Norsk
Blog
Hands-on med FIFA 12

Hands-on med FIFA 12

Skrevet av Kristian den 26 august 2011 klokken 15:48

Når jeg besøkte Gamescom tidligere i forrige uke spanderte jeg en god del tid med FIFA 12, som imponerte voldsomt med flere forbedringer og et nytt systemet for kontakt.

Jeg anmeldte både {FIFA 11} og {Pro Evolution Soccer 2011} i fjor, der jeg ga FIFA 11 8/10 og Pro Evolution Soccer 2011 9/10, i det som ble en jevn duell med to gode fotballspill. Uansett hvilket spill man til slutt valgte kunne det ikke bli feil. I fjor som i år synes jeg FIFA 11 var mest imponerende i tidlig kode, mens PES 2011 kom ut best når spillene skulle anmeldes - så ingen ting er avgjort enda i forhold til årets duell.

Likevel har jeg vanskelig for å tro at det blir sluppet noe bedre fotballspill enn FIFA 12 i år, ettersom spillet virkelig er forbedret og flyter godt. Det som skjer nede på gressmatta virker mer autentisk enn noensinne i serien, kontrollen er uhyggelig presis, animasjonene er silkemyke og kampene oser av herlig atmosfære. Fundamentet er på plass.

Den viktigste nyheten er et forbedret fysikksystem for kontakt mellom spillerne, noe som åpner for en langt mer dynamisk opplevelse og en ny dimensjon i både forsvar og angrepsspillet - og det fungerer. I angrep kan man nå i større grad bruke kroppen til å skjerme ballen, hoppe over taklinger, drible og balansere seg gjennom tette dueller med en høyere troverdighet enn tidligere. Dette er forsåvidt ikke direkte nytt, men graden av autentisitet, kontroll og dynamikk i situasjonene overgår tidligere spill i serien med klar margin.

Når man spiller i forsvar gjelder det samme. Kontakten mellom spillerne gjør at man må være hakket mer presis i taklingsfasen for å komme unna med ballen i behold. Det skal ikke mye til for å løpe motstanderen (eller lagspillere) over ende og det er vanskeligere å sette sklitaklinger. Men den presise kontrollen fører kun til at det blir enda mer tilfredsstillende å mestre forsvarsspillet, som krever mer presisjon enn tidligere.

Både forsvar og angrepsspill har altså fått seg en solid overhaling, og selv om det for det meste fungerer helt strålende, fører det også med seg nye utfordringer. Med et så ambisiøst kontaktsystem stilles det høyere krav til dommeren som må ta fornuftige avgjørelser. Ved flere anledninger har man regelrett blitt løpt rett ned uten at det har blitt blåst, mens i det neste øyeblikket holder det med en liten berøring for at straffe skal blåses. Det har blitt overdrevent mange straffer både for og imot, så det er ganske opplagt at spillet trenger å balanseres før lanseringen.

Det er utrolig mye jeg kan si om dybde, grafikk og gameplay etter flere intense matcher på gressmatten, men det sparer jeg til anmeldelsen. Jeg ønsker ikke å beskrive alle de små herlige detaljene i FIFA 12 med denne bloggen, jeg ønsker heller å presisere at den tidlige koden av FIFA 12 har vært svært imponerende.

Brikkene ligger an til å falle på plass for et fotballspill av de sjeldne, der det meste som skjer på banen både føles bra og ser utrolig troverdig ut.

HQ