Norsk
Blog
Lovende fremtidsaction

Lovende fremtidsaction

Skrevet av Kristian den 13 februar 2012 klokken 17:06

Det virker ikke som mange av oss er hypet på Syndicate. Helt siden spillet ble avslørt har det vært like mye irritasjon over at den isometriske klassikeren skulle ende opp som nok en «generisk fps», fremfor å videreføre egenskapene fra det originale spillet.

Syndicate er og blir et rendyrket actionspill. Et cyberpunkspill som fort sender tankene til Deus Ex-serien. Det er bare det at Syndicate er et rent actionspill som mangler dybden og rollespillelementene mange elsket i Human Revolution.

Jeg kan forstå skepsisen. Men er likevel ikke enig.

Foreløpig er jeg nemlig utrolig imponert over Syndicate. Jeg er glad Starbreeze har holdt det enkelt, kjenner sine begrensninger og jeg er glad for at de kjenner sine styrker.

Det originale The Chronicles of Riddick på Xbox var i mine øyne et av de bedre actionspillene under hele den tunge sorte boksens livssyklus. Glem relanseringen på Xbox 360. Det var originalen som gjorde inntrykk.

Starbreeze lager ofte rendyrkede actionspill uten at de føles generiske. I Riddick husker jeg nevekampene og dialogvalg like godt som skytesekvensene. På samme måte husker jeg de rolige stundene fra New Yorks T-bane i The Darkness like godt som de makabre angrepene på livredde fiender. Utvikleren er eksperter på tempovariasjon - en undervurdert faktor i både spill og film.

I Syndicate er Breaching - eller hacking - en viktig del av gameplayet (utføres enkelt ved å bruke venstre skulderknapp). En spillmekanisme som gir rom for å interagere med omgivelsene, fiender og lagkammerater på nye måter. Men også kreativt våpenbruk, som for eksempel en rifle som kan skyte rundt vegger, gir spillet et særpreg.

Det er ikke de nye spillmekanikkene som er avgjørende for hvor godt jeg liker det, men helheten. Skuddvekslingene, tyngden i våpnene, fiendekropper som flerrer opp, brettdesignet, den Mirrors Edge-aktige løpe og kamerafølelsen, den visuelle stilen, historien... Jeg skal spare dere for oppramsingen. Poenget er at spillet bare føles bra.

Hvis syndicate kan holde det samme tempo og variasjonen gjennom hele spillet, kan vi se frem til en snedig og leken enspillerdel om få uker. Fan av actionspill? Da bør Syndicate være en blinkende rød runding på radaren din.

HQ