Norsk
Blog
Achievements hos svigermor?

Achievements hos svigermor?

Skrevet av Kristian den 16 april 2010 klokken 15:44

Mario, tidenes mest markante spillmaskott, belaget seg tidlig på å samle gullmynter. Og med glede hopper og dunker vi ut alle myntene av mursteinsblokkene. Dunker helt til det bare gjenstår en metallplate. For vi vil ha ALLE myntene. Ikke la noen være igjen. Samle alt!

Og det gjelder ikke bare Mario, men nesten alle spill inneholder en form for samling. Som i Gears of War, hvor vi i tillegg til å skyte hissigpropper samler på COG Tags, i Zelda samler vi på søte små hjertebiter og i Pokèmon samler vi pokèmons til den store gullmedaljen.

Med andre ord, samling hører hjemme i spill. Men hvorfor er det moro?

Kanskje nysgjerrighet og lysten til å utforske kan være svaret? èn grunn kan være utforskingsaspektet. Men tilsynelatende monoton innsanking kan også bidra til at vi oppnår noe, og gi oss mestringsfølelsen - noe vi liker veldig, veldig godt. Og alt vi trenger å gjøre er å samle. Samle til vi blir blå i trynet. Vi snakker om et utvilsomt effektivt spillelement. Det hekter oss og er vanedannende.

La oss med det samme ta dette med samling videre og se på det sosiale aspektet. En slags sosial videreføring av dette samleelementet som fungerer så bra i spill. Profilbygging og en sosial skryteplass, hvor alle dine spillbragder blir formidlet. Resultatet er trophy/achievement-systemet som i dag finnes på Playstation 3 og Xbox 360.

Et system som gradvis har blitt mer og mer populært, og er nå blitt en del av spillopplevelsen på konsoll. Om noen skulle beskrevet dette systemet for meg fem år tilbake i tid, og fortalt at det kommer til å bli stort, ville jeg trolig bare ledd av dem. Men i dag, når «achievement unlocked» dukker opp på skjermen, knytter jeg neven i en aldri så liten triumferende gest. Og verre er det at jeg har arrestert både meg selv og venner idet vi har pint oss gjennom kjedelige spill, oppdrag eller områder kun for å få achievements - som om det skulle ha noe verdi. Men det har det, tydligvis.

Derfor blir det spennende å se hva en aktør som Apple kan utrette, og hvordan de vil forme sitt belønningsystem, når Game Center blir tilgjengelig i løpet av sommeren. Vi kommer sikkert til å se en litt annen brukergruppe her, og tror spesielt flere jenter (som elsker å samle) kan bli hektet på et sånt system. Men Iphone/Ipad er også et fleksibelt produkt i motsetning til de stasjonære konsollene, og muligheten til å bli hektet på achievements på besøk hos svigermor er like sansynlig som hjemme i sin egen stue.

HQ