Blog
Omtale: The Settlers: Rise of an Empire!

Skrevet av Bernt Erik den 24 oktober 2007 klokken 11:11

Settlers-serien har opp igjennom mange, mange år gitt strategispillere mye glede. Nå er et nytt kapitel her og denne gangen i et litt annerledes Settlers-spill. Jeg har spilt Rise of an Empire!

BlueByte er kjent for sine mange Settlers-spill og fra det første ble utgitt til Amiga i 1993, og til i dag har Settlers-spillene hatt en stor makt over strategispillere. Makten blir ikke noe mindre med dette nye spillet som sørger for flere nye ting i en serie som fra før av er veldig innholdsrik. Selv om de siste par spillene kanskje ikke har hatt den samme ånden over seg som de tre første, så har dette fått noe av gløden serien mistet på veien frem til i dag opp i lyset igjen.

Det første som møter oss er en litt annerledes oppbygning av spillet. Selvsagt kan spillet fortsatt kalles for Settlers, men nå ligner det også litt mer på Sim City og Civilization. Ikke bare skal du sørge for at samfunnet ditt fungerer godt, men det kreves også at du holder tritt med økonomien samt passer på at de innfødte trives i byen. Soldatene dine sørger for at livet er sikkert mot farer som lusker i kullisene i og utenfor byen din.

Det første vi kastet oss på var tutorialen, for det er viktig å lære seg spillets oppbygning. Det kan jo hende tutorialen inneholder tips som kan være lure å få med seg. Etter en meget fin gjennomgang på hvordan spillet fungerer, kastet vi oss på det første brettet. Her starter vi med å måtte bygge opp et harmonisk men effektivt samfunn. Det gjelder med en gang å alliere ser med sine nærliggende naboer for der kan du både tjene penger på ting du selger samt kjøpe ting du trenger til ditt stadig voksende samfunn. Videre utover i brettene får du oppgaver alt fra å beskytte naboen din til å angripe viktige holdepunkt på kartet eller fjerne en fiende fra kartet. Alt sammen er snekret sammen på en genial måte som gjør at spillingen ikke blir kjedelig. Selvsagt for de av dere som heller liker actionpregede spill, så skal du selvsagt ikke spille Settlers, for her vil du fort finne ut at det går for tregt.

Du starter med en Helt (hero) som du videre ut i spillet oppgraderer og som igjen gir deg flere valgmuligheter samt opplåsbare enheter (bygninger). Som vanlig i serien, starter du med å bygge hus som gir deg råstoff til videre utvikling og oppgraderinger. I tillegg er alle i samfunnet ditt avhengig av mat som igjen sørger for at du må bygge bosted for jegere og fiskere. Kjøttet blir videreforedlet av en slakter som igjen blir mat på lik linje som fisken blir sendt inn i et røykekammer og gjort klar til servering for innbyggerne. I tillegg til mat, trengs det klær, våpen, medisin og andre viktige ting som sørger for harmoni i samfunnet. Denne gangen er innbyggerne dine avhengig av å holde god hygiene og hvis du ikke har bygd opp en pharmasy-bygning, ja så kan en heftig sykdom bryte ut og byen legges til grunne. Derfor er det viktig og følge med alle aspekter som skjer etter hvert som du kommer videre i spillet. En annen ting som er ny, nå kan du se hva de forskjellige innbyggerne tenker eller driver med. Beveger du musen over en person, så kommer det opp en boble som viser hva personen har på hjertet. Et samfunn uten underholdning, er et kjedelig samfunn uten tiltakslyst. Med å bygge opp en bar samt diverse utropinger på torget, gir innbyggerne dine lyspunkter i den ellers så strevsomme tilværelsen.

Etter hvert som byen din blir større, bygger du murer rundt den og det vil sørge for at fienden ikke kommer til så lett. Soldater er en viktig del av samfunnet og de vil hjelpe til å holde ro og orden blant naboene dine samt i byens videre vekst. I The Settlers: Rise of an Empire trenger du ikke å bygge opp vakttårn på vakttårn. Det holder om du bygger et vakttårn i vært område som du kaprer. Selvsagt gjelder det å være først ut med tanke på viktige ressurser i forhold til motstanderne dine, derfor kan det være lurt å dra ut på oppdagelsesturer for å finne de mest egnede plassene å erobre først.

God logistikk (transportsystem) som veier og gater er viktig for å få frem viktige materialer til rett tid og her spiller også inn hvordan bygningene dine står i forhold til hverandre. Ikke bare må du passe på at det ikke er langt fra gårdbrukeren til bakeren og fra bakeren til lagringshuset, men man på passe på at veiene også er tilstrekkelige slik at man ikke bruker mer tid enn nødvendig på å frakte de livsnødvendige varene.

Områdene du inntar er veldig variert og detaljert som igjen sørger for at du må bygge fornuftig med tanke på beliggenheten til de forskjellige husene i byene. Etter hvert som samfunnet vokser, kan det være lurt å oppgradere bygningene og dette medfører til at flere jobber med samme oppgave. For eksempel, ved å oppgradere et vedhugger-hus vil flere arbeidere komme til huset og kappingen av trær gå enda fortere. Det samme gjelder for de andre husene, jo mer oppgradert de er jo mer effektivt jobber de. Pass bare på at du ikke bruker opp viktige materialer på oppgraderinger, dersom de trengs til andre ting som må bygges. Eller oppgradere deg for mye, for du har en begrensning på hvor mange innbyggere du kan ha på brettet. Det hadde vært dumt om du ikke kunne produsere krigere eller hva?

Hver og en bygning som produserer et materiale, kan du kreve inn en skatt fra og den skatten bruker du blant annet til å oppgradere bygninger samt slottet. I tillegg kan pengene brukes til kjøp av andre materialer fra de andre motstanderne dine.

Grafikken i spillet imponerer enormt med ufattelig mange små og store detaljer, variert klima, tonnevis med dyr som lurer bak buskene. Ikke bare skifter klimaet, men trærne skifter også farge etter årstiden. Etter høsten kommer vinteren og her daler snøen så fint at julestemningen er fremtredende. Alt blir skinnende hvitt og dette sørger for at variasjonen er komplett. BlueByte har også sørget for massevis av dyr som enten gir deg mat eller er til pynt for å gjøre spillet mer levende. Trærne vaier i vinden, sjøen inneholder alt fra fisker, krabber til frosker som kvekker. Skogen er fyllt med rådyr, hjorter, bevere, fugler og fluer som flakser rundt omkring. Alt i alt er grafikken nydelig og selv detaljene på menneskene og husene er fete. Lyden er like varierende som vanlig og med lystige toner setter dette deg i en form for transe og skaper den stemningen man vil ha i et slikt spill.

Gameplaymessig er ikke spillet så forskjellige fra de andre i serien, men med nye tilføyelser gir deg noen nye utfordringer som krever kjapphet og godt blikk over situasjonene som dukker opp. Bare pass på at du kan klikke deg fort til der det skjer noe samt at du holder øye med de meldingene som dukker opp nederst i skjermen, med dette kan du være trygg på at alt går bra.

Alt i alt er The Settlers: Rise of an Empire et bra strategisk spill som gir nytt liv til Settlers-serien etter en noe dårligere spill i det siste. Derfor gleder det meg stort at BlueByte har funnet frem til en ny oppskrift som smaker godt og ser innbydende ut. Er du på utkikk etter et godt strategispill, så ta en kikk på dette - det vil gi deg masse god underholdning i mange, mange timer utover den stadig mørkere høsten og vinteren!

Pluss: Godt varriert spill med masse detaljer. Flott grafikk, utfordrende og gir deg god underholdning.

Minus: Langdrygt for de som liker mer action samt at krigingen kunne ha vært mer avansert.

Karakter:

Grafikk: 8
Gameplay: 8
Lyd: 7
Holdbarhet: 8

Total: 8

Mine specs: Intel qx6850 Extreme 3.0Ghz, 2GB 6400 RAM OCZ, EVGA 8800GTX 768MB DDR3 RAM, Creative X-Fi Fatal1ty lydkort, Cooler Master Gemini II kjøler, NEC MultiSync WGX2 skjerm, Zboard Merc, Logitech G5 mus.

Grafikkinnstillinger: Oppløsning 1680x1050 med alle effekter på.

Anbefalt maskinkrav: Pentium 4, 2.0 Ghz, 512MB RAM, 256MB skjermkort, 3GB harddiskplass.