Blog

Månedens medlemsanmeldelser: nov-des '11

Skrevet av Soraki den 6 januar 2012 klokken 15:14

Årets største måned for oss gamere (november) kom og gikk, den etterlot en haug med fabelaktige spill og hver og en av oss gamere fant plutselig ut at 24 timer i døgnet var altfor lite. Dette viste resultater på anmelderfronten og i november var det så få omtaler at jeg kunne telt de på fingrene mine.

Jeg utsatte derfor månedens utpekelse av de beste medlemsanmeldelsene til etter desember, og snakk om å få svar på tiltale!
Bare dager etter mitt ønske om større aktivitet poppet en rekke anmeldelser opp, av nye samt gamle spill. Og nå har jeg altså plukket de aller beste fra både desember og november, og satt det sammen slik at disse får litt ekstra oppmerksomhet.

-----------------------------------------------------------------

Here goes (i tilfeldig rekkefølge):

1. LittleBigMans anmeldelse av Minecraft

Helt først i denne omgang er LittleBigMan som i sin aller første anmeldelse var vågal nok til å begi seg ut på det gigantiske spillet Minecraft jo faktisk er. Teksten hans er ikke den mest strukturerte eller den med færrest skrivefeil, men dette gjør han opp med til gangs med sin utrolige sjarmerende måte å beskrive spillopplevelsen på. Jeg kan ikke annet enn å glise når han drar på med beskrivelser av et idyllisk landskap fylt til randen med «eksploderende grønne peniser». I begrepets sanne forstand er dette ikke egentlig noen anmeldelse, men allikevel fortjener LittleBigMan heder for sin unike skrivestil og tilnærming til å bedømme spill.

2. DoanDavids anmeldelse av The Legend of Zelda: Skyward Sword

"Heisann!" er ofte det som slår meg når jeg klikker meg inn på Davids anmeldelser - ekstremt lange tekster som ofte strekker seg over dobbelt så langt som den gjennomsnittlige anmeldelse møter meg, og det verste av alt er at disse ofte er langt bedre skrevet enn den gemene hop. Hans anmeldelse av Zelda: Skyward Sword er intet unntak; den fyldige teksten på over 2500 ord er krydret til randen med herlige formuleringer, et selvstendig og levende språk og en utstrålende kjærlighet til spillet. Sistnevnte egenskap er selvfølgelig nødvendig for å skrive så omfattende som David har gjort; det kan nesten være på grensen til litt for mye, men det at jeg likevel lar meg engasjere av teksten beviser at anmelderen mestrer sin kunst.

3. Ursa Minoras anmeldelse av Batman: Arkham City

Med et bredt ordforråd og et imponerende grep på kunsten å anmelde spill leverer Ursa solide anmeldelser nærmest månedlig, og hans omtale av den sorte ridders siste eventyr er en av hans bedre bedrifter. Han viser kjennskap til franchisen og reflekterer ikke bare rundt spillet, men også rundt karakteren Batman og hans prinsipper. Det er denne evnen til å sømløst sammenfatte egne kunnskaper og tanker med det spillet har å by på som skiller Ursa fra den gemene anmelder.

4. Ragefaces anmeldelse av Castle Crashers

Som en relativt ny bruker på forumet er det hyggelig å se at Rageface kaster seg rett inn i anmelderbransjen. Selv om hans anmeldelse av Castle Crashers kanskje ikke er den mest omfattende og heller ikke den som har best grammatikk er den (på lik linje med LittleBigMans) meget underholdende. Med snert i språket og en generelt herlig skrivestil ser jeg stort potensiale i denne brukeren; i tillegg viser jo dette at det ikke er så vanskelig å skrive anmeldelser så lenge man har en viss særegenhet.

5. Jack the Lack of Cracks anmeldelse av Assassin's Creed: Revelations

Av og til dukker det opp en tekst som ikke bare er godt skrevet, men som har det lille ekstra, det lille ekstra som inspirerer og engasjerer. Jacks anmeldelse av Assassin's Creed: Revelations er en slik, og personlig ble jeg inspirert til å skrive min egen omtale av spillet, samtidig som jeg fikk avsindig lyst til å løpe opp på rommet og spille selve spillet. På lik linje med DoanDavid er også Jack kjent for sine lange anmeldelser og selv om jeg ikke nødvendigvis er spesielt glad i slike lange tekster ble jeg rett og slett revet med av denne teksten. Alle spillets aspekter forklares på en så lettfattelig og imponerende måte at jeg ikke kan gjøre annet enn å bøye meg i støvet.

Mitt budskap og mål er fortsatt det samme: Les, kommenter og skriv, ikke bare disse, men alle anmeldelser som appellerer til deg. Dette kan gjøre den største forskjellen i verden, for de involverte og for forumet som en helhet.

Inntil videre, Soraki ut!