Norsk
Blog

Juksemaker?

Satt å leste i desemberutgaven av Level i dag der jeg snublet over en artikkel om forskning på hvorfor mennesker jukser på spill med å bruke cheats, koder og guides. Der hadde de delt "juksemakerne" opp i flere grupper, bl.a de som måtte bruke "juks" for å komme seg videre.

Blant disse gruppene finner jeg til min fortvilelse ut at jeg etter beskrivelsen faktisk er en juksemaker.

Det har seg det at jeg en bursdag fikk en guidebook av min kjære til Legend of Zelda: Ocarina of time. Han mente det godt og jeg ble faktisk veldig glad. Fine bilder og og mange gode tips til spillet. Nå hadde jeg da alt spillt det 2-3 ganger så jeg hadde vel egentlig ikke bruk for den til å jukse med i den forstand at jeg ikke satt fast, men jeg fant kansje den siste poen jeg lette etter og andre småting.

Etter denne boka har jeg lett og invistert i bøker til de fleste store spillene, derav faktisk til alle FF-spillene mine. Og her mener jeg at denne artikkelen traff meg. En av gruppene inkluderte folk som brukte guides for å finne ALT i et spill, og ga seg ikke før de hadde 100% på appsolutt alt.(Her følte jeg meg veeeldig truffet for jeg føler ikke at jeg har klart et spill selv om jeg har fått med meg hovedstoryen i spillet og rulleteksten kommer. Det er meget irriterende og se at finishprosenten kansje kun er 70%)

Men greit nok. Igjennom alle årene mine har jeg faktisk ikke trengt guides for å klare spill. FF7 var ingen problem og det samme med 8,9 og 10. (jeg spiller alltid spillene minst 1 gang før jeg kjøper guides,sånn at jeg ikke skal bli fristet til å sniktitte...hey..er bare et menneske :) )

Men så kom FF10-2,og her oppdaget jeg at jeg ikke strakk til. Jeg ble pokka nødt til å ta opp boka for å få 100% og jeg skammer meg litt over dette også. (Føler at jeg er blitt gammel)
Men det var før jeg fikk FF12...Selve historien er jo helt grei å spille..man bruker jo ikke mer en 75-80 timer på den om man har god tid men hvor mange av dere har tatt huntene? Disse er grusomme rett og slett...og her gryner det en mistanke om at spillutviklerne pønsker på mersalg for å tjene noen ekstra kroner. Det er kansje ikke jeg som er juksemaker her, men spillutviklerne som har pønsket ut jævelskap som er så vanskelig at du bare er nødt til å få hjelp for å greie dette.

Jeg regner med at de fleste hadde denne opplevelsen?(Gud,si at det ikke er jeg som er patetisk..)

Hva jeg prater om? Jeg husker spesielt en hunt som rett og slett sjokkerte meg. Hadde tatt en del og var egentlig fornøyd med meg selv. Monstrene var ikke så ille og jeg tok en ny hunt der jeg skulle ned i Grotta med stor G og finne et lite slangelignende middagsmat til en eller anna trengende. Får vite hor den skal være sånn ca og starter med godt mot. Etter ca 3 timer med intens leting kjenner jeg fortvilelsen griper meg og forstår ikke hva jeg gjør feil. Og da er jeg også sikker på at jeg hadde saumfart hele området flere ganger. Jeg erkjennte for meg selv at dette måtte jeg bare gi meg på og og tok fram boka for å sjekke om jeg var helt på villspor eller om det var en bug er. Men neida,jeg hadde bare gjordt alt feil. Først skulle man gå i ring rundt en stein, drepe så alle i området,forlate området, for så å komme tilbake og drepe alle en gang til for så å gå rundt i ring igjen og tilslutt stå stille i et bestemt hjørne på kartet i 10 minutter(!!!!!) før monstret endelig dukket opp. Seriøst da!!! Er det noen her som kan med hånda på hjertet fortelle meg at "joda,klarte alle huntene uten hjelp jeg?" I såfall skal jeg bøye meg med nesen i grusen og tilbe deg i alle mine levedager som den store spillguden for jeg fatter det bare ikke. Og det hører med til historien at dette er ikke den værste hunten å ta heller..denne er bare en smakebit for hvilken djævelskap spillutviklerne har pønsket ut.

Så er jeg en juksemaker eller ikke? Jeg ville jo aldri ha brukt koder for å få bedre egenskaper på onlinespill og jeg liker å konkurrere med jevne premisser og hvor ferdighetene bestemmer hvem som er best.

Eller er det spillutvikleree som bare lager spillene slik at man skal være nødt til å bruke mer penger på å spille spillet rundt på 100% som er de riktige juksemakerne?

Er det flere som har opplevd lignende ting med spill? Er dette en ny trend blant spillmakere?

Eller erdet bare jeg som begynner å bli gammel? (Dette er et retorisk spørsmål..vil ikke ha svar på dette :) )

HQ