Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook

Ødelegger trailere produktet?

Skrevet av Kronoz den 4 januar 2012 klokken 01:46

Se den nye blablabla-traileren her! Ikke en setning vi er ukjent med. Det jeg derimot har begynt å spekulere på, er om trailere viser alt for mye av produktet de reklamerer for. Har det seg slik at trailere rett og slett kan ødelegge opplevelsen totalt?

Temaet ble tatt opp i Filmpolitiets videopodcast for en liten stund tilbake, og det er en problemstilling jeg ikke har tenkt over noe sælig før nå. Selve kjernen i problemet er at etter vi har sett trailere, så sitter vi å venter på at den og den scenen skal utfolde seg. Jeg fikk personlig merke det når jeg var å så Sherlock Holmes: A Game of Shadows i romjula. Jeg satt konstant å ventet på scenen i skogen, som ikke akkurat er tidlig i filmen.

Dette er nok kanskje et problem som for det meste gjelder filmer. Traileren til Clash of the Titans for eksempel viste scener fra klimakset, mye det samme opplevde jeg i Captain Amerika, Thor og The Adventures of Tintin. Men det er mulig og oppleve det i spilltrailere også. Da tenker jeg spesielt på Metal Gear Solid-serien. Jeg husker godt de første par trailerene som kom til MGS4. De hadde overraskende mange klipp fra ting som skjer sent i historien, og det var ikke lite info vi fikk om fiendene.

Personlig så mener jeg at trailere lett kan være en form for montasjekunst. Bare se traileren til Dead Island. En mer vakker spilltrailer tror jeg aldri jeg har sett. En av de første trailerene til Alice: Madness Returns er også en av mine favoritter. Men igjen, jeg ser hvorfor spill ikke kan drive på med slike trailere i lengden. De gir et svært dårlig inntrykk av det endelige produktet, noe Dead Island til slutt bekreftet.

Nei, et av mine håp er at filmtrailere slutter å vise for mye, og heller går litt mer i en kunstnerisk retning og heller gir oss en vis følelse på hvordan stemningen i filmen er. Spill kan gjerne gjøre noe det samme, men fra et markedsføringsperspektiv, så ser jeg at det kanskje blir litt vanskelig.

Så, for å konkludere en smule. Filmtrailere viser alt for mye av filmen, og fører til at vi sitter og venter på spesefike scener og øyeblikk, mens spill av og til viser alt for lite av hvordan et spill egentlig er.