Norsk
Blog

Gjenbruk av spill

Skrevet av Kronoz den 29 november 2010 klokken 13:45

Playstation har PSN, Xbox har Live og Nintendo har Wii Shop. Felles for disse er at e alle er et senter for distribusjon av digitale spill og innhold. De er alle en plattform for utgivernes nye pengemaskin, nemlig relansering av gamle klassikere.

Hvor ofte hører vi ikke kommentarer som at det er ingen "moderne" spill som som kan måle seg med det gode gamle Metal Gear Solid, Ocarina of Time eller Shadow of the Colossus. Uviklere og utgivere verden over har hørt deres bønn, deres klage, deres "visjon".

Metal Gear Solid (1) ligger ute på PSN. Ico og Shadow of the Colossus er på vei i en oppusset HD-utgave, på lik linje med God of War-serien og Sly-serien. Nintendo har vel omtrent sluppet ut alt som eksisterte av populære NES og SNES-spill og Live har vel tatt sin del av kaka de også (jeg er ikke så oppdatert på akkurat den fronten). I tillegg så har iPhone og andre smarttelefoner skapt et helt nytt marked for spill som Duke Nukem 3D og andre gamle PC-spill.

Dette har kjapt blitt til en av de tingene som bringer inn mest penger til industrien, om vi ser på antall arbeidstimer, minimale kostnader når det kommer til digital distribusjon og reklamasjon.

Men så kan vi jo også se på hva dette faktisk går på bekostning av! Det er umulig å si hva det er vi som spillere går glipp av når utviklere/utgivere gir sine ansatte beskjed om å heller jobbe med gamle spill. Markedet blir oversvømt av gamle titler, til nye konsoller, som alle har spilt før. Vi får da ikke nye og potensielt de sårt innovative spillene som bransjen så alt for sårt trenger.

HQ