernes tid, er såkalte "free to play" spill. Dette er spill som er gratis fra utgangspunktet og som ikke koster noe for å få tak i. Selv om spillet er gratis, kan du faktisk ende opp med å betale langt over hva prisen på et ordinært spill ville ha vært. For i "free to play" spill vil du kunne kjøpe ting og tang. Det vil si, oppgradere kjærra i et bilspill, kjøpe nye heftige våpen eller se annerledes ut enn de andre, så koster dette penger hvor du betaler via f.eks. Visa. Denne økonomimodellen er det flere og flere spillutviklere som kaster seg på og i håp om å tjene enda mer penger enn på vanlige solgte spill i butikk. Selv er jeg veldig skeptisk, for i slike spill får vi ikke oppleve en enspillerdel/singleplayer noe jeg i grunnen faktisk er avhengig av. Alle "free to play"-spill er i form av flerspiller og som samler en hele verden til å spille spillet.

Er dette en start på at store "AAA" spill kommer til å selge dårligere, eller er det bare et lite bluss og hvor spillerne begynner å bli lei både God of War og Gears of War? Det blir i alle fall spennende å se utover året når spill som The last of Us, Fifa 14, Grid 2, Remember Me, Company of Heroes 2, Disney Infinity, Grand Theft Auto V, Saint's Row IV, Lost Planet 3, Rayman Legends, Assassin's Creed IV: Black Flag pluss flere uannonserte spill som kommer.

At store "AAA" titler sleger dårlig er ikke så veldig godt nytt synes jeg og spesielt med tanke på at jeg er mer inne for disse spillene er alle de "free to play"-spillene som popper opp i hytt og pine. Så er vi blitt for bortskjemte og ikke verdsetter de "store" spillene som kommer eller blir det rett og slett for mye av det gode. At vi spiller mindre, tror jeg i alle fall ikke er årsaken, men at vi heller blir mer tro mot spillserier som vi liker. Jeg har spillserier som jeg elsker og bruker selvsagt ekstra tid på disse.

Det blir spennende å følge med i fremtiden og se hva som skjer med de salgene til de store "AAA" spillene. Jeg håper inderlig at dette er en trend som bare vil fortsette og kanskje sørge for at vi får mindre store spill å kose oss med.

Hva tror du og hvorfor tror du store spill som God of War: Ascension og Gears of War: Judgement har solgt så dårlig? Er vi lei spillseriene eller er det noe annet som gnager til stor frustrasjon til både utviklere og spilldistributører? Vil du heller spille "free to play" spill eller er du også mer keen på "AAA" spill?

HQ