Norsk
Blog

Hva skal til..? Pt2

Skrevet av Kronoz den 21 desember 2009 klokken 18:17

Denne teksten har en smule sammenheng med min tidligere blogg: "Hva skal til..?".

Der stilte jeg spørsmål om hva det var som fikk meg til å fortsette å spille et spill. Hva er det som driver meg til å putte spillet i konsollen, og spille det gang på gang på gang. At jeg gjør det må da være en utviklers drøm. Vel, de utviklerne som er ute etter denne effekten bør ta seg en kikk på flashspill.

Ingen spill, ikke Call of Duty, Uncharted 2, Assassin's Creed II eller noen andre storspill har greid å holde på min oppmerksomhet så lenge, eller så ofte som flashspill. Jeg har sittet i flere timer med et relativt enkelt spill. Hvorfor er de så mye bedre? La oss ta for oss tre av de spillene jeg har brukt mest tid på:

Cubefield
I dette spillet så skal du styre en trekant som kjører et felt av kuber (naturlig nok). Jo lengre du holder ut, jo kjappere går det, og fargene endrer seg. Enkelt og greit. Jeg har tilbrakt flere timer med spillet mens jeg ser TV, venter på noe/noen osv. Jeg tror min personlige rekord ligger på litt over 1. mill.

Bubble shooter
Jeg tror de aller fleste kjenner til denne tidsslukende klassikeren. Det er nesten en form for Tetris. Du skal skytte en boble i en gitt farge og treffe andre bobler i tilsvarende farger. Jeg tror de fleste vet hva jeg snakker om. Jeg aner ikke hvor mye tid jeg har svidd av på Bubble Shooter sammenhengende, men jeg kan garantere at det er mye.

Icy Tower:
Kanskje ikke et flashspill, men likefullt en evig ung klassiker, nå fornyet som en app på facebook. Selve poenget med spillet er at du skal hoppe i et uendelig høyt tårn. Du kan prøve å hoppe så høyt som mulig, eller du kan prøve å få en så stor combo som overhode mulig. På den "nye" facebook versjonen så har du også muligheten til å velge mellom forskjellige tårn. Hver av tårnene har sine egen særpreg. Uansett, så kan jeg garantere at spillet slukker opp en enorm mengde skoletimer da du strengt tatt burde ha gjort noe annet nyttig.

Så, hvorfor setter vi av så mye tid på slike "enkle" overfladiske spill? Hvorfor appellerer ikke dype historie drevne spill like mye? Personlig så tror jeg at det har noe med fokuset i utviklingen å gjøre. I de enkle flash spillene så ligger all fokus på gameplay. At ting ser bra ut er ikke fult så viktig. I de tyngre spillene derimot, så ligger store deler av fokuset også på grafikk, historie, lyd osv. Derfor blir ressursene spred utover flere områder. Nå kan man heller ikke sammenligne en flash produksjon mot en stor produksjon ala GTA IV, men jeg tror likevel at noe av grunnen ligger her.

Men, er dette noe de store utviklerne burde satse på. Blir en blanding av flashspill og tunge spill det perfekte spillet? Et spill som det rett og slett er umulig å legge fra seg.
Det virker som om EA tror det i alle fall. De har kjøpt opp det norske selskapet Playfish for godt og vel 2 milliarder. Så kanskje en del av fremtiden til spill ligger i den retningen?

HQ