Norsk
Blog

Black Mesa

Skrevet av Kristian den 22 oktober 2012 klokken 13:44

Black Mesa levde opp til forventningene. Half-Life er et av mine absolutte favorittspill, og det var helt fantastisk å gjenoppleve spillet med gratis-modden Black Mesa. Det fikk meg til å tenke... Man lager ikke spill på denne måten lenger. Det er nesten litt frustrerende.

Det er nesten så utviklingen har gått i feil retning. Hvordan kan et fjorten år gammelt spill fortsatt være så overlegent, så fantastisk? Hvorfor har ikke flere utviklere sett verdien i Valves mesterverk, og fulgt samme oppskrift? Kruttet er jo allerede oppfunnet. Hvorfor ikke lage blåkopier av dette, fremfor hundretusenvis Call of Duty-etterligninger? Jeg forstår det bare ikke.

Men glem nå det for en liten stund. La oss heller snakke om hva som er så fantastisk med det originale Half-Life, eller Black Mesa, for den sakens skyld.

Allerede når jeg beveger meg gjennom resepsjonen i begynnelsen av spillet skiller det seg ut. Det slår meg hvor utrolig moro det er å bare se meg rundt, hilse på vitenskapsmenn, høre sladder i korridorene, tusle rundt i gangene og suge inn atmsofæren, mens jeg gradvis lever meg inn i universet. Jeg har ikke brekkjern, ikke pistol, ingen våpen, men likevel er jeg engasjert. Hvorfor det?

Kanskje fordi Valve bruker interaktivitet på en helt fantastisk måte?

• Interaktivitet - en av spillmediets største styrker i forhold til historiefortelling.

• Interaktivitet - det som gjør at spillmediet kan tilby opplevelser på en annen måte enn film og bøker.

Det kan virke som spill som Call of Duty velger å strekke seg etter opplevelsen man får på film, mens Valve velger å rendyrke spillopplevelsen.

Fra skinnebanen i begynnelsen, til reisen og spillet er over fortelles alt via egne opplevelser. Du sitter igjen med følelsen av å ha opplevd alt selv. All action, all historie, alle overraskelsene, all dialogien - en utrolig undervurdert fortellerteknikk. Der spill flest holder deg i hånden, peker på alt du må få med deg, styrer hodet ditt i retningen du skal se, overlater heller Valve dette til deg. I Half-Life er DU hovedpersonen, og ikke en statist som i Battlefield 3 (historiedelen, selvfølgelig).

Men Half-Life er langt mer enn dette.

Når det går galt i laboratoriet, begynner en nervepirrende reise med action, brettdesign og minneverdige øyeblikk fra øverste hylle. Det er en gjennomgående nerve og oppbygning. Du holdes hele tiden engasjert på grunn av variasjonen og spenningskurven. Det oppleves bare så troverdig idet en heisvaier ryker og du suser nedover i fritt fall, idet sikkerhetsvakter fyrer løs med pistolen for å forsvare deg, idet du krabber gjennom trange sjakter eller idet militærstyrkene senere henretter uskyldige mennesker.

Half-Life er overlegent. Half-Life er tidløst. Black Mesa er gratis. Dette er noe alle med interesse for spill må oppleve. Årets soleklart beste innsats. Terningkast 10/10.

Black Mesa

HQ