Norsk
Blog

3D-spilling testet!

Skrevet av Kristian den 19 mai 2010 klokken 18:37

Var en tur innom Sony Senteret i Oslo for å teste 3D-spilling. Først fikk vi se en kort skrytefilm med blant annet undervannsbilder fra en isbjørn som bader og fotballsending i stereoskopisk-3D. Imponerende! Deretter var tiden moden for spilling. Eneste spillet tilgjengelig i spillbar form var Wipeout. Dessverre. Ettersom spillet på ingen måte fungerer som en bra teknologidemonstrasjon.

Den største forskjellen på dagens standard og 3D, var i Wipeout at kjøretøyet lå plassert «utenfor skjermen» - altså nærmere deg. Men jeg savnet dybde i 3D-effekten og hadde håpet dybde kunne gjøre noe med fartsfølelsen og resten av opplevelsen. Akkurat som på 3D-kino med Avatar, hvor dybde gav deg det ekstra suget i magen når man falt fra store høyder eller fløy på fuglen.

Noe som derimot imponerte var Motorstorm (kun trailer), hvor 3D-effekten var rettet innover i skjermen istedenfor utover, og man fikk en sånn kul «radiostyrt bil»-følelse. Det virket som bilene var små miniatyrmodeller som var plassert foran meg, og jeg så et kjempepotensial ved å leke og eksprimentere med nye spillkonsepter og 3D-teknologi.

På samme måte som filmregissører bruker andre fortellerteknikker ved 3D-produksjoner, som lengre scener og dybdefokus, vil også spillutviklere finne nye teknikker for å utnytte 3D-opplevelsen.

En ting er helt sikkert. Ny 3D-teknologi kommer på markedet allerede til sommeren, og det blir spennende å følge utviklingen.

3D-spilling testet!

Fotograf: Carl Thomas Aarum

HQ