Norsk
Blog
Antatt levealder, ca et år.

Antatt levealder, ca et år.

Skrevet av Kronoz den 19 juli 2010 klokken 13:09

I spillsamlingen min nå så har jeg 30 spill, blankt. Omtrent alle sammen er gode spill med topp kvalitet, men allikevel så er det kun 2-3 av de som jeg spiller jevnlig. Så mens jeg satt og kjedet meg en dag så kom plutselig tanken til meg, hva er holdbarheten i et spill.

Den siste uka så har jeg lest Mirror's Edge tegneserien. Altså, historien før selve spillet. Dette fikk meg til å plukke opp spillet igjen. Når det kom i 2008 så var det halleluja og gull og grønne enger. I alle fall for min del, jeg satte selv karakteren 9/10 på spillet i en anmeldelse (noe jeg i ettertid ser er litt høyt, men skylder på manglende erfaring på daværende tidspunkt). For min del så var det spesielt designet, med sterke farger som viste vei og generelt mye mer lys enn hva vi er vant til i vanlige FPS spill. Vi hadde frihet til å bevege oss omtrent hvordan vi ville, og kontrollene satt som støpt. Det eneste som trakk litt ned var det uendelige prøv og feil gameplayet og kanskje en noe tynn historie.

Men, litt over et og et halvt år siden PC versjonen ble lansert fant jeg meg selv i å børste støv fra coveret for å spille det igjen. Hvorfor har det seg at jeg knapt spiller det når jeg selv syns det er så fantastisk?

Forklaringen er ganske enkel, det har kommet spill som er mye bedre, kanskje ikke i gameplay sammenheng, men de har hatt et bedre teknologisk grunnlag. Vi kan godt kalle dette for et spills forbannelse. Holdbarheten er rett og slett ikke lenger enn ca et år. Det finnes selvsagt unntak. World of Warcraft er et strålende eksempel på dette. I tillegg så er Rockstar flinke til å stadig oppdatere spillene sine med nytt innhold som forlenger levetiden på spillene sine.

Der traff vi også det som er viktig. Utviklerne må lage spillene slik at det er enkelt å oppdatere de i etterkant. Tenk dere et Mirror's Edge som konstant ble oppdatert med nye oppdrag, som GTA og WoW, og har samme frihet som GTA, Red Dead Redemption og fremdeles beholder samme action aspektet som tidligere. Der har vi et spill som kan ha en lengre holdbarhet enn det siste spillet. Det er kanskje derfor EA og DICE ikke har utviklet et Mirror's Edge 2 enda. Det og kanskje salgstallene som ikke svarte forventningene, men det er en annen sak.

Det jeg har sett på nå er bare et lite eksempel i en stor haug. Om det er et problem eller ikke er en sak opp til hver enkelt. Det samme er det faktum om spillet har en holdbarhet eller ikke. Allikevel, det er en spennende tanke, eller?

http://altogingen.blogspot.com/

HQ