Blog
Violeta, Violeta Vol. I - anmeldelse

Violeta, Violeta Vol. I - anmeldelse

Skrevet av Kronoz den 3 februar 2011 klokken 15:20

Dette er første gangen jeg skriver en plateanmeldelse, so be gentle with me:)

Beatrice er en frue som balanserer hårfint på randen til galskap etter at ektemannen Kenneth tok med seg datteren Violeta og stakk av i frykt for at hun skulle bli for lik sin mor. Planen gikk derimot i dass, og jo eldre og eldre Violeta blir jo mer og mer ligner hun moren sin. Det når til et slutt et punkt hvor hun stikker av fra sin far for å finne henne. Dette er kort og godt grunnlaget i Kaizers Orchestras nye plate.

At Kaizers Orchestra er et band for seg selv er det få som stiller spørsmålstegn ved, og med denne utgivelsen så fortsetter de stødig i pløye videre sin egen vei. Vi vil ikke ha det noe annerledes. Første del av albumtrilogien Violeta, Violeta gir oss alt som er typisk Kaizers, men fremdeles mye nytt. Bandet har blitt flinkere og strammere. Ompaen har fått litt mer struktur og i prosessen blitt råere enn noen gang.

Allerede fra første spor (og singel), «Philemon Arthur & The Dung», får vi følelsen av at dette er noe nytt og kjent på samme tid. Radiohiten «Hjerteknuser» beviser at Kaizers er i stand til nettopp det, å lage radiohiter. Introduksjonen av symfoniorkester i låta «Svarte katter & flosshatter» viser at det ikke er noen grenser på hvor ambisiøse disse karene er, og jeg har en sterk følelse på at «En for orgelet, en for meg» kommer til å bli en umiddelbar klassiker på mange konserter frem i tid. Andre høydepunkt på plata inkluderer den svært velskrevne «Tumor i ditt hjerte» og den rett og slett brutale «Psyko under min hatt». Dette er Kaizers slik vi elsker dem, og bedre enn noen gang før.

Selvsagt har albumet sine svake punkter. «Sju bøtter tårer er nok, Beatrice» føles ikke like "strømlinje" formet ut som resten av plata, men det er ikke nok til at det trekker ned inntrykket noe særlig. Alt i alt så får vi en plate som er mange mil unna den forrige plata «Maskineri», men som har all råskapen til «Ompa til du dør» og alle de velskrevne tekstene i «Maestro». Dette pluss mye, mye mer.

Terningkast: 6

//Kronoz