Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español
Medlemsinnlogging
amigo






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook

Om statsbudsjettet 2011 og digital moms

Statsbudsjettet for 2011 ble i dag presentert av regjeringen. Som vanlig misunner jeg på ingen måte landets politikere oppgaven med å sette sammen et budsjett for nesten fem millioner bortskjemte nordmenn. Uansett hvilke grep man tar og hva man bestemmer, er det alltid noen som mener det ikke er godt nok, visse sektorer ikke har fått nok penger eller at noe er bare riv ruskende galt.

Mye kan sies om statsbudsjettet i år. Det har jeg ikke tenkt til. Jeg vil med dette innlegget fokusere på én enkeltsak:

25% moms på digitale tjenester, enten tjenesten tilbys fra Norge eller fra utlandet.

Fra 1.juli 2011 vil alle digitale tjenester man kjøper i Norge bli momspliktig, uansett om selskapet man kjøper produktet fra er norsk eller ikke. I praksis betyr det at produkter som Kindle, Spotify og Steam blir momspålagt, samt de diverse nettjenestene til de forskjellige spillkonsollene. Faren for at disse produktene blir betraktelig dyrere er med andre ord reell.

Jeg har full forståelse for at tradisjonelle medieforhandlere i Norge sliter med å takle den digitale distribusjonsbølgen. Likevel sliter jeg med å svelge denne pillen. Kan man virkelig kreve moms av et produkt jeg handler digitalt fra utlandet, når jeg kunne unngått dette om jeg hadde kjøpt produktet fysisk under en utenlandsferie?

At e-bøker blir momsbelagt er i større grad en vits. Papirbøker er idag fritatt momsreglene, og kan kjøpes fra utlandet uten å rammes av 200-kronersgrensen som ellers gjelder når man handler fra utlandet (er verdien på produktet over 200 kr, må man betale moms pluss tolleravgift). Hvorfor skal ikke e-bøker falle inn under tilsvarende kategori?

Jeg er stor fan av digitaldistribusjon. Man sparer plass i hylla, man har et godt utvalg og prisene er ofte gunstige. I tillegg har det en enorm miljømessig gevinst, idet man sparer plast, cd-plater, transport etc. Hvor ble det av miljøvernprofilen til regjeringen? Åja, den forsvant visst sammen med Mongstad og Hardanger.

Jeg kommer til å følge de regler den norske stat setter, lovlydig borger som jeg er. Det betyr ikke at jeg trenger å like det...

Kilde: Aftenposten

Hva mener du? Er du enig i regjeringens valg? Kommer du til å bekjempe momsvedtaket med nebb og klør? Diskuter i kommentarfeltet.

Kommentarer
  • Skrevet av: Zidmeyer
    2010-10-05 19:53
    Jeg har sagt dette mange ganger før, men når mener jeg det virkelig: Jeg er HELT enig! Kunne ikke sagt det bedre selv. Det er utrolig vanskelig for meg å svelge dette selv også.

    Dette budskapet skal spres!!
     
  • Skrevet av: Strategist
    2010-10-05 20:10
    Nå er ikke moms på digital distribusjon fra utlandet et ferdig skrevet kapittel. Statsbudsjettet innebærer bare at saken er oversendt departementet som skal utrede muligheten for å gjennomføre dette. Alt tyder på at det vil gjennomføres, men det er ikke et system som er ferdig flislagt.

    Forøvrig ganske enig med deg.
     
  • Skrevet av: Elektro Banana
    2010-10-05 20:27
    Regjeringen burde byttes ut, dette er forferdelig idiotisk av dem å planlegge!! Ut med dem!
     
  • Skrevet av: gilliankrueger
    2010-10-05 21:06
    Vi får den regjeringen vi stemmer på..
     
  • Skrevet av: sonic og link
    2010-10-05 21:09
    Tror nok at de fleste nordmenn takler en økning i prisen på digital tjenester, dog kan ikke si at jeg jubler over det.

    Irriterer meg mer over de 27 millioner kronene som går til trosopplæring...
     
  • Skrevet av: gilliankrueger
    2010-10-05 21:17
    Det som irriterer meg er at det er fremdeles folk som mener detr blir verre med en høyre/frp regjering.
     
  • Skrevet av: Ryuzaki
    2010-10-05 21:23
    De røde-grønne er jo kort sagt idioter... Enig med Elektro Banana, spark dem ut!
     
  • Skrevet av: Strategist
    2010-10-05 21:31
    Citerer gilliankrueger:
    Det som irriterer meg er at det er fremdeles folk som mener detr blir verre med en høyre/frp regjering.
    Med FRP med på lasset kan det godt komme til å bli verre.
     
  • Skrevet av: gilliankrueger
    2010-10-05 21:33
    Med FRP med på lasset kan det godt komme til å bli verre.

    jaha, det baserer du på?
     
  • Skrevet av: Strategist
    2010-10-05 21:38
    Citerer gilliankrueger:
    Med FRP med på lasset kan det godt komme til å bli verre.

    jaha, det baserer du på?
    At FRP har en håpløs politikk, og at FRP har vist vilje til å bruke mye mer penger enn hva som er økonomisk sunt for Norge.

    Jeg ser med velvilje på partiet Høyre. Men jeg vil heller ha Arbeiderpartiet i regjering enn Fremskrittspartiet. SV er det eneste partiet over sperregrensen som jeg ser med mindre velvilje på enn FRP.
     
  • Skrevet av: gilliankrueger
    2010-10-05 21:45
    Vel, FrP har en mer økonomisk rettet politikk mot enkeltindividet. http://www.dn.no/privatokonomi/article1287760.ece

    Jeg tror at FrP er mye bedre i regjering enn både Venstre og Krf.

    I danmark styrer Venstre, http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/venstre-i-danmark-o
    mfavner-frp-2660513.html
    som er søsterpartiet til FrP og der går det bra. I sverige er folkepartiet i regjering, som har mye politisk sammen med FrP, så jeg tror det vil gå bra. Skal man ha en ny regjering må man slutte med dette at FrP er så ille.
     
  • Skrevet av: MationMac
    2010-10-05 21:54
    Det blir 25% moms, spillkjøp synker med 25%, utviklere tjener 25% mindre og Norge tjener penger.

    Norge er et grådigt land.
     
  • Skrevet av: Strategist
    2010-10-05 21:59
    @gilliankrueger:
    Du sier det som om det er et ultimatum. Det norske politiske bildet er ikke bare et valg mellom de rødgrønne og FRP.

    FRP er et mer innvandringsrestriktivt parti. Noe jeg er uenig i, og som derfor gjør dem til et dårligere parti i mine øyne. De har en politikk som vil øke privatiseringen av en blant annet helsevesenet, men de har ikke satt seg inn i at helseinstitusjonene faktisk er svært viktige utdanningsinstitusjoner. Uten et statlig helseforetak vil ikke Norge kunne utdanne erfarne leger.

    FRP er mindre villige til å ta nødvendige miljøtiltak.
     
  • Skrevet av: gilliankrueger
    2010-10-05 22:00
    HevTollgrensen.no
     
  • Skrevet av: MationMac
    2010-10-05 22:00
    Hvorfor kan vi ikke ha folke avstemning?
     
  • Skrevet av: gilliankrueger
    2010-10-05 22:14
    Det er et ultimatium, uten FrP vil det ikke bli en borgerlig regjering og da vil avgiftskåte AP fortsette å styre.

    FrP er ikke innvandringsrestrektiv, de vil at vi skal ha et godt nok system som tar vare på dem vi har i dag før vi får inn flere. AP er mer innvandringsrestrektiv i dag en Frp noen gang har vært-

    Det private helsevesenet er jo det som politikere går til når de er syke. De vil fortsatt ha dagens system med utdanne leger, men hvorfor kan ikke private leger opprette sin egen praksis, konkurranse her fører jo til bedre tilstander for pasienter.

    Miljøtiltak? FrP gikk inn for å kutte avgifter på nye miljøvennelige biler slik at Norge skulle få en moderne bilpark. FrP vil ha private aktører til å bygge jernbane og veier som gir mindre eksosutslipp. Miljøtiltak må folket først gjøre noe med.

    Venstre og Krf forsvinner fordi de er hengepartier som ikke tør å ta standpunkt med FrP, for dem er prinsippet om å hate noen viktigere enn å unngå å bli skattet ihjel.
     
  • Skrevet av: Kengro
    2010-10-06 07:48
    Hehehe... Så staten tror at de kan stenge alle veier rundt dette? Det blir de nok blå for... Så lenge det finnes en vei rundt kommer jeg til å bruke den, uten unntak. Lover er der for å brytes
     
  • Skrevet av: Ryuzaki
    2010-10-06 11:05
    "Lover er der for å bryter" Det er gode gamle sjefs modden vår det!
     
  • Skrevet av: Joelspeanuts
    2010-10-19 20:39
    Helt enig med deg Strategist! FrP vil ikke være en heldig deltaker for Norge å ha i en regjering. Og at de har fokus å enkeltindividet høres kanksje fint ut på papiret, men i praksis vil det nok si at Norge blir ytterligere amerikanisert. En hver blir sin egen lykke smed. Privatisering... Og Siv Jensen... Siv JENSEN, folkens...

    Angånde SAKEN, nemlig moms på digitale varer, vel, jeg liker det ikke. Men jeg orker ikke å gå i taket for det. Spill er luksus. Det er tross alt ikke noe vi på død og liv trenger. De som hisser seg så til de grader opp som noen gjør her, er nok de samme som ikke takler tanken på at sprit og tobakk-avgiftene blir økt med... ja, er det 5 % eller noe slikt? Hvordan skal det gå med oss!?

    Men, jo... jeg er enig i innholdet i bloggen, i aller høyeste grad.

    Lagt til 2010-10-19 20:43:
    Går seriøst 27 milioner til religionsopplæring!?

    ...

    Det er bare feil.
     
 
Kommentere

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :--


Poll Hvilken konsoll velger du?
  • 15% Wii U
  • 39% Playstation 4
  • 16% Xbox One
  • 23% PC
  • 8% ALLE!!
Resultat
BETA +