Be Kind Rewind

Be Kind, Rewind

Jack Black, Mos Def og Danny Glover danner kjernen i den sjarmerende gjengen som henger i videosjappa Be Kind, Rewind.

Det er ikke mange år siden VHS-kassettene forsvant fra videohyllene, likevel skaper gjensynet med dem i Be Kind, Rewind en nostalgisk og god følelse. Svakhetene til det gamle videoformatet er utgangspunktet og kjernen i filmen. For når den eksentriske, men svært joviale Jerry (Jack Black) sletter alt innhold på kassettene i butikken med det kreative navnet 'Be kind, rewind' starter problemballen å rulle. Årsaken til hodebryet er sjarmerende absurd. Det har seg nemlig slik at Jerry er overbevist om at et lokalt kraftverk smelter hjernen hans. Et katastrofalt sabotasjeforsøk av kraftverket gjør at Jerry blir magnetisert(!). Så da står venn og butikksjef for helgen Mike (Mos Def) der med hundrevis av blanke VHS-kassetter. Løsningen som får nevnte ball til å stoppe er like enkel som den er genial.

For meg har filmskaper Michel Gondry lenge vært en personligfavoritt, med filmer som Evig Solskinn i Et Plettfritt Sinn og Vitenskap om Drømmer på CVen er det sikkert flere som har lagt merke til hans særegne fortellerstil. Med Be Kind, Rewind starter Gondry en rimelig åpenbar flørt med det kommersielle publikummet. For det som i utgangspunkt er en skrudd og vanvittige ide utvikler seg til å følge et klassisk hendelsesforløp. Spenningskurven får et realt slag i siden når det meste er åpenbart og forutsigbart - avslutningen lukter det heldigvis Michel Gondry av.

Jack Black har med årene blitt et av de mer ettertraktede navnene i Hollywood, hans smittende lynne og kroppslige krumspring har dermed satt sitt preg på en lang rekke komedier - både vellykkede og ikke fullt så seervennlige filmer har fått sin dose med Jack Black. Som vanlig lever han på en høyere frekvens enn oss andre, men i dette tilfellet er det absolutt til å leve med. I tillegg har han den behaglig kule Mos Def som avlaster og motspiller. Rapperen Mos Def beviser igjen at han har noe å gjøre på filmlerretet, i motsetning til en del av sine kolleger i musikkindustrien.

Be Kind, Rewind er ikke sær nok til å bli en kultklassiker og ei heller enkel nok til å bli en kommersiell hit. Det betyr ikke at den er middelmådig, men at den kanskje ikke innfri forventningene som var stilt på forhånd. Be Kind, Rewind får deg nesten til å dra fram den gamle kassen med utslitte VHS-kassetter - men bare nesten.

Be Kind RewindBe Kind RewindBe Kind RewindBe Kind Rewind
7 / 10

3