Norsk

Lager Apple spillkonsoll?

Ubisofts øverste sjef Yves Guillemot uttalte i går at han regner med at Apple kommer til å fortsette sitt inntog i spillverdenen som de har startet med iPhone. Et interessant utsagn på flere plan. Vi husker selvsagt hvordan Apple inntok mobilmarkedet. De vasket formelig gulvet med alle andre produsenter, og redefinerte våre forventninger til hva en mobiltelefon burde være. De hevet lista. Kan de gjøre det samme i spillverdenen?

På en annen side, vi husker også hvordan det gikk med deres forrige spillkonsoll. Pippin. En skandale. En av teknologihistoriens aller største flopper. Problemet var at de tenkte for stort. De tenkte for langt. De lagde ikke en dedikert spillkonsoll, men en "hjemmedatamaskin" som skulle stå under TVen og brukes til alt mulig. Surfing på nettet, lese mail, høre på musikk, se på bilder, tegne på TVen - du kunne til og med koble til printer. I tillegg til å spille spill. I 1995. De så maskinen for mye mer enn en ren spillemaskin, og det er ting som dagens konsollutviklere først har begynt å få øynene opp for denne generasjonen. Jeg surfer på nettet, hører på musikk og ser på bilder på min Playstation 3, og jeg kan tegne på TVen med Nintendo Wii. 14 år senere.

Men er det rom for en ny konkurrent i dagens "konsollkrig"? Eller skal en eventuell ny Apple-konsoll sikte på et helt annet markedssegment? Playstation 3 og Xbox 360 har sine spillere, mens Nintendo Wii sikter på en litt annen målgruppe. Vil Apple klare å identifisere et helt nytt marked, eller vil de legge seg etter Nintendos massive kundegruppe?

Vi vet ikke. Vi vet veldig lite. Men det vi vet er at:

1. Apple har etablert iPhone som et ny håndholdt spillformat og har mer eller mindre identifisert nettopp denne nye gruppen spillere jeg nevnte ovenfor. Folk som egentlig ikke spiller, men som likevel laster ned et spill når det først koster seks kroner.

2. Apple har i øyeblikket verdens beste digitale distribusjon av programvare; AppStore, som er en ubetinget suksess. Og det er bare et spørsmål om tid før all spilldistribusjon går digitalt.

3. Oppblomstringen av indie-utviklere på iPhone har lært utrolig mange utviklere hvordan de lager spill til Apple-produkter, og den generelle tilbakemeldingen fra utviklerne er at utviklingsverktøyene er svært enkle og tilgjengelige (i kjent Apple-stil).

4. Etablerte utgivere kaster spill etter iPhone, og nå senest kastet Capcom seg over formatet, og proklamerte at de har planlagt ti iPhone-spill det kommende året. Det trenger ikke nødvendigvis gjelde en helt ny Apple-konsoll, men det viser at selskapet har bred støtte blant utgiverne.

5. Apple ansetter flere kjente fjes fra spillbransjen, som Microsoft-veteran Richard Teversham og Bob Drebin, mannen som laget grafikkprosessoren i GameCube.

6. Den siste tiden har det sirkulert rykter om at Apple vil kjøpe opp EA for å raskt og effektivt posisjonere seg på spillmarkedet. Ryktet er riktignok blitt karakterisert som "tilbakestående" av den anerkjente Wedbush Morgan-analytikeren Michael Pachter (link), men ikke desto mindre et rykte som står ukommentert av de involverte partene.

Det største motargumentet som jeg kan se er OnLive. Cloud computing er foreløpig bare en fiks idé, men det er antagelig fremtiden for spillbransjen. Er det noe vits for Apple å kaste seg inn i konsollkrigen såpass sent?

Når alt kommer til alt har Apple et øye for brukervennlighet og industrielt design som ingen andre i bransjen kan matche, og med den seneste mobil-revolusjonen i bakhodet vet vi hva de er i stand til å utføre med å tenke utenfor boksen. Spørsmålet er vel bare om vi får se den legendariske iBox på årets E3-messe..?

Lager Apple spillkonsoll?

Vil vi få spille på den neste Apple TV, kanskje?

HQ