Norsk
Blog

Om religion og spill

Skrevet av Ingar Hauge den 25 oktober 2012 klokken 18:12

Som nyutdannet teolog kommer det ikke som en overraskelse for folk at jeg er over middels interessert i religion, teologi og religiøse spørsmål, og gjerne langt mer enn den gjengse Gamereactor-leser.

I det store og hele er jeg ikke alene. Religiøse spørsmål opptar de fleste mennesker i verden, ikke minst fordi verden fremdeles består av flere religiøse mennesker enn ikke-religiøse. Men selv i Norge, en av verdens mest sekulære stater, er religion stadig noe som preger samfunnsdebatten, enten det er karikaturtegninger, religiøst hat, rett bekledning eller religiøse mørkemenn i det offentlige rom.

Som et resultat av dette er religion et tema jeg kan støte på, sette meg inn i og la meg engasjere av i de fleste medier. Det finnes ikke akkurat et lite utvalg av bøker om religion og teologi, og heller ikke musikk-, TV- eller filmbransjen er fremmede for å ta opp religiøse spørsmål (hvor dypt og saklig det gjøres, er derimot en helt annen sak).

Spillmediet mangler derimot dette aspektet.

Sånn på det jevne føler jeg det er lite stimulans å hente i spillmediet dersom temaet jeg er på jakt etter er metafysiske spørsmål, ontologi, kosmologi og andre fremmedord som ender på -logi. Skildringene man får servert, er som regel både ensrettede, forutsigbare og ukompliserte. For mange, inkludert meg selv, blir dette et for enkelt verdensbilde.

Om jeg skal analysere det hele ganske kort, kan fremstillingen av religion i spillmediet grovt sett oppsummeres i tre underkategorier:

* Religion som det mytiske: Dette er spill som skildrer gamle religioner og myter, hovedsaklig fra religioner som ikke lenger utøves. Stiliseringen er ofte fokusert på det mytiske med fortellingene, og setter det hele inn i en ramme som kan minne om de gamle mytiske heltefortellingene. Eksempler: Okami; El Shaddai: Ascension of the Metatron; God of War; Viking: Battle for Asgard; Asura's Wrath.
* Religion som politisk virkemiddel: Her blir religion først og fremst skildret som noe som kan benyttes inn imot det politiske maktapparatet. Det kan kontrollere massene (nærliggende marxistisk tanke om religion) eller styrke ditt forhold til politisk allierte. Eksempel: Civilization IV.
* Religion som det negative: Her bruker jeg negativ i en ganske vid forstand, men hovedtrekket her er at religion og religionsutøvelse blir skildret i lite gunstige ordelag. Det kan være fordi religionen er undertrykkende eller falsk, men også fordi religion er noe som først og fremst er rettet mot ignorante og overtroiske folk og ikke noe et moderne eller opplyst mennesker vil tro på. Eksempler: Final Fantasy X; Final Fantasy XIII; Assassin's Creed; Mass Effect.

Joda, fantasy-sjangeren har som regel en eller annen form for mytologi inkorporert som en sentral del av historien og settingen. Det meste av mytologi her er derimot bare med på å lage et mer fullkomment bakteppe for spillet som helhet. De store temaene uteblir som regel.

Kanskje er det ikke så rart at det er slik, egentlig. Religion er for mange et hårsårt tema, og det finnes nok av mennesker der ute som går av skaftet fordi de mener at de og deres religion har blitt krenket. Som regel handler det enten om gærninger, ekstreme grupperinger eller dypereliggende sosiokulturelle årsaker, men det er samtidig forståelig om dette skremmer spillbransjen (forståelig er derimot ikke det samme som forsvarlig; ingen skal måtte trues til taushet).

Misforstå meg derimot ikke: Det jeg er på jakt etter, er ikke først og fremst positiv, naiv og/eller ensrettet skildring av religiøse spørsmål. Da kjører man i grøfta på den andre siden av veien. Det jeg vil ha, er spill som tør å ta opp de tøffe spørsmålene, vise de kompliserte nyansene og vise at det finnes ikke noen enkle svar i den ene eller andre retning. Man kan se dette jevnt og ofte i film- og TV-bransjen (Joss Whedon viser til tross for sitt ateistiske ståsted ofte en oppriktig interesse for religiøse spørsmål i sine produksjoner), og skillet mellom spill og film har som kjent blitt mindre med årene.

Spillmediet har muligheten til å stille de store og kompliserte spørsmål innenfor mange tema. Kanskje er det også på tide at religion tas inn i større grad?

Om religion og spill

Er jeg på villspor eller ikke? Finnes det spill som nyanserer inndelingen min? Finnes det andre tema du mye heller ville sett i spillmedia? La diskusjonen råde!

HQ