Norsk
Blog
Hvor har alle spillblader tatt veien?

Hvor har alle spillblader tatt veien?

Skrevet av Kristian den 20 april 2011 klokken 14:16

At internett har stått for det meste av spilldekningen de siste 5 årene er ingen overdrivelse. Likevel er jeg overrasket over at så mange spillblader har blitt redusert fra norske utsalgssteder, ettersom spill som medie har vokst seg større, på samme tidspunkt som bransjen har satset bredere.

Titter jeg i Narvesen-kiosker er det få spillblader å skue, men heller Ipad-magasiner, Linux, film, 3D, Blu-ray og generelle datablader. Kort sagt er det større interesse for ny teknologi på trykk, enn det er for spill.

Jeg tok kontakt med en tidligere redaktør av et norsk spillblad (SuperPlay) og nåværende kulturjournalist i Aftenposten, Joachim Lund, for å diskutere saken. Han mener at veien til internett er kort for den yngre garde, og det er fortsatt flest unge som virkelig brenner for spill. Disse finner som regel informasjonen på nettet, ettersom det er såpass bred dekning med snutter, drøssevis av bilder og ikke minst diskusjon. La oss heller ikke glemme prisen. Et magasin ligger på hundre kroner og oppover, en betydelig sum for spillinfo man får servert gratis på nett.

Nysgjerrigheten stoppet ikke der. Jeg ville høre hva bladspesialisten Narvesen mente. Om de hadde foretatt seg noen analyser av markedet eller hva folk er ute etter. Etter utallige telefonsamtaler med presseansvarlige endte jeg opp hos Gunnar Farstad, kategoriansvarlig hos Interpress Norge. Interpress tar for seg import og distribusjon av blader for blant annet Narvesen- kioskene.

Farstad forklarer at de ikke har hatt kapasitet til å gjøre noen omfattende analyse av trendene i markedet. Likevel har han gjort sine observasjoner i forhold til spillblader i kioskhyllene. Han forklarer at det er lenge siden PC Gamer var en kioskvelter. Utsalgsstedene har økonomiske hensyn å ta, og det er vanskelig å konkurrere mot den brede spilldekningen som eksisterer på nett.

Likevel finnes det et spillblad som lever i beste velgående. Det spillbladet du holder i hånden nå. Takket være en reklamefinansiert modell, trofaste lesere, skriveglade og kyndige skribenter, kan vi skilte med å være Norges eneste spillmagasin per dags dato. Mye av dette har grobunn i vårt etablerte nettsamfunn, noe som gjør at vi kan ha et fint samspill mellom internett og papir.

Vi er også stolt over å kunne tilby eksklusive saker på høyde med de største spillmediene i verden. Det er et privilegium å kunne levere godt spillstoff til over 80.000 norske lesere i måneden. Helt gratis.

HQ