Priest

Priest

Star Wars, The Searchers og vampyrer høres kanskje ut som en dårlig kombinasjon, men det er det ikke. Det er hinsides grusomt.

Vi befinner oss i en post-apokalyptisk verden, hvor århundrer med krig fortsatt preger hverdagen, lenge etter krigens slutt. En helt greit animert kortfilm forklarer oss hvordan vampyrene slaktet oss ned i en heftig drapsorgie uten ende, helt til kirken plutselig fant ut at de kan trene soldater, såkalte Priests, som av en eller annen grunn er supermennesker.

Jeg håper at det er mer dybde i tegneserien filmen er basert på, men jeg liker ikke at jeg blir tvunget til å lese et blad for å forstå historien. På en gård i et øde landskap bor Owen sammen med sin familie, men freden varer ikke lenge. Vampyrene er alt annet enn borte for godt, noe både Owen og hans kone Shannon lærer på den harde måten via dødsfall, dårlig effekter og en kidnappet datter. Vampyren som står bak er ingen andre enn Black Hat (Ja. Jeg vet det.), en tidligere Priest.

Den kidnappede Lucys onkel er selvfølgelig også en Priest, og han pakker sekken så snart han får de sjokkerende nyhetene. Det er klart at dette er ikke kirken glad for å høre. Hvilken kirke med respekt for seg selv lar vel en stakkars onkel forsøke å redde familien sin fra kjøttetende vampyrer? Likevel, ikke engang guds vrede kan stoppe Priest der han suser av sted på den råtøffe Tron-kopien av en motorsykkel i mange hundre km/t, slår på nitroen, og det fortsatt ser ut som jeg kan ta ham igjen ved å hive på joggeskoene mine. På veien møter han Hicks, lovens lange arm i form av den lite imponerende Cam Gigandet, og sammen legger de ut på nye eventyr for å finne Lucy.

Priest
Nope. Hun er ikke her heller.

Dårlig regi - den største fienden til alle filmer, og Priest er intet unntak. Skuffende bruk av kamera går igjen gjennom hele filmen, spesielt i action-sekvensene, og effektene varierer fra godkjent til en bitende frustrasjon jeg kunne klart meg fint uten. Filmen er forutsigbar til den grad at jeg aldri ble overrasket, sjokkerende øyeblikk er med andre ord fraværende. Dialogen er totalt forglemmelig og til tider irriterende, mye fordi klisjeenes abc er inkludert.

Vampyrene er kjedelige og uoriginale, og ligner på Gollum. Med unntak av Bettany er skuespillet rimelig lavmål, selv om karakteren hans har personligheten til en vaskeklut, mens Hicks er like interessant som en gammel kost. Alt dette til tross, så ser jeg potensialet i Priest. Filmen har faktisk en utrolig rå scene hvor Black Hat i løpet av vampyrenes angrep, spaserer nedover gatene mens vampyrer nådeløst river folk i filler, og vifter med hendene som om han dirigerer kaoset rundt seg. Det er også blitt gjort en god jobb med å gjøre byen troverdig som et krigsherjet industrisenter. Hvem vet hva Priest kunne blitt om man hadde byttet ut regissør og dårlige skuespillere? Ikke mye verre, i alle fall.

Priest
Jo, du SKAL lage middag!

Konklusjon:
En kan bare forestille seg hva slags dop som kan ha fått ideen "Post-apokalyptisk 3D-western med morderprester på motorsykler" til å høres bra ut, men det er altså hva vi har blitt servert. Filmen avsluttes med en standard cliffhanger, så muligheten er der for at vi får se enda flere vampyrer i fremtiden.
Jeg ber en bønn for Priest.

Priest
03 Gamereactor Norge