The Departed

The Departed

The Departed har en stjernespekket skuespillerliste, en fremragende regissør og et fengende plott. Forbred deg på gangsteraction fra øverste hylle.

Det hender at du ser noen filmer som virkelig vekker den gode filmfølelsen. The Departed er et kremeksempelet på akkurat det, i hvert fall hvis du elsker filmer fylt til randen med tøffe karakterer og actionfinesser. Her blir vi nemlig servert kynisk action signert Jack Nicholson, frekke replikker fra Mark Walberg, godt skuespill av Matt Damon, og det hele sydd sammen av den aldrene stjerneregissøren Martin Scorsese. The Departed føyer seg inn i rekken av gode produksjoner på hans merittliste, der finner vi blant annet 'Taxi Driver', 'Gangs of New York' og 'Goodfellas'.

Historien i The Departed sirkler rundt Billy (Leonardo Di Caprio) og Colin (Damon), de to er nyutdannende politimenn, men de figurere likevel på hver sin side av lovens lange arm. Uvitende om hverandre skal de infiltrere fiendes innerste rekker. Når informasjonen om illojalitet sprer seg i rekkene starter det en rottejakt på de uvedkommende. Det store spørsmålet blir dermed, hvilken rotte lurer seg unna fella?

The Departed varer nesten en time mer en gjennomsnittsfilmen, men likevel tørster jeg etter mer gangstermoro når rulleteksten angriper skjermen. For her kommer hendelsene på løpende bånd, grov vold, romantikk og raske vendinger. Filmen er helstøpt i et fundament som hviler på et sterkt manus og gode skuespillere. Sistnevnte er ingen selvfølge, men Scorsese har virkelig klart å mane frem det beste i sitt stjernegalleri. Det store høydepunktet på denne fronten er Jack Nicholson i rollen som irsk mafiaboss. Han henter frem en karaktertolkning med nykker og trekk som kan sammenliknes med den slitne hotellbeboeren i The Shining, men i The Departed er han først og fremst avstumpet. De få øyeblikkene han viser en viss form for empati blir revet bort av brutale hendelser. Skremmende, men strålende.

Heldigvis er The Departed en flerdimensjonalfilm, det er ikke bare knyttnever og høy sigarføring inne i bildet. Et romantisk trekantdrama bidrar til å gi hovedpersonene mer dybde og en underliggende humoristisk tone letter litt på trykket. For all del, vi snakker galgenhumor her, det er lite slapstick og flaupauser blant tøffe menn. Det høye tempoet gjør også sitt til at det aldri blir kjedelig. I tillegg er dobbel-dvden spekket med spennende bonusmaterial, The Departed er et av vårens høydepunkter på filmfronten.

The DepartedThe DepartedThe DepartedThe Departed
9 / 10

The Departed