Norsk
Blog

TB: Har vi gamere blitt trangsynte?

Skrevet av remote den 11 januar 2013 klokken 14:14

Jeg følger opp tanken med å publisere gamle blogger. Jeg tror vi har godt av å ta diskusjonen igjen. Jeg har ikke forandret noe på innlegget siden det ble skrevet. Denne ble postet 2008-11-05. TB i tittelen står for tilbakeblikk.

De fleste innpå GameReactor kan vel trygt kalle seg hardcore-spillere. Vi tilbringer mange timer i uka foran PC- eller TV-skjermen. Det går vel mest i FPS, TPS eller et bilsimulatorspill med flere. Som for eksempel Far Cry 2, Fallout 3, Fable II eller Gears Of War 2. Men hva med en konsoll som Wii? Den har jo ingen av disse spillene, så er den noe for oss hardcore-spillere da?

Jeg har sett og lest uendelig med dårlige blogger der folk syter over hvor dårlige spillene er og at det ikke er noe gøy å vifte med en pinne i løse luften mens man hjernetomt skal slå på noen trommer. Jeg føler at det er noe som ikke stemmer her. Kanksje noe med fremstillingen? Hvis noe annet hadde blitt fremstilt slik er det klart at det hadde hørtes dårlig og barnslig ut. I first-person shooters springer man rundt med en bazooka og blæffer hodet av hundrevis av dumme fiender som stiller seg i en klynge og så repeteres det hele til det uendelige.

Jeg er fullt klar over at det går mye på smak, og at Wii faktisk ikke har så altfor mange gode spill, men å overdrive er ikke nødvendig. Svaret er egentlig så enkelt at tredjepartsutviklerne har misforstått konsollen helt, og lager færre gode spill til den. Men Nintendo kan jo også ta kritikk på å slippe til så billige spill fra andres side, men det verste av alt er at de faktisk selger mer enn de gode tredjepartsspillene. Med enkelte unntak selger de gode tredjepartsspill dårlig på Wii, og det kan vi jo enkelt gjøre noe med ved å ikke kjøpe de dårlige spillene og heller kjøpe de gode. Jeg håper virkelig The Conduit åpner for flere spill med høy kvalitet og jeg skal garantert støtte det.

Men så har jeg også en teori om begrepet hardcore. Og den går ut på at det er spilleren i størst grad som bestemmer om spillet man spiller skal være hardcore eller ikke. Når man tenker på et Wii-spill som Boom Blox, så tenker man ikke på et hardcore-spill. Alle kan spille det, fordi det er et enkelt konsept og har simpel kontroll. Selv om det for mange kanskje har bemerkelsen "casual" på seg, betyr det ikke at hardcore-spillere ikke kan spille det.
Hardcore-spillere terper og terper på rekorder, spiller mye, og gjør alt for å klare noe med stor utfordring. Hvis vi henter tilbake Boom Blox-eksempelet, kan jeg snart nå poenget. For en stund siden spilte jeg og noen venner det spillet. Vi var bestemte på å klare alle levlene på alle banene med beste score. Det var ekstremt utfordrende til tider og noen ganger satt vi i et kvarter eller mer på hver enkelt bane. Hvorfor? Jo fordi vi var hardcore-spillere. Vi satte egne grenser på vanskelighetsgraden, og tok utfordringene, som erfarne spillere. Vi gjorde spillet til et hardcore spill. Og derfor kunne man nyte det i full grad. Blod og gørr har ingenting å si.

Det samme kan jeg også si om f. eks Mario Galaxy; man tenker ikke på Mario som hardcore, men sannheten er at på enkelte baner har spillet trengt mye tålmodighet, og ferdigheter ble strekt til det ytterste. Gears Of War blir bare blåbær i sammenligning, for det er jo enkelt. Man kan jo til og med velge vanskelighetsgrad... Hvor hardcore er det
Her er enda et eksempel: Call Of Duty 4, som blir sett på som et Hardcore-spill, kan være like mye casual som hvilket som helst annet. Jeg kjenner en fyr som spilte det og han satt der likeglad med trippelt så mange flere death enn kills. Han brydde seg ikke om challengene, brukte dårlige våpen og gjorde det til en run-and-gun-spill. Han gjorde det casualt, fordi han var en casual-spiller.

Så er det slik at vi gamere har blitt trangsynte overfor spill som ikke direkte er hardcore? Har vi blitt trangsynte av forskjellige uriktige fremstillinger av spill? Kjøper vi ikke lenger spill som virker barnslige, fordi de er barnslige? Og hvis vi skal ha et hardcore-spill så slår man til på et spill som Gears Of War 2 og ikke Little Big Planet? Og når vi snakker hardcore her, så glem alle de tidligere nevnte spillene. Mega Man er et definitiv vanskelig og et hardcore-spill til det fulle. Men nå er det også slik at det er spilleren som bestemmer hvor vanskelig og hardcore det skal være, og slike spill som lar deg velge er de som egentlig er mest hardcore av dem alle. Og i de spillene får man vite om man virkelig er en ekte hardcore-spiller eller ikke.

//remote

HQ