Norsk
Blog

Generasjon på overtid

Skrevet av Kristian den 16 april 2012 klokken 17:12

Det er alltid moro å kunne tilby dere lesere verdenseksklusive annonseringer. Spesielt når spillet er av det kaliberet vi nå presenterer. Crysis er etter min mening en av de råeste FPS-seriene gjennom tidene, med grafikk som satte standarden og matchende gameplay.

Serien har en frihet og design som få andre i sjangeren, med mulighet for å angripe situasjoner etter eget ønske - være kreativ i kampene, eller bare beintøff. Når vi snakker rendyrkede actionspill er Crysis- og Half-life-serien mine absolutte favoritter.

Jeg vil at Crysis 3 skal bli så bra som overhodet mulig. Jeg gleder meg virkelig til spillet, noe som har ledet meg til noen spørsmål. Kanskje ikke direkte rettet mot Crysis, men heller hvordan bransjen for øyeblikket kan påvirke kvaliteten på spillet.

Det er ikke noe tvil om at det originale Crysis (2007) hadde størst nedslagsfelt. Det satte standarden med helt overlegen grafikk, avansert fysikk (jeg husker fortsatt hvor imponert jeg ble når palmebladene reagerte på kuler) og en lang rekke andre tekniske nyvinninger. I flere år var Crysis det aller peneste spillet, og folk gikk mann av huse for å kunne kjøre det på maks. Det krevde sin maskin, men var verdt det.

Fire år senere ble Crysis 2 (2011) sluppet. Fra tropisk paradis, til sønderknust storby. Selv om Crysis 2 er et av de peneste spillene som finnes på PC, var den største tekniske bragden å få spillet til å kjøre på dagens konsoller. Imponerende nok i seg selv, men resultatet ble ikke på langt nær like spektakulært som forgjengeren. Begrensninger i 6-7 år gammel maskinvare satte sitt preg. Det er forståelig at Crytek ønsket å gi ut spillet på PS3 og 360, med omlag 130 millioner (sammenlagt) solgte enheter - et marked de ikke har råd til å gå glipp av - men her røk sannsynligvis muligheten til å sette standarden på nytt.

Generasjon på overtid

Der Crytek tidligere har programmert med få begrensninger, blir de nå tvunget til å bruke ferdighetene sine til å skrive smartere kode tilpasset dagens konsoller. Crysis 3 slippes neste år til PC, PS3 og Xbox 360, og deretter konverteres trolig PC-versjonen til nestegenerasjons- konsoller. Crytek "tvinges" derfor til å ta hensyn til åtte år gamle konsoller, noe som mest sannsynlig vil prege kvaliteten. Greit nok at dagens konsoller kjører bra grafikk, men kraftigere maskiner kan gi oss mer sofistikert kunstig intelligens, autentisk fysikk og flere andre viktige ingredienser i et skytespill.

Denne lange konsollgenerasjonen har utviklet seg til å bli en torn i siden for utviklingen av grafikktunge spill, en bransjetilstand som begrenser utviklerne. Vi fortjener noe mer enn en videreføring av Crysis fra 2007. Vi fortjener å bli bergtatt på nytt.

HQ