The World's End

The World's End

Radarparet Nick Frost og Simon Pegg har slått seg sammen igjen. Denne gangen er det dommedag, og Terje er klar med nettopp dommen...

The World's End er avslutningen på den såkalte Cornetto trilogien, bestående av mesterverkene Shaun of the Dead og Hot Fuzz, med Simon Pegg og Nick Frost i hovedrollene. Denne filmen fortsetter i den samme sporet som de to foregående filmene med absurd humor, overdreven action, kjappe replikker og enda kjappere eskalering i historien, samt noen skjulte referanser til de to andre for fansen. Cornetto-filmene har ingen felles historie, men er heller tre individuelle filmer med mange likhetstrekk.

Gary King er en tidligere alkoholiker som ser tilbake på sine glansdager i hjembyen Newton Haven, hvor han gikk under kallenavnet The King. I Newton Haven ligger det tolv puber som går under fellesbetegnelsen The Golden Mile, en krevende pubrunde, med puben The World's End som sistemann ut. I tenårene forsøkte Gary og vennegjengen seg på denne runden, men kom seg ikke til enden grunnet typisk flatfyll. Gary forsøker nå, mange år senere, å samle gjengen igjen for å gjøre et nytt forsøk. Det viser seg å bli lettere sagt enn gjort for gruppen, da de underveis i runden snubler over en mørk hemmelighet som truer verden som vi kjenner den.

The World's End

Filmens historie er i seg selv ganske så enkel. Den forsøker ikke å være noe annet enn hva den er, en alkoholinfisert kompiskomedie som inneholder en stor trussel mot verden og et knippe usannsynlige personer som prøver å være helter. Dette tjener filmen godt. Regissør og forfatter Edgar Wright og forfatter og skuespiller Simon Pegg kunne gjort så mye feil med denne filmen ved å forsøke å gjøre den så mye større enn hva den ble til. I stedet holder den seg til lille Newton Haven med sine tolv puber og en merkelig skulptur, og skaper dermed en intim, liten setting for noe så stort som er filmens ultimate plot.

Humoren må sies å være filmens sterkeste side. Historien i seg selv blir fort herlig teit og mange av replikkene er prisløse. Simon Pegg og Nick Frost er et team av de sjeldne og klarer bare vet å dele et blikk, eller et enkel grynt å få meg til å le høyt alene. Men Pegg/Frost er ikke alene i filmen. De blir fulgt av blant andre Martin Freeman, Rosamund Pike, Pierce Brosnan, og Paddy Considene. Denne gjengen har en utrolig god kjemi og skaper fantastisk humor seg imellom. De av dere som har sett Shaun of the Dead og Hot Fuzz vet allerede at det går hett for seg i klipperommet og en så enkel oppgave som å sette seg inn i en bil fort kan bli til 5 forskjellige klipp rett etter hverandre. Person foran dør, dørhåndtak, lukke opp dør, sette seg inn i bil, lukke dør. Wright og Pegg vet hvordan de skal bruke alt, inkludert nevnte klipping, til å skape humor. Det høres kanskje ikke morsomt ut, men når man ser det med egne øyne må man trekke godt i smilebåndene grunnet den unødvendige actionifiseringen av det å sette seg inn i en bil, eller servere øl til kameratene sine.

The World's End

Som tredje film i en trilogi som ikke er en trilogi er det mye snacks til fans av de to foregående filmene. Cornetto-isen er med igjen. Den tidligere nevnte klippingen er der og hagegjerdet er også på plass. Om du ikke helt fikk tak i hva jeg mente her, må du nok se Shaun og Fuzz og få deg en god latter i samme slengen.

Med dette sagt er ikke alt positivt. Jeg føler at filmen går på tomgang fra tid til annen. Det er rett og slett litt for lite handling i forhold til lengde. Det er en film på 109 minutter, men ved å kutte visse deler av filmen kunne den havnet et sted i overkant av 90 minutter og vært enda bedre. Eller så kunne man også gitt filmen litt mer å rutte med så man ikke hadde fått denne tomgangsfølelsen.

Men alt i alt er The World's End en utrolig morsom film, med mange dårlige ideer som funker på sin utrolige måte. Pegg og Frost beviser at de er de nye kongene av britisk filmkomedie med god drahjelp av mange flotte skuespillere. Noen dødpunkter og litt for lang lengde i forhold til innhold trekker ned, men filmen kan fortsatt anbefales for de som er glad i god komedie.

The World's End
8 / 10
+