Norsk
Blog

Tele2, WTF?

Skrevet av Strategist den 17 oktober 2013 klokken 11:11

Her er den lille plastbiten jeg har ventet på i over to uker nå for å kunne ta bruk av min nye telefon:

Tele2, WTF?

Mer enn to uker brukte Tele2 på å få denne lille dingsen sendt til meg.

Jeg ringte til Tele2 for å bestille micro-SIM umiddelbart etter at jeg hadde bestilt ny telefon. Jeg måtte ringe igjen dagen etter, mandag, fordi Tele2s kundeservice er stengt om søndagen. 3-5 dager leveringstid sa de. Da burde jo SIM-kortet komme frem omtrent samtidig som telefonen. Dengang ei...

Åtte dager senere ringte jeg Tele2 igjen. Da hadde ikke SIM-kortet kommet i posten enda. Det var gått 6 hverdager og de var enige i at det skulle ha kommet frem. Så de skulle sende meg det på nytt. De mente fortsatt at det første var sendt, så jeg ville eventuelt ende opp med et ekstra i reserve.

På mandag ringte jeg dem igjen. De fant nå ut at den første gangen jeg ringte var navnet mitt registrert feil, og kortet var ikke engang sendt. Takk skal de faenmeg ha for at de fortalte meg dette med en gang, så jeg ikke gikk over en uke og ventet på noe som ikke engang var sendt...

Kortet som var sendt en uke senere var derimot registrert riktig mente de, og det var definitivt sendt. Jeg fikk vente en virkedag til, for da skulle det ha kommet. Så gjorde jeg også.

Tirsdag ringte jeg dem igjen. SIM-kortet var ikke kommet i posten da heller. De mente nå at den litt spesielle registreringen av abonnementet mitt, og at fakturaadressen følgelig er hjemme på Østlandet og ikke her i Trondheim, kunne gjøre at det ikke var mulig for deres systemer å sende SIM-kort til meg i Trondheim. Dette hadde jeg spurt eksplisitt om de to gangene jeg bestilte, og fått beskjed om at det skulle gå an. Fint at de tenkte på denne problemstillingen nå, siden jeg bare hadde nevnt den for dem to-tre ganger tidligere.

Anyway. Løsningen måtte være at jeg gikk i en elektronikkforretning der man kan få utlevert SIM-kort og de aktiverer det for deg. Dette tar de et 200-kroners gebyr for, men det lovet Tele2 at jeg skulle få refundert på neste regning fra dem om jeg bare tok kontakt. Men her er igjen problemet med at abonnementet mitt er registrert litt upraktisk, og at jeg antakelig ikke ville kunne få aktivert abonnementet i butikken uten videre. Det var grunnen til at jeg ikke valgte denne løsningen med én gang. Men om det var eneste valget jeg hadde for å få nytt SIM-kort, så fikk det være det jeg gjorde. Enda å komme seg ut ikke var så fristende når jeg er syk.

Så jeg besluttet å kombinere denne aktiviteten med turen til Elkjøp på Steinkjer for å skaffe Rome II i går, onsdag. Dessuten kunne jeg stikke innom en antikvitetsforretning jeg har gått forbi flere ganger, for å se etter skrivemaskin.

Jeg sjekket posten en siste gang onsdag morgen for sikkerhets skyld. Ikke noe SIM-kort nå heller. Annen post og reklame, men ikke noe SIM-kort.

Om ettermiddagen dro jeg av gårde til Steinkjer, og på vei ut tittet jeg likesågodt i postkassen en gang til. og der lå det et brev fra Tele2. Med micro-SIM.

På togturen til Steinkjer fikk jeg, med litt trøbbel, aktivert det nye SIM-kortet. Endelig kan jeg ta i bruk den nye telefonen og nyte godt av Windows Phone 8s funksjoner.

Hvilken operatør bruker du, og hvilke gode eller dårlige erfaringer har du med mobiloperatører i landet?

HQ