Norsk
Blog
Takk for seks flotte år, Gamereactor!

Takk for seks flotte år, Gamereactor!

Skrevet av Tor Erik den 23 august 2017 klokken 19:24

Tiden har omsider kommet for denne gamle røveren, og etter over 13 000 publiserte tekster har jeg bestemt meg for å finne på noe annet å gjøre.

Før jeg stikker vil jeg selvfølgelig takke alle dere som har lest, kommentert, moderert, pirket på feil, gitt tilbakemeldinger, stilt krav, blogget og holdt liv i forumet når det har vært som mørkest.

Takk til alle moderatorene, og takk til alle skribentene. Takk til Eirik og Morten for samarbeidet de siste årene.

Helt til slutt vil jeg si at Xbox er bedre enn Playstation, at Playstation er bedre enn Nintendo, at Nintendo er bedre enn PC, og at PC er bedre enn Xbox.

Fred ut!

HQ

PS4 Pros & Cons

Skrevet av Tor Erik den 29 november 2016 klokken 09:11
Dette innlegget er kategorisert under: PS4 Pro, PS4

Beklager engelsk tittel, men det var nødvendig for ordspillets del. Etter å ha lekt meg med Sonys oppgraderte versjon av Playstation 4 i omtrent tre uker, har jeg omsider formet meg en slags mening om den.

Jeg liker at spillene ser bedre ut, og at flere av dem er oppdatert med 60 bilder i sekundet. Sistnevnte er også fullt mulig på den vanlige PS4-konsollen, men de fleste utviklere har som kjent sløyfet det til fordel for andre ting. Skal vi se... det ble veldig kort om de postitive sidene, og det endte med en liten rant. Jaja.

Det jeg ikke liker er at viftene i konsollen fortsatt jobber knallhardt og bråker noe så avsindig. Det er ikke like enkelt å nyte vakre spilløyeblikk når man er nødt til å skru opp volumet til maks for å overdøve konsollen.

For noen uker siden forsvarte jeg PS4 Pro og de oppdaterte spillene i en samtale, og sa at det var supert med friheten til å velge mellom høy oppløsning, rikere grafikk eller 60 bilder i sekundet. Dette er ikke representativt for hvordan jeg føler i dag. Jeg opplever det heller som tullete. Ta Rise of the Tomb Raider som eksempel. Spillet er helt klart best med høy bildeoppdatering, så det er det jeg velger. Likevel sitter jeg med en vond følelse av at jeg burde sjekke ut hvordan området jeg befinner i ser ut med høy oppløsning eller rikere grafikk. Uansett hva jeg velger til enhver tid, så vil jeg gå glipp av noe. Var det visjonen til utviklerne?

Kanskje Rise of the Tomb Raider er et dårlig eksempel. Det ble oppdatert i slutten av oktober, og siden den gang har det slitt med at spillet krasjer i tide og utide. Senest i går kveld krasjet det tre ganger på under en time hjemme hos meg. Takk for den flotte PS4 Pro-oppdateringen!

Bruken av uttrykket 4K plager meg også en del (for ikke å snakke om UHD). Hvordan kan seriøse aktører som Sony kaste seg på trenden og kalle all oppløsning over 1080p for 4K. Forrige gang vi hadde et skille i oppløsning, så endte bransjen opp med å merke alt som ikke var HD. De og vi kalte det "HD Ready". Selv om også det var en løgn uten mening, så var det fortsatt en åpen erklæring om at oppløsningen ikke var 1080p. Nå er alt 4K, spesielt innen konsollspill. Man er dog nødt til å spørre og grave før Sony eller spillutviklerne innrømmer at det ikke er "True 4K". Kanskje jeg egentlig ikke klarer å skille 1440p som er jukset til for å imitere 4K fra ekte 2160p, men det får være mitt problem. Akkurat nå er bransjen oversvømt av PR-folk og drømmende spillutviklere som ikke vil kalle en spade for en spade.

Jeg setter naturligvis pris på at bildet generelt er skarpere og har pene farger, og at PS4 Pro fikk et brukbart nettverkskort som er mer i tråd med 2016 (eller 2013, men alt er bedre enn nedlastingshastigheten på PS4). Det er også digg å sitte med den sterkeste konsollen på markedet, noe som også er en følelse Sony har prøvd å vekke hos oss.

Er det verdt pengene? Jeg synes ikke det, ikke ennå. Den faller litt i samme felle som PS VR. Spillutviklerne trenger mer tid på å lære seg maskinvaren, og kanskje spørre spillerne som har testet spillene deres om hva som er viktigst. Det er åpenbart at noe ikke stemmer når Crystal Dynamics kan servere en jubileumsutgave av Tomb Raider som ikke fungerer, mens Naughty Dog leverer et enda vakrere Uncharted 4 med 60 bilder i sekundet.

HQ

Noe er alvorlig galt

Skrevet av Tor Erik den 20 oktober 2016 klokken 11:48
Dette innlegget er kategorisert under: Nintendo NX, Rockstar, Red Dead Redemption 2

Oppdatering:
Selve interessen på videodagen (altså da vi fikk den første traileren fra RDR2 og Switch) viser at dobbelt så mange var engasjert i Nintendo her på GR. Det var godt å se, og jeg skal være voksen nok til å innrømme at jeg tok feil. Heldigvis.

På den annen side hadde de første "bekreftelsene" på et nytt RDR en enorm oppslutning, så jeg vet ikke hvordan det ender opp når alle tallene legges sammen.

Opprinnelig tekst:
Forrige uke sluttet med at Rockstar begynte sin erting opp mot det som skulle bli en annonsering av Red Dead Redemption 2, og denne ettermiddagen kommer den første traileren. Vi vet av erfaring at de lager gode trailere (og spill), så folket er naturligvis spente på det de skal vise frem.

På den annen side har Nintendo endelig bestemt seg for å vise oss en kort teaser/trailer om deres kommende konsoll. En av bransjens største spillskapere og konsollprodusenter, sannsynligvis mer kjent enn både Xbox og Playstation blant folk som ikke spiller engang, skal vise oss en ny spillkonsoll - men likevel får det ikke like mye oppmerksomhet som spillutvikleren Rockstar.

Ja, Nintendo mistet mye av farten med Wii U, men de heter fortsatt Nintendo. De har fornyet spillbransjen flere ganger, og hvis alle (eller noen av) lekkasjene stemmer skal de gjøre noe nytt igjen!

Den umiddelbare responsen da Rockstart endret forsidebildet på Facebook, var ellevill ekstase. Folks interesse for et tredje spill i en serie er større enn den for en helt ny konsoll fra giganten Nintendo.

Som redaktør i Gamereactor er jeg naturligvis glad for at dere er interessert i Red Dead Redemption 2, men jeg synes det er trist at Nintendo ikke klarer å skape samme entusiasme. Jeg trodde faktisk at Nintendo fortsatt hadde en betydelig tyngde i spillverden, men håper at de klarer å omvende de som har avskrevet dem etter Wii U.

Forhåpentligvis vil de kommunisere denne konsollen bedre, og ikke minst servere flere storspill i løpet av dens første tre til seks måneder.

Noe er alvorlig galt

Kanskje det ville vært bedre med et litt mindre creepy bilde?

No Man's Sky-anmeldelsen

Skrevet av Tor Erik den 8 august 2016 klokken 15:30
Dette innlegget er kategorisert under: No Man's Sky, Anmeldelse, PS4, PC

Mange kommer sikkert til å lure på hvor det blir av No Man's Sky-anmeldelsen denne uken, særlig ettersom spillet slippes til PS4 10. august (PC 12.). Dessverre må vi skuffe dere, for på grunn av den store oppdateringen som ble sluppet i dag er det først nå vi kan begynne spillingen.

Derfor vil anmeldelsen lande litt senere enn det vi selv mener er optimalt. Det jeg kan love, er at vi skal spille det døgnet rundt (minus søvn) til vi har sett det som er nødvendig å se for å kunne skrive en vurdering av spillet.

Takk for din tålmodighet!

No Man's Sky-anmeldelsen

Vinn en tur for to til Los Angeles!

Skrevet av Tor Erik den 3 august 2016 klokken 13:36

Oppdatering: Vinneren er trukket, så det er ikke noe å se her. Fortsett med det du drev med.

Hei, alle spillere og medmennesker!

Denne bloggen har kun ett formål, og det er å få deg (som er over 18 år) til å ville vinne en tur til Los Angeles. Som du kanskje har sett kjører vi nå en konkurranse (på denne lenken) hvor målet vårt er å sende deg og en venn/bekjent til USA.

Alt du trenger å gjøre er å skrive en kort begrunnelse for hvorfor du bør vinne. Alle som begrunner hvorfor er med i trekningen denne fredagen, så du får nok av tid til å pakke kofferten (husk å pakke lite ettersom du kan kjøpe klær billig i statene).

Du får flybilletter og overnatting på et luksuriøst hotell, muligheten til å teste Call of Duty: Infinite Warfare som den første i verden (!) inngang til Call of Duty XP der verdens beste Call of Duty-spiller skal kåres, men du får også være med på andre morsomme aktiviteter - hvis du vil/kan.

Det har aldri vært enklere å få en tur til USA i fanget, så stikk for all del inn på konkurransen og legg igjen en begrunnelse i kommentarfeltet.

PS: Tenk bare hvilke Pokémons du kan fange i LA!

Vinn en tur for to til Los Angeles!