Blog
Omtale til bryderi

Omtale til bryderi

Skrevet av Havok den 1 september 2008 klokken 23:02

Må si jeg blir ganske sjokkert når jeg leser kommentarfeltet til Gamereactor når det er snakk om en omtale av et spill. Her hagler det ufinheter om den ene og den andre. Som oftest skjer det når et tilsynelatende "bra" spill får en dårlig karakter. Dr. Visnes anbefaler de av dere som får en liten djevel på skulderen som hvisker om at dere skal skrive "Du er en jævla dust X, du har ikke peiling på hva du snakker om!" følger rådene beskrevet under:

1. Har jeg lest omtalen fra begynnelse til slutt? Er svaret nei, gjør det.
2. Har jeg spilt spillet selv og vet med hånden på hjertet at grunnen til at jeg er uenig med omtaler, er at han lyver? Er svaret nei, gjør det før du dømmer.
3. Har omtaler tatt for seg materialet på en forståelig og velforklarende måte? Er svaret ja, hold kjeft.
4. Liker jeg å trolle? Er svaret ja, holde kjeft.
5. Syns jeg GR suger pga. omtalen(e)? Hvis svaret er ja, hva gjør du her da?
6. Syns jeg GR suger generelt? Hvis svaret er ja, hva gjør du her da?
7. Får jeg kommenterer, innholder den stygge ufinheter rettet personlig mot anmelder? Hvis svaret er ja, begynn på nytt.

Man må se på hva en omtale er. Et synspunkt dannet av personen som skrev den. Er man uenig, så er det helt lov. Der man burde tenke seg om er når man i stedet for å være "konstruktiv", velger å være frekk, ondsinnet og vemmelig. Er man uenig med en omtale er det bare å spille spillet og danne sin egen mening, og lage en brukeromtale som man legger opp.

Jeg må bare si at jeg personlig blir ganske irritert når man sitter og vet hvor mye arbeid som faktisk går med på å skrive en omtale, og så får man bare stygge ord og ubegrunnet meninger slengt i ansiktet. Det er også veldig ofte jeg er uenig med anmelder selv, men jeg respekterer i hvert fall personen nok til å enten holde det for meg selv, eller ta det opp på en hyggelig måte. Uenigheter og diskusjoner er flott, men "jævla dust" er ikke det.

Husk, vi gjør alt dette som en tjeneste til dere. Vi gjør også vårt beste, og hvis det ikke er godt nok i deres øyne kan dere fortelle oss hva det er vi gjør galt, så vi kan se på om vi kan rette på det.

Bildet er tatt fra Penny-Arcade.com