Norsk
Blog
Playstation 4-detaljer

Playstation 4-detaljer

Skrevet av Kristian den 2 februar 2013 klokken 14:13

Spillmagasinet Edge deler en rekke oppsiktsvekkende detaljer om Sonys nye konsoll. Kilden er etter sigende utviklere som sitter på development kit til begge de nye konsollene (Nye Xbox og PS4).

Først og fremst kommer Playstation 4 til å være sterkere enn den neste Xbox, små endringer vil bli gjort på kontrollen og maskinen vil slippes i slutten av året i Japan og USA, mens vi i Europa må vente til tidlig 2014. Sony skal offisielt avduke konsollen den 20. februar (Gamereactor er invitert som eneste nordiske magasin, men mer enn det vil jeg ikke avsløre).

Kilder har avslørt at Playstation 4 vil slippes med en redesignet kontroller som er samme størrelse som Dualshock, men medfølger en liten berøringsskjerm der hvor Select, Start og PS-knappen tidligere var plassert. Teknologien er basert på Vitaens bakre berøringsflate - følsomheten og responsiviteten skal være tilsvarende.

En ny «delings-knapp» på kontrolleren skal gi deg muligheten til å filme eller ta bilder, som lett kan deles over nettet. Maskinvaren i PS4 vil kontinuerlig ta opp de siste 15 sekundene fra det som skjer på skjermen, uten at det går på bekostning av ytelsen, som brukere kan redigere og publisere på nettet.

Playstation 4 skal etter sigende slippes i Japan og USA før juletider, med en utrulling i Europa i tidlig 2014. Den europeiske forsinkelsen skyldes kompleksitet i forhold til europeisk distribusjon. Ved siden av konsollen, slipper Sony en forbedret utgave av det offisielle kameraet som er kompatibelt med Move-kontrolleren. Move skal være tilgjengelig ved lanseringen, men det er fortsatt uklart om den følger med i en pakkeløsning.

Sony skal ha tjent opp en enorm mengde med godvilje fra utviklere som jobber med utviklingsspesifikasjonene (PS4 development hardware). Utenfor det offentlige rom har Sony innrømmet at de ikke skulle ha brukt et såpass komplekst system i PS3, og at en strategi for PS4 er å gi utviklerne større valgmuligheter, først og fremst fordi maskinvaren nå har en arkitektur som er langt nærmere PC enn forgjengeren.

Kilder har bekreftet at nylig lekkede tech-detaljer stemmer. Selv om Durango devkits byr på 8 GB DDR3 RAM, sammenlignet med Orbis' 4GB, muliggjør Sonys GDDR5-løsning å flytte data med en hastighet på 176 gigabytes per sekund, noe som burde fjerne flaskehalsen som har skapt ytelsesproblemer for Playstation 3. Det er også verdt å nevne at Sony har fortalt utviklere at de skal prøve å matche Microsofts 8 GB RAM i den endelige maskinvaren.

Begge plattformene drives av en 8-kjerners AMD CPU klokket til 1.6 GHz. Microsoft skal benytte D3D11.x GPU fra en ukjent kilde, mens Sony benytter en mer kapabel løsning i AMD's ‘R10XX-arkitektur, ved siden av et såkalt «Liverpool» system-on-chip.

Sony har designet et system som i alle fall på papiret har bedre prestasjon enn Microsofts neste Xbox. En kilde kjent med begge systemene forteller i forhold til Sonys konsoll at den er «litt mer kraftig» og «veldig enkel å jobbe med».

Forskjellen mellom de to konsollene vil være tilsvarende den vi kjenner i dag, altså veldig liten. Men Sony jobber med flere storbudsjetts førstepartsutviklede spill som blant annet en Uncharted-oppfølger til PS4, som virkelig skal vise hva konsollen er god for.

HQ