Norsk
Blog

E3 2011: Inntrykk og oppsummering

Skrevet av Kristian den 10 juni 2011 klokken 17:07

E3 2011 er over og det er på tide å samle inntrykkene etter en begivenhetsrik spilluke.

Det hele startet med Microsofts pressekonferanse på mandag. Jeg synes Microsoft holdt en godt regissert presentasjon med mye innhold og et høyt tempo.

Likevel var det var skuffende at de fokuserte såpass mye på Kinect. Jeg forstår at Microsoft gjerne vil vise frem sin bevegelsessensor, ettersom det er en kjøpesterk og stor brukergruppe med et bredt aldersspekter de når med bevegelsesspilling. Men det som ble vist frem av spill til Kinect var definitivt ikke mye å juble for. Det er faktisk ingenting jeg ser frem til å spille på sensoren.

Det positive med det tunge fokuset på Kinect var at de fikk demonstrert at teknologien har mer å gå på. Til tross for en del gimmick, er muligheten til å fange fingerbevegelser og talekontroll helt klart kult - selv om vi trolig må vente i lang tid på sistnevnte her i landet.

Kinect-spillene som ble vist frem bar fortsatt preg av å være upresise og kjedelige. Det virket mer som om Microsoft ønsket å vise hvor morsomt det er mulig å ha det med Kinect-spilling, enn å vise frem konkrete og gode spillopplevelser. Det bar et større preg av et velregissert skuespill, enn faktiske spilldemonstrasjoner. Skuffende.

Microsoft viste frem en rekke storkanoner som blant annet Forza 4, Gears of War 3, Mass Effect 3, Modern Warfare 3 og Halo 4 som 360-eiere helt klart ser frem til. Men det var få store overraskelser eller nye titler å spore. De fokuserte på det sikre, og viste samtidig at Microsoft ønsker å satse på en bredere brukergruppe i tiden fremover.

Electronic Arts holdt en knallgod pressekonferanse med lite tull og mange bra spill. Spesielt Battlefield 3 ligger an til å bli et actionspill av de skjeldne og presentasjonen av spillet ble et av høydepunktene for min del. De viste også frem FIFA 12 som imponerer med en vanvittig presis fysikkmotor som ser ut til å gjøre fotballspillet hakket mer autentisk.

Need for Speed: The Run som skal være et historiedrevet og «Hollywood-aktig» racingspill så ikke like bra ut. Vi har besøkt utviklerne i Vancouver og ifølge skribent Richard Imenes var det et ganske uferdig spill som ble presentert. Her må utviklerne ta grep for at dette skal bli noe annet en et middels racingspill.

Mass Effect 3 skal ifølge utviklerne få heftigere actionscener enn tidligere, noe vi så eksempler på under visningen av spillet. Jeg er ikke helt overbevist om at det er nettopp dette serien trenger, og det som ble vist frem virket mer som en skinneskytersekvens. Er det dette vi vil ha mer av i Mass Effect 3? Jeg er ikke overbevist.

Ubisoft hadde årets kleineste pressekonferanse med en rekke pinlige vitser og lavpannet humor. Jeg er vanligvis en stor tilhenger av kleine situasjoner, men dette tok kaka. Heldivis var spillene de viste frem mer interessante.

Her ble Far Cry 3 avslørt og det ser faktisk riktig så morsomt ut. Jeg har ikke forventninger om et storspill, men jeg liker atmosfæren og friheten som spillserien byr på - i tillegg til hardkokt action da, selvfølgelig.

Assassins Creed: Revelations ble også demonstrert og det vi fikk se var i høy grad tradisjonell Assassins Creed-action. Jeg synes ikke serien har utviklet seg voldsomt siden det første spillet ble sluppet, men heller stagnert. Jeg forventer kanskje litt mer av Assassins Creed: Revelations enn kun noen nye funksjoner og et nytt sted å boltre seg i med snikmorderegenskapene. Forventningene er moderate.

Jeg hadde ikke forventet at Sony skulle komme med noen unnskylding for PSN-skandalen. Så feil kan man ta. All ære til Sony for å adressere den store elefanten i rommet innledningsvis i pressekonferansen, slik at vi deretter kunne fokusere helt og holdent på veien videre.

Under presentasjonen av Uncharted 3 klødde det i fingrene mine. De viste frem et oppdrag fra en stor cruisebåt i høy sjø, der Nathan på nytt måtte overkomme ekstreme utfordringer og halsbrekkende situasjoner. Jeg elsket atmosfæren og jeg føler meg trygg på at vi får servert nok at fantastisk eventyr fra Naughty Dog i årets siste kvartal. Det skal også bli spennende å se spillet i 3D ettersom dette er spillet som skal bevise at 3D tilfører noe til spillopplevelsen. De som har sett det sier i alle fall så, og da snakker vi om spilljournalister og ikke PR-maskineriet.

Sony hadde også tungt fokus på å vise frem sin bevegelseskontroll Playstation Move, og på samme måte som med Kinect er jeg ikke imponert.

Alt skal kunne spilles med Move i disse dager. Det virker som Sony på død og liv må finne opp nye måter å bruke bevegelseskontrollen på, uten å stille seg spørsmålet om det egentlig tilfører opplevelsen noe. Et godt eksempel på dette er den klønete demonstrasjonen av NBA 2K12, som nå skal kunne spilles med Move. Det virket som en utrolig tungvint måte å spille det fantastiske basketspillet på. Jeg begynner å lure på hvordan utviklerne skal kunne forbedre fjorårets spill når det satses mer på å implementere bevegelseskontroller, enn å forbedre de essensielle spillmekanikkene.

Mer interessant var det at Playstation Vita ble vist frem. Sonys nye kraftplugg av en håndholdt spillmaskin skal bli spennende å følge videre. Det er så mye teknologi proppet ned i denne lille håndholdte at det blir som å spille PS3 i lommeformat.

Likevel er jeg skeptisk til teknologividunderet. PSP ble ikke den suksessen Sony hadde håpet på. Nå virker det som om de er i ferd med å gå i den samme fella nok engang. Erfaring tilsier at det ikke er positivt å ha en håndholdt som blir for lik en stasjonær konsoll. Tradisjonelle konsollspill nytes uansett best på konsoll, så hvorfor skal man spille de på en håndholdt?

Med kun spill som Little Big Planet, Uncharted og Modnation Racers vil neppe Playstation Vita bli den suksessen Sony ønsker. De trenger spill som er skreddersydd håndholdt spilling, et onlinetilbud og en nettbutikk som konkurrerer mot Appstore og Android Market.

Jeg klarer ikke helt å se Sonys strategi rundt Playstation Vita. Den imponerende maskinvaren er ikke nok til å selge konsollen ene og alene, og per i dag ser jeg egentlig ingen andre salgsargumenter enn teknologien. Men jeg kan ikke nekte for at selve konsollen begeistrer meg, og jeg gleder meg til å slå kloa i den.

Nintendo hadde en forvirrende pressekonferanse, og jeg ble sittende igjen med flere spørsmål enn svar når presentasjonen omsider tok slutt. De skulle vise frem sin nye konsoll, men satset heller kun på å demonstrere den nye kontrollen. Merkelig. Jeg hadde enorme forventinger og ble utrolig skuffet over det hele.

Men ettersom mer informasjon har dukket opp i ettertid er jeg langt mere positiv til Nintendos nye planer. Det er ikke nødevendigvis på grunn av den nye skjermen i kontrollen eller inovasjonen som Nintendo bringer til bordet. Men rett og slett fordi de kommer med en ny konsoll som støtter dagens visuelle standard.

For meg er grafikk en viktig del av spillopplevelsen. Det er faktisk så viktig at jeg ikke har latt meg begeistre av noen av spillene som finnes til Wii. Selv ikke fantastiske spillserier som Mario eller Zelda har jeg spilt på konsollen. Spillserier jeg tidligere har elsket. Wii har rett og slett ikke appelert til meg og jeg har vært mer engasjert i andre konsoller.

Dette skal det bli slutt på med Wii U. Teknologidemoen som ble vist frem av Zelda var overveldende, og selv om dette kun var en teknologidemo gjorde den sitt for å gire meg opp til de store Nintendo-spillene. Bare tanken på å spille ett nytt Mario- eller Zelda-spill på den nye konsollen... Ja, det blir bare for mye.

Det Rocksteady viste frem fra Batman: Arkham City var solid. Det ser ut til at utviklerne er i rute med nok et mørkt og stemningsfullt Batman-spill. Måten tegneseriehelten vår svevde mellom bygningene i Arkham City på, og benyttet gripehaken var både smidig og elegant. Jeg gleder meg til å på nytt kle meg i Lynvingens kappe og besøke Arkham City. Atmosfæren virker upåklagelig og forventningene er på topp.

Apropos høye forventninger. Vi fikk endelig se The Elder Scrolls V: Skyrim i spillbar form, og det skuffet på ingen måte. De storslåtte omgivelsene kombinert med friheten, actionscenene, rollespillelementene og den generelle spillmekanikken virker å gjøre Skyrim til en helt magisk spillopplevelse. Jeg elsket Oblivion og det ser ut til at Skyrim topper forgjengeren med klar margin. Disse følelsene...

Alt i alt var det mange store titler som ble vist frem i spillbar form på årets spillmesse. Det er en smule skuffende at det var såpass mange oppfølgere som ble viste frem, og få nye overraskelser. Men vi fikk til gjengjeld se de fleste spillene i aksjon.

Mest interessant på årets messe var Nintendos nye stasjonære konsoll. Jeg gleder meg til å se mer av den. Vi har kun fått sett teknologidemoer av hva den presterer, så det skal bli spennende å se mer konkret hvordan ytelsen blir.

Hva var deres høydepunkt fra spillmessen?

E3 2011: Inntrykk og oppsummering

Årets spill E3 2011: Battlefield 3 var det spillet som imponerte meg mest på spillmessen. Tett etterfulgt av Skyrim, Arkham City, Uncharted 3 og NBA 2K12.

HQ