Norsk
Blog
Spill du burde vite om!Heart of Darkness

Spill du burde vite om!Heart of Darkness

Spill du burde vite om! Uke 46. 18/11-2008

Denne serien er egentlig flyttet til mandager, men dette er nok en forsinket utgivelse. Dette fordi disse bloggene tar mye lengere tid å lage enn tidligere forventet. :)

Denne uken: Heart of Darkness

Andy er en helt normal gutt, og i likhet med mange andre gutter på sin alder er han redd for mørket. En dag bestemmer Andy og hunden hans Whiskey (No relations) for å ta seg en tur I parken. Alt er fint helt til en solformørkelse legger hele stedet I mørke, og et ukjent vesen kidnapper Whiskey. Andy blir stående lamslått igjen og se etter sin lodne bestevennen som blir løftet mot himmelen av ukjente krefter. Han bestemmer seg deretter for å gjøre det alle gutter I hans situasjon ville gjort, han styrter hjem til trehuset I hagen og setter etter beistet I sitt hjemesnekkrede romskip. Ting går desverre ikke helt som planlagt for Andy. Han følger vesenet til en fremmed planet, men romskipet kræsjer og Andy finner seg selv helt alene I fjellene på utsiden av landet kalt Darklands.

Det er her spillet starter. Andy: uten romskip, med en hjemmelaget lekepistol I hånden og på en fremmed planet. Heart of Darkness er nemlig det vi kan kalle et filmatisk plattformspill. Et spill der utviklerne ville ta deg igjennom en filmatisk opplevelse samtidig som det beholdt de grunnleggende plattform elementene. Andy kan hoppe, svømme, løpe, gå, klatre og skyte med enten magi eller plasmagevær avhengig av hvor du var I spillet.

Spillet vekslet mellom rene plattformsekvenser og slossesekvenser. På de sistnevnte var det ikke sjeldent at skjermen myldret av fiender som angrep deg fra alle kanter. Da gjaldt det å forskanse seg på midten av skjermen og sende plasma til høyre og venstre og prøve å holde utysket fra livet. Det var også en god del puzzles som måtte overkommes I løpet av spillet, disse var veldig ofte fysikkbaserte.

Ting var ikke altid slik de så ut til å være I Heart of Darkness. Et ganske uskyldig skjelett som lå I veien for deg, kunne ha en morderisk skygge som hoppet ut og grep etter deg så snart den fikk annledningen. Dette førte til at du måtte se spillet på en ny måte. Tilsynelatende ufarlige gjennstander kunne fort føre til en rask og smertefull død. Ja, for Andy kunne dø. Ikke den der Mario-døden hvor han flyr ut av skjermbildet på en unaturlig måte, men ordentlige døder. Andy kunne knekke nakken, ryggraden, bli spist, falle til sin død, drukne, brenne ihjel og bli most. Å husk at dette var et spill for barn, ikke rart de fleste av oss synes det var litt skummelt å spille.

Det er ikke vanskelig å se at utviklerne Amazing studio, ble kraftig inspirert av Pixars (Toy-Story, Monster inc, Wall-E) 3D-animasjonsfilmer når de lagde spillet. Historien ble fortalt gjenom flere korte animasjoner som kunne vært hentet rett ut fra filmverdenen. Det var nok dette som til syvende og sist gjorde at spillet ble så populært. Historien ga deg en mening til å være der, du skulle ikke bare redde en dum prinsesse som du aldri hadde sett før. Du skulle redde din beste venn fra ekte slemminger, og personene du traff hadde sin egen personlighet og egene mål. Selvom historien kanskje var litt "corky" I forhold til dagens Mass Effect og Dreamfall var det definitivt ikke vanlig kost for barnespill I 1998.

Heart of Darkness var et fantastisk spill. Det hadde alt, gode kontroller, morsom platforming, gode kampscener og en god historie (i hvertfall for den tiden). Hvis det var noe som trakk ned må det ha vært at spillet kanskje var litt kort, noe som ikke sier så mye, ettersom dagens spill er vesentlig kortere. Det eneste som er litt synd er att det aldri ble laget noen oppfølger, men det er ingen tvil om at Heart of Darkness er et spill du definitivt burde vite om.

Her er en link til introduksjonsvideoen til Heart of Darkness:
http://www.youtube.com/watch?v=9MclIvXqkn8

HQ