Norsk
Blog

Microsoft og tidseksklusiver

Skrevet av Kristian den 29 august 2011 klokken 14:05

Hva synes vi egentlig om Microsofts strategi? Det har vært få egenutviklede spill fra Microsoft dette året. Veldig få.

Det eneste spillet av betydning (utelater diverse Kinect-titler) i 2011 er Gears of War 3 - kun ett spill altså - fra Microsoft som tidligere har vært opptatt av å bygge egne spillmerkevarer.

Så hvorfor så få eksklusiver i år?

Microsofts strategi er på ingen måte noen hemmelighet. I den siste tiden har det kommet tydelig frem at Microsoft har klare retningslinjer på å ikke gi ut noe som har vært på en konkurrerende plattform først. Mens de derimot setter alle kluter til for å kunne tilby eksklusiver på sin egne plattform.

Tidligere har vi sett tidseksklusive avtaler på GTA 4 og Call of Duty-serien blant andre, og det siste tilskuddet i rekken er nå The Elder Scrolls V: Skyrim.

Vi ser en ny trend vokse frem. En trend der det ikke lenger handler om eksklusive titler, men eksklusivt innhold. Microsoft bruker altså heller pengene sine på å betale de store spillstudioene for innhold, enn å utvikle noe selv.

Det er i bunn og grunn forståelig med tanke på at det er en lavrisikomodell, men samtidig kjedelig for oss kjernespillere som heller ser nye titler og merkevarer enn tidseksklusive avtaler.

På lang sikt kan dette medføre at kjernespillerne mister interessen for plattformen. Spesielt dersom konkurrentene fortsetter å utvikle egne merkevarer. Man kan derfor undre seg om det store fokuset på tidseksklusiver ender opp som en økonomisk gevinst når alt kommer til alt.

Bruker Microsoft pengene sine på en fornuftig måte her, eller medfører dette at de taper terreng blant oss spillinteresserte?

HQ