300: Rise of an Empire

300: Rise of an Empire

Terje har trent magemusklene og plukket opp spydet. Han fant også tid til å anmelde 300: Rise of an Empire...

I 2007 fikk den 17 år gamle meg se 300 barske spartanere, ledet av Kong Leonidas, forsvare Sparta mot Gudekongen Xerxes og hans mektige hær. Jeg hoppet i setet mitt gjennom hele filmen, det hele var bare så stort, kult, rett og slett awesome. "Du skal lete lenge etter noe som kan toppe dette her" husker jeg klart at jeg uttalte. Jeg er tydeligvis god på å lete, for det er mye som topper 300, selv om den fortsatt er ganske så fantastisk. 300: Rise of an Empire topper også forgjengeren på visse punkter, men er det en bedre film? Nei, det er den ikke. Dette kommer jeg tilbake til, men først vil jeg nevne det positive.

Den første filmen er basert på en såkalt graphic novel, eller tegneserieroman med sammen navn fra Frank Miller, mens nummer to er basert på en som ennå ikke er utgitt (denne bærer navnet Xerxes). Disse tegneserieromane er igjen basert på virkelige hendelser. Jeg har verken lest romanene eller om de historiske hendelsene, så jeg var veldig spent på hvordan historien ville fortsette. Vi følger her den athenske generalen Themistocles (Sullivan Stapleton) før, under og etter slaget som utspilte seg i den første filmen. Themistocles har en flåte som han bruker for å forsvare landet mot Xerxes' fryktede general Artemisia (Eva Green).

300: Rise of an Empire

Jeg kan med en gang betrygge fansen av den første filmen. Denne har like mange, om ikke flere, vaskebrettmager og like mye selvoppløsende blod og slow-motion. Det er en oppfølger som hyller sin forgjenger, mens den gjør alt større, råere og kulere. Det er sjelden filmen er rolig, noe som ville ødelagt helt. Dette er en film som skal få adrenalinet til å pumpe. Den skal ha et høyt tempo (med unntak av i slow-motion-scenene) og den skal være ultravoldelig. Og sist men ikke minst, alt skal være filmet foran en green screen. ALT!

Begge disse filmene ser fantastiske ut på sin egen måte. Ja, nesten alt er animert og har det merkelige filteret som gjør at alt egentlig ser falskt ut, men det ser falskt ut med en slik eleganse at jeg føler meg tvunget til å elske det. Hvor som helst i filmen kan du pause, så har du et maleri du kan henge i stua. Så ja, jeg elsker rett og slett stilen. Jeg elsker blodet som av en eller annen grunn alltid går i oppløsning før det treffer bakken, men mindre det faktisk er meningen at det skal treffe noe. Da er det litervis av det. Hvor herlig er ikke det? Dette er ikke en film som skal svare på alle de dype, filosofiske spørsmålene i verden. Det er en film som skal være pur råskap. Action, død, blod, sex. Der har du 300 i et nøtteskall. Noe jeg må trekke ned på er at det tidvis er alt for mye gjenbruk fra eneren. Den er tidvis altfor lik noen ganger, og det gjør det vanskelig å virkelig kunne nyte scene som skjer seg på skjermen.

300: Rise of an Empire

Selv om det bare skal være rått setter jeg pris på at det er skuespillere som faktisk kan levere varene. 300 spilt av amatører ville ikke blitt spesielt bra, selv med den visuelle stilen og volden i behold. Skuespillerne gjør jevnt over en ganske god jobb. Sullivan Stapleton gjør en veldig jobb som Themistocles, men Eva Green som Artemisia er nok filmens sterkeste kort. I hennes historielinje får man se hva som gjorde at Xerxes endte opp som den personen han er i dag og hun spiller fletta av de fleste i filmen. Bare med blikket sitt viser hun sitt alvor og autoritet med en overbevisning som få kan matche. Hun viser seg som en man virkelig ikke vil legge seg ut med. Rodrigo Santoro er også tilbake i rollen som Xerxes, som forøvrig er den samme som før. Den buldrende stemmen hans sender fortsatt frysninger nedover ryggen min, og hans iskalde holdning er like elskbar som sist.

Historien føles faktisk noe interessant denne gangen, i motsetning til at den bare er et bakteppe for det visuelle (som den også var i eneren). Jeg vil i all hovedsak ha en saftig actionfilm uten noe særlig hjerneaktivitet involvert når jeg ser filmer som 300, men samtidig er det faktisk en interessant historie. Selvsagt er historien blåst opp og ut av proporsjoner i forhold til hva som faktisk skjedde for nesten nøyaktig 2500 år siden (litt fakta må man jo snike inn), men noe av virkeligheten har overlevd etter at Hollywood fikk klørne i det. Selv om jeg faktisk må tenke litt i løpet av filmen er ikke det spesielt ødeleggende, det gjør snarere opplevelsen bedre. Slapp av, du kan fortsatt sette hjernen i hvilemodus om du ikke bryr deg om historie.

300: Rise of an Empire

Filmen er på sett og vis bedre enn forgjengeren, men den føles veldig som en bro mellom nummer en og en eventuell nummer tre. Den lider rett og slett av det samme som de aller fleste andre midt-i-filmer gjør. Den har ikke en skikkelig start, ei heller noen skikkelig slutt. Man merker at dette ble forsøkt unngått ved å ha en tidvis parallell tidslinje med den første filmen, men det lykkes ikke helt. Den føles fortsatt som et slags mellomparti mellom den mektige starten og (den fortsatt uannonserte) slutten.

Misforstå meg rett, det er en utrolig bra film innen sin sjanger, men samtidig som den dilter for mye etter eneren føles den heller ikke spesielt komplett. Det føles ganske enkelt som om noe mangler. Med tanke på at vi muligens aldri får en tredje film i 300-universet, kan dette godt være slutten. Da burde den ikke gi meg denne følelsen av å være et ledd mellom start og slutt. Se bare på 300 - den kunne godt ha sluttet der den gjorde. Vi hadde aldri trengt å få en toer servert, men det gjorde vi likevel. Det beste hadde vært om vi hadde fått den samme følelsen denne gangen, altså at vi egentlig ikke trenger en treer for å fullføre historien.

7 / 10
+
Kul visuell stil, deilig action, bra skuespill, men den føles som en mellomfilm og gjenbruker mye fra den første filmen.