Norsk
Blog

Takk for meg, Gamereactor!

På denne tiden for seks år siden hadde jeg aldri hørt om Michael Pachter, og den eneste japanske spillutvikleren jeg kunne navnet på var Hideo Kojima. Nå vet jeg bedre. Gjennom mange, gode år har jeg hatt gleden av å kunne jobbe med en av hobbyene mine. Jeg har skrevet om spill, testet spill, besøkt spillutviklere og kommet med meninger om trender i bransjen. Kommentarene har stort sett vært av den kritiske sorten (jeg kommer aldri til å støtte remake-trenden), men jeg har også kunnet dele ut noen 10/10-karakterer og flere topplister enn jeg klarer å huske.

Dessuten har jeg vært med på å produsere flere titalls nummer av Norges og verdens råeste spillmagasin. De vil ha en fast plass i hylla resten av livet, som et minne om noe jeg er stolt av å ha vært en del av.

Og enda viktigere enn alt dette. I løpet av disse seks årene har jeg lært meg skribentene og de ansatte i Gamereactor å kjenne, samt alle dere som leser GR. Det har vært en sann fornøyelse, men nå er tiden likevel moden for å kaste seg over nye utfordringer. Jeg sier denne måneden fra meg rollen som redaksjonsjef i GR og overlater kritikken av Nintendo NX, PS4 Pro og Xbox Scorpio til andre. Jeg blir værende som skribent, men navnet mitt kommer ikke til å være like synlig her på nettsiden.

Derfor ønsker jeg å takke for følget i løpet av tiden min som fast inventar i Gamereactor Norge. Takket være gode kolleger, en fantastisk leder i form av sjefredaktør Tor Erik, samt verdens soleklart flotteste lesere, har perioden vært noe jeg vil huske resten av livet. Nå ser jeg frem mot Titanfall 2 og Dishonored 2, som begge skal spilles uten å ofre karaktersetting én eneste tanke.

Takk for meg, Gamereactor!

HQ

Noen som vil ha en kode til Destiny-betaen?

Jeg har et luksusproblem. Jeg kom nemlig nylig i besittelse av fire koder til den angivelig storslagne Destiny-betaen som ruller igang i kveld (på Playstation - til Xbox kommer den først den 23. juli) og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med dem. Vent nå litt, kanaskje noen her på Gamereactor er keen på en kode?

First come, first served, som det så fint heter.

Litt info:
• Kodene er gyldige for alle formatene, så du står fritt til å velge selv.
• Betaen varer fra 17. juli (kl 20.00) til 21. juli på Playstation, og fra 23. juli til 29. juli på Playstation+Xbox.
• Det er med andre ord et to dagers opphold mellom de to periodene.

Koder løses inn på følgende vis:
• Go to http://bungie.net/beta and follow the instructions. You must have a valid Bungie.net account, so if you do not already have an account, you must create one
• After you create or sign-in to your Bungie.net account, you will be asked to verify your email address before entering your 9 digit Destiny Beta code
• Once you have redeemed your Beta code, your account will be approved for Beta access
• Starting July 10, you must visit your account profile page on Bungie.net to select the platform of your choice
• Shortly before the Beta begins for the platform of your choice (July 17 for PlayStation systems; July 23 for Xbox systems), Bungie will email you your Destiny Beta code - your Destiny Beta code will also be visible via your Bungie.net Account Profile/Redeemed Codes page, secured behind your login credentials.

NB: Det kan ta noe tid før koden du skal bruke på PSN/XBL dukker opp.

Noen som vil ha en kode til Destiny-betaen?

HQ
Minianmeldelse: Titanfall

Minianmeldelse: Titanfall

Det står virkelig respekt av det Respawn har fått til med debutspillet sitt. De slo seg til ro med tre nyheter de følte ga noe ekstra til FPS-sjangeren. Deretter tok de seg tid å tweake og balansere disse til en mesterlig helhet. Der andre spill som har bydd på digre roboter stort sett har endt opp i en suppe av eksplosjoner og overdimensjonerte våpen, byr Titanfall på en velsmurt opplevelse der du er en råtass både i og utenfor din private, tobente krigsmaskin. Takket være wallrunning og doble hopp med jetpacks har du en bevegelighet du ikke finner maken til i andre spill. Jeg har med hånden på hjertet ikke kost med like mye med et skytespill siden Team Fortress 2, et spill jeg har bukte hundrevis av timer på i årene etter lanseringen.

Hva som gjør dette så forbanna kult? La meg beskrive en hendelse fra den siste matchen jeg spilte før jeg skrev dette.

Jeg hadde gjort det bra de første par minuttene av omgangen. "Your Titan is ready", hørte jeg over radioen. Jeg så ingen grunn til å vente, og kalte inn metallbeistet. Det raste ned fra himmelen og deiset i bakken et par hundre meter bortenfor, midlertidig beskyttet av et forcefield. Jeg tok beina på nakken, hoppet opp på siden av en bygning, løp langs med veggen og hoppet videre til det neste bygget. Jeg lenket sammen fire wallruns på vei opp til roboten min. Underveis knertet jeg en fiendtlig pilot som hadde funnet veien opp på taket på bygningen tvers ovenfor, før jeg kvittet meg med en fire datastyrte grunts med én velplassert grant. Vel fremme ved roboten min, jeg kaller ham Gustav, ble jeg tatt imot midt i luften av en overraskende skånsom hånd av rent metal. Jeg fant meg til rette i førersetet, pepret en fiendtlig Titan med bly og raketter, og rev piloten ut av skroget det sekundet roboten hans var doomed. Deretter ble jeg drept av en pilot som hadde huket seg fast på toppen av roboten min, men det var greit. You win some and you loose some.

Slike øyeblikk dukker opp hele tiden mens du spiller. Kombinasjonen av rå bevegelighet, stram skytefølelse, kart som lar deg kjempe vertikalt så vel som langs bakken og ikke minst de digre robotene, er akkurat så heftig som jeg hadde håpet på. Respawn har hevet listen for en av de mest etablerte sjangrene vi har, og det er et stykke arbeid de fortjener honnør for. Det eneste som hindrer dette i å innkassere full pott, er at modusene er smertelig tradisjonelle og at kartene kunne vært litt mer varierte. Dessuten gjør progresjonssystemet lite for å skille seg ut fra eksempelvis Call of Duty. Men for all del, ikke la det hindre deg i å teste Titanfall. Dette er spillet fremtidige titler kommer til å bli målt opp mot! 9/10

Feedback Please: GR-Magasinet

Gamerector Norge har eksister i over ti år, og i disse dager jobber vi med magasin nummer 113. Likevel lærer vi hele tiden og vi er avhengig av tilbakemeldinger fra dere lesere for å kunne videreutvikle oss. Hensikten med denne bloggen er derfor enkel. Vi har lyst til å vite hva dere synes om Gamereactor anno 2014, og i første omgang konsentrerer vi oss om printmagasinet.

Hva synes dere om de siste par magasinene? Er innholdet spennende, eller kjedelig? Er språket friskt, eller klønete? Hva tenker dere om de ulike seksjonene: start, online, tempo, forspill, hovedartikkel, anmeldelser, film, guiden, replay og indie? Burde vi gir mer fokus til enkelte seksjoner eller er balansen god slik den er nå? Hvilke seksjoner har størst forbedringspotensiale? Hva vil dere se mer av? Hva vil dere se mindre av?

For noen måneder siden valgte vi å bytte ut den gamle kjøperguiden med mer dynamiske anbefalinger som varierer fra nummer til nummer. Vi har også endret online-sidene ved å gi brev mindre plass til fordel for månedens bruker, månedens blogg og månedens medlemsanmeldelse. Dessuten har vi lagt til to helt nye seksjoner viet til retro/nostalgi (vi kaller den replay-seksjonen) og indiespill. Liker dere disse nye seksjonene, eller burde vi heller sette av mer plass til for eksempel anmeldelser, forspill eller tempo?

Kort fortalt vil vi ha tilbakemeldinger. Både ris og ros. Jo flere desto bedre. Det er slik man lærer av. Legg også gjerne igjen en stemme i månedens bukerpoll.

Feedback Please: GR-Magasinet

ACIV: Black Flag er oppskrytt!

Jeg innser at jeg risikerer å hisse på meg mange GR-lesere med et utspill som dette, men jeg synes faktisk det. ACIV er oppskrytt! Det er ikke et dårlig spill, for all del, men det er ikke så revolusjonerende som mange hevder at det er, og det er hvert fall ikke det beste spillet til PS4.

Faktisk vil jeg påstå at Black Flag er en ulv i fåreklær, eller eventuelt en pirat i spansk militæruniform. Nyhetene i spillet er fine, det er ikke det jeg mener, men resten av spillet er jo helt identisk med tidligere. Videreføringen av seilingen fra ACIII var et sjakktrekk, og omgivelsene du beveger deg rundt i er lekre. Likevel er disse nyvinningene bare en forkledning.

De fjerner fokus fra det faktum at kjernemekanikkene i serien fortsatt er de samme. De har ikke utviklet seg i det hele tatt! Du må fortsatt blende med befolkningen for å ikke bli sett, selv om det er åpenbart at du ikke er en av de fire horene på gatehjørnet. Det er fortsatt like klønete til tider å løpe over hustakene. Ubisoft gjorde mye riktig med ACIV, men neste gang håper jeg de faktisk tørr å ta tak i delene av spillet som begynner å bli utdatert, og ikke bare skjuler dem!

ACIV: Black Flag er oppskrytt!

Joda, seiling og dykking er vel og bra, og det ser lekkert ut, men resten av spillet er den samme gamle smørja...