Norsk
Blog
Halo Wars Review (Foreløpig)

Halo Wars Review (Foreløpig)

Skrevet av Noral den 20 februar 2009 klokken 14:01

Covernantene kommer og de snuser og leter etter noe spesielt, du har nå ansvaret for å stoppe de. Forge er din mann og du skal jobbe sammen med han og deres soldater for å redde planeten fra disse beistene
Halo universet, det blir vist en ny side og forhistorie til når Halo: Combat Evolved ble laget. Vær med for å oppleve det.


Gameplay:
Det er akkurat som ett ordentlig strategispill og det blir aldri kjedelig å bygge basen opp igjen fra starten av igjen, men noen ganger kan det bli teit å finne ut at du trenger bare å drepe en byggning når du har jobbet hardt med å utvikle basen til max fordi du trodde det var en del lengre igjen av oppdraget.

Vis man har spilt de tidligere Halo spillene i serien eller bare Halo 3 så vet man hvilke typer fiender som har mest styrke og liv. Det er noen nye motsandere i Halo Wars, som nye rullende maskiner og bevegelige store saker med laser. Det er samme våpen for soldater som før og heavy maskinene har de samme.

Det er intense kamper, med fly, tankser, soldater, biler og Heroes. Kampene er fokuset og det er ikke noen små personer som løper rundt og samler ressurser for deg til å bygge den ene fete maskinen til den andre.
Basen din er hovedstedet hvor alt skjer, det er ikke som i PC spill at man bygger amory og barracks hvor man vil. Siden det er konsoll har Esemble gjort at man oppgradere ett området til å få fler byggeplasser og alle har samme "Rally Point/Flag". Det er ikke fullt så mange forskjellige upgrades funksjoner men det er ikke så mange man trenger rett og slett. Det funker helt bra som ett konsoll-strategi-spill.

Hadde Ensemble gitt ut dette spillet før hele Halo serien ville man kanskje ikke skjønt så mye av det, men det hadde vært fortsatt utrolig. Du møter da kjente beist og du må kjempe mot en scarab på egenhånd som i Halo 2.

Halo Wars er jo før Halo FPS sin tid og det blir nå man finner mer ut av "The Flood". Man blir introddusert for deres planet og intett av mannskapet vet noe om disse uhyrene.
Man får vite at de vet om sine fiender: Brutes, Covenant, Profeths. Men ikke Flood, enda.
En ordentlig kul ting er vis dine soldater blir overlumpet av Flood så kan de bli spist og blir mutert om til fiender, men det samme kan du på en måte gjøre ved å bruke Spartans til å ta over Banshees, Wraiths eller Locusts (som er ny stor krabbende akak tanks ting)

Spillet har også mange ødleggbare materialer og byggninger i spillet. Massive eksplosjoner og granater og skudd er meget gjennkjennelige. Det gir deg en ordentlig følelse av at du løper rundt å sprenger og ødellegger og vet hva som kommer mot deg og om du vil klare å få soldatene dine til å stå imot den neste bølgen med Covenants.
Man får en ordentlig god følelse av at det er ordenltig Halo action på sitt beste.
Uansett hvor mange skudd du skyter, beveger fienden seg så er det ikke alltid du treffer. Med at de har gjort spillet en del realistisk enn andre strategispill er deilig, og det får deg til å tenke over hvor du må stå og hvor man skal være. Det som jeg er mest fornøyd med i kampsituasjonene er at units skyter og dreper på veien vis du vil ha de ett sted, de møter fiender og slakter de før de beveger seg videre mot spotten som du vil samle alle ved, og de gir seg ikke før de har tatt alle innen sin rekkevidde.

Det er "skulls" med i Halo Wars også. Du må søke grundig rundt på maps for å finne de og de mod'r spillet til å gjøre det vanskeligere ved å fjerne ting som hjelper deg, men du får mer poeng ut av det ved å skru på funksjonen til skulls.

I oppdragenene skal man komme seg igjennom det spillutviklerne vil fortelle om fra før vi møtte Master Chief. Du blir introdusert for mange ting som John-117 ikke ser før langt utti. Du skal hjelpe Forge og de andre lederene med å finne ut av planen til Covenants. Du skal redde sivile, sprenge noen massive skjold, ødellege store kraftverk og masse små baser og leire som de har satt opp. Men hva skjer når Covenants har laget noe som ingen har trodd var mulig?
Tilsammen 15 oppdrag.

Kontrollen:

Det er jo utrolig oppstyr med dette at det ikke går ann å lage ett strategi spill til konsoll, at dette er laget og bundet til PC maskinen.
Men ja, mange tok feil. Ensemble Studios har klart å få laget kontrollen utrolig til Halo Wars.
Mange av gutta laget Age of Empires og det er utrolig synd at de nå blir oppløst, og de gjorde ett utrolig siste prosjekt.

L Stick: Beveger deg rundt på mapet.
R Stick: Snurrer på kamera.
A: Velger du units og velger bygninger. (Hold inne: Så velger du fler)
B: Så slipper du eller avslutter det du drev med og er fri på mapet og klar til å bevege deg igjen.
X: Attack eller Move Group knapp.
Y: Special Attack eller Special Action.
LB: Velger alle units du har.
RB: Velger alle units på skjermen.
LT: Fast Scroll. (Hold inne: Så beveger du deg raskt over mapet)
RT: Velger samme folk vis du har blandete typer soldater i samme gruppe.
D-Pad: Opp: Powers. Venstre:Base. Høyre: Høydepunker, viktig oppdatering i oppdrag. Ned: "Løse Soldater"

Multiplayer:

Multiplayer menynavigasjonen
er lik som i Halo 3 og det er 1v1 2v2 eller 3v3 kamper på en del maps. Som alle andre strategi skal du bygge opp din base og knuse den andre. Det funker utrolig bra og det er like gøy som på PC'n.

Det er vel multiplayeren som gjør at holdbarheten på Halo Wars blir holdt oppe. Det er ett spennende stykke å gå igjennom Campaign, men det er det samme om og om igjen, og det er ikke "Free Roam" i den. Så Multiplayer er tingen du vil ha det mest moro og bli mest sint av.

Det er også mulighet for multiplayer Co-op på System Link eller XboX Live, og alle kjente ting man kunne gjøre sammen via XBL på Halo 3 er også med her, som Theater og litt av hvert.

Jeg har desverre ikke fått testet Multiplayer så mye siden det ikke er noen som har spillet helt enda. Bilde
Bilde

INFO: Jeg har ikke kommet meg helt ferdig med spillet. Det er ganske stort og man har godt med timer å glede seg til. Jeg kommer til å oppdatere ting etterhvert som jeg finner ut av mer. Vet dette ikke ble så langt akkurat. Men foreløpig er dette inntrykket

Karakter:

Gameplay: 9/10
Lyd: 9/10 (Den er lik som den utrolig musikken til Halo 3)
Grafikk: 8/10 (Noen animasjoner er litt slashy, eksplosjoner foreks. Men det er nydelig og filmklippene er 10/10)
Holdbarhet:8/10
Multiplayer:9/10

Overall: 9/10

Platform: XboX 360 Exclusive
Sjanger: Strategi
PEGI Rating: 16+
Utvikler: Esemble Studios
Utgiver: Microsoft gamestudios
Release Date: 27.Feb 09' (Gled deg)

HQ