Norsk
Blog

Pile of Shame!

Skrevet av Kronoz den 6 desember 2010 klokken 10:52

Vi har den alle. En «Pile of Shame». Et lite berg med spill som vi aldri har giddet å spille helt igjennom, spill som bare står i hylla og støver bort i en nærmest evig glemsel eller noe slikt. Spillene trenger nødvendigvis ikke å være dårlige en gang. De bare... ble ikke fullført av diverse grunner. Her er min Pile of Shame:

Grand Theft Auto: IV:
Gitt ut av Rockstar den 28. April 2008.
Jeg kjøpte det på utgivelsesdato (og var vel en av få som fikk spillet på PS3 da Rockstar hadde produksjonsproblemer) og spilte det en god del.

Nå står det i hylla mi og råtner. Ikke det at spillet er dårlig. Eller at storyen er dårlig, men det ble bare for langdrygt og repiterende etterhvert. Først og fremst så var det oppdragene som sluttet å engasjere. Etter at jeg for 999999. gang dro til plass A for å hente en pakke, og leverte den på plass D så ble jeg en smule lei. For å ikke snakke om denne setningen: «HEY! Its Roman, your cousin». I tide og utide skulle han på død og liv ha meg med på strippeklubb og drikke seg drita. Passet litt dårlig akkurat i den skuddutvekslingen dessverre. Jeg giddet nok aldri å runne det.


Far Cry 2:
Utgitt 28. November, 2008. Kjøpt av meg en uke eller to etter utgivelse.
En enorm skuffelse. Fremdeles et bra spill, for all del, men fremdeles meget skuffende. Etter alt skrytet så hadde jeg nok forventet mer. Grafikk og spillverden var fantastisk, alt lå opp til å bli et av de bedre spillene, noensinne. Men så traff vi på AI'en. For å sitere Janice i FRIENDS: «Oh. My. God!» Her blir du skutt på, uansett om du spiller på lag eller ikke. Du jobber jo undercover. De har øyne som en falk om dagen, og en muldvarp om natten. De spawner som et helvette og er der bestandig. For å ikke snakke om at du av en eller annen grunn er rammet av Malaria, som slår inn på helt tilfeldige tidspunkt. Gjerne når du er tom for medisin. Nei, et par dårlige design valg sørget for at dette spillet ligger i hylla og samler støv.

Fallout 3:
Gitt ut 30. Oktober, 2008. Kjøpt av meg en uke før The Gathering i 2009.
Jeg hadde hørt mye godt om Fallout 3. God spillverden, gode karakterer og jeg tror til og med at det var noen som skrøt på en god story. Det som derimot ikke ble nevnt var alle bugs, ikke fult så god grafikk, frame drops fra satan selv og diverse annet som for min del ødela spillopplevelsen totalt. Og jeg som virkelig hadde lyst til å spille dette. Det virket jo så perfekt. Oblivion satt i en litt mer realistisk setting. En oppdatering på grafikkmotoren fra den tid er kanskje ikke å forakte, men man skal da fremdeles kunne bedre enn dette vet jeg? Sant nok så skal vist spillet være bedre på PC, men dessverre så har jeg nok bare en PS3.

Resistance: Fall of Man:
Utgitt 23. Mars, 2007 (sammen med PS3). Kjøpt av meg mange år etter.
En av utgivelsestitlene som fulgte med Playstation 3. Noe som i og for seg nesten garanterer at det ikke er et helt på toppen spill, men jeg skulle gi det en sjanse uansett. Hvorfor jeg la det fra meg for å aldri plukke det opp igjen er jeg faktisk litt usikker på. Sant nok, jeg har ikke helt sansen for Science Fiction FPS, men det var da ikke så dårlig. Storyen var noenlunde spennende, og gameplayet var ikke det verste jeg har prøvd i mitt liv. Men jeg er fremdeles ikke helt glad i tanken på at det er jeg, og kun jeg, som er i stand til å redde verden. Det finnes sikkert en haug med andre dyktige soldater der ute.

Warhawk:
Gitt ut på disk 21. September, 2007. Kjøpt av meg omtrent et år etterpå.
Et tredjepersons online skytespill til PS3. Med innslag av flykamper. Egentlig relativt morsomt. Det er bare synd at alle de utvidelsespakkene som jeg må betale for i ettertid har begrenset mine muligheter til å spille. For jeg er ikke villig til å betale for mer innhold i dette spillet. SÅ bra var det rett og slett ikke.

Motorstorm:
Gitt ut i Mars 2007 (sammen med PS3). Kjøpt av meg samtidig som Resistance.
Et offroad-bilspill hvor du kunne styre med sixaxisen. Vel, styringen med sixaxisen var elendig, og med vanlige kontroller så var spillet greit nok. Passer seg best som arkade spill for min del, jeg greier rett og slett ikke å tilbringe tid med det. Men jeg er generelt ikke glad i bilspill, så det kan ta noe av skylden for at jeg aldri har fullført Motorstorm.

The Saboteur:
Gitt ut 4. Desember, 2009. Kjøpt av meg på impuls i romjula eller ut på Januar. Er litt usikker.
Uansett, dette er vel det eneste spillet der jeg virkelig er usikker på hvorfor jeg ikke fullførte det. Gameplayet var morsomt, om enn stjålet fra spill som InFamous, GTA: IV og Assassin's Creed II. Men fremdeles morsomt. Racingen var strålende. Den grafiske stilen var rett og slett vakker. Til og med de historiske feilene ble glatt oversett fordi det rett og slett passet inn. Storyen var kanskje ikke all verden, men det var da fremdeles morsomt å klatre og snike innpå Nazi-installasjoner og sprenge de til himmels. Jeg skjønner virkelig ikke hva det var som fikk meg til å legge fra meg spillet. Kanskje jeg skal gå å plukke det opp nå. Tror nesten det.

Så, det var det. Da har jeg avslørt de «dypeste hemmelighetene jeg har innen gaming». Okei da, kanskje ikke så ille, men flere av disse spillene fortjener virkelig at jeg plukker de opp og fullfører de på nytt. Jeg får kanskje starte med det nå med en gang.

HQ