Norsk
Blog
Hold kjeft - hvem hadde rett?

Hold kjeft - hvem hadde rett?

Det var tirsdagskveld. Strifey var på jobb og alene i avdelingen sin for øyeblikket. Medarbeideren hans hadde tatt matpause.

En hyggelig gammel mann sto og snakket med Strifey. Fortalte historier fra da han var ung og på jakt etter kona si. Idet en middelaldrene mann kom i avdelingen, prøvde Strifey å avslutte samtalen med den hyggelige gamle mannen uten at den gamle mannen skulle skjønne det. Strifey hadde for lengst skjønt at denne mannen ikke kom til å handle noe.

Tre-fire minutt senere, forlot han butikken og Strifey beveget seg bort til den andre kunden. Strifey åpnet samtalen med et hyggelig "hallais mister" - og fikk svaret i form at kjeft. Kunden mente han hadde ventet alt for lenge uten å få hjelp, måtte vel minst ha vært en halvtime. Strifey overså den spydige og feilaktige kommentaren, og spurte hva han kunne hjelpe med.

Kunden hadde funnet seg en TV han skulle ha. En 42" til ca 5k. Strifey kjente godt til den TVen og visste at det er mer en hytteTV enn en stueTV, så han forklarte kunden at til hans behov, ville ha få mer glede av en annen skjerm. En mye bedre skjerm som var på tilbud til 8k. En skjerm han ville bli fornøyd med - noe Strifey ikke kunne si om den andre.

Men kunden hadde bestemt seg alt. Han skulle ha den til 5k. Idet Strifey la det inn i systemet, begynte kunden å legge ut om at han handlet alt i denne butikken og forlangte rabatt. Det var ikke første gang Strifey hadde møtt sånne kunder, og Strifey forklarte at prisen var den som sto på prislappen. Kunden ga seg ikke. Strifey ønsket han kunne si "hold kjeft" til kunden.

Kunden begynte å krangle litt og true med å klage til sjefen, men ga seg etter hvert. Til slutt kjøpte han TVen og forlot avdelingen.

Det var onsdagskveld. Strifey jobbet igjen. Og inn kom det et kjent fjes.

Det viste seg at Strifey hadde hatt rett. Kunden som hadde kjøpt den rimelige 42" dagen før, ble ikke fornøyd med den, og kom nå for å kjøpe den TVen Strifey hadde anbefalt han. Strifey smilte inni seg for han hadde ventet på dette øyeblikket her. Øyeblikket da kunden kommer for å innrømme at han tok feil. For engangs skyld hadde ikke kunden rett - og slike øyeblikk skal nytes.

Så Strifey spurte hva som han ikke likte med den skjermen han hadde kjøpt. Det var fargene, tilkoblingsmulighetene og spesielt bevegelse. Forsiktig spurte Strifey om det ikke var det han hadde advart mot dagen før. Det var jo det, svarte kunden.

"Det slipper du å bekymre deg for med denne TVen her" sa Strifey og tok kunden med til TVen de hadde sett på dagen før. Nå var tilbudet over og TVen var nå priset til 9k. Kunden ble irritert, og Strifey påminte han at han hadde sagt det var et tilbud da han hadde besøk butikken dagen før.

Kunden ble litt rød i fjeset, men klarte ikke skjule at han ville ha den TVen der allikevel. Så igjen begynte han å mase om rabatt og la ut om alt han hadde handlet før. Strifey forklarte rolig at dersom kunden hadde hørt på han dagen før, hadde han fått skjermen til tilbudsprisen. Nå var det en annen pris og den prisen sto på prislappen.

Så kom en liten gutt løpende mot kunden og ropte på bestefar. Han maste på bestefaren at han ville ha hjem med ny TV. To-tre minutt senere bestemte han seg og tok skjermen til den nye prisen.

Idet Strifey slo det inn i systemet, snudde han seg mot den lille gutten og sa "siden bestefaren din var så hyggelig å handle med, så kan du gå og finne deg en film som du skal få gratis". Gutten ble kjempeglad og løp av gårde for å finne en film.

Det virket som bestefaren forsto hva Strifey hadde gjort, for plutselig forandret han seg og ble nesten en hyggelig kar - som til og med takket for handelen. Og forlot avdelingen med et "neste gang jeg skal handle, skal jeg handle av deg".

Strifey sto igjen med et smil i avdelingen og gledet seg til neste gang kunden skulle komme for å kjøpe noe.

HQ