Børning

Børning

Det går fort i svingene i Børning, men på godt eller vondt?

Det kan være morsomt å være nøytral tilskuer. Jeg satt ikke på kanten av setet da lag som Ecuador og Honduras stilte opp på hver sin side av midtstreken i årets VM, men jeg nøt det de kunne varte opp med av fin fotball og hvilepuls. Spørsmålet er: Er det noe gøy å forholde seg like nøkternt til en kinofilm?

I disse dager suser Børning inn på norske kinosaler i håp om å besvare dette spørsmålet. Det kan i hvert fall virke sånn. Anders Baasmo Christiansen spiller Roy, en bilentusiast som er så opptatt av fartøy med fire hjul og forbrenningsmotor at det holder på å få fatale konsekvenser når han kappkjører seg ut i grøfta med sin gravide kjæreste ombord.

Mot alle odds overlever barnet i mors mage, og lille Nina (Ida Husøy) vokser opp til å ha høye tanker om både pappa og motorvognene han mekker på. Faktisk melder hun seg frivillig til å bli igjen hos Roy når den nå fraskilte moren reiser på sydenferie. En datter som er interessert i eksos og motor, og en far med Ford Mustang må da kunne finne tonen?

Børning

Ikke med det første. Vi får en litt utypisk situasjon der datteren prøver å nå frem til pappa og ikke omvendt. En anledning Roy bruker på å begrave hodet sitt så dypt under panseret på racerbilen sin at han fremstår like kald og distansert som en romsonde på stø kurs mot Pluto. Jeg er overrasket over hvor langt filmen går i å gjøre Roy til en einstøing. Er han redd for å skuffe datteren? Skjønner han ikke hvordan han skal få kontakt? Dette utforskes ikke nevneverdig, så det faller meg heller naturlig å tenke på ham som en drittsekk.

Så når filmens skøyer og småskurk, TT (Trond Halbo), utfordrer Roy til et race til Nordkapp, har jeg et dilemma: Skal jeg holde med den litt overivrige mannen som har forrådt klassiske amerikanske biler til fordel for en sjelløs og helsponset Toyota? Eller skal jeg holde med «helten» som ikke makter å presse frem et smil når datteren ønsker ham lykke til og følger spent med?

Jeg vet faktisk ikke. Av alle som stiller seg opp på startstreken er det ikke ett menneske jeg vet nok om til at jeg tillater meg å holde med noen av dem. Er Jenny Skavlans karakter sympatisk? Og hvem i alle dager er personen som sitter på i bilen hennes? Hva skal jeg egentlig synes om Otto Jespersen og Sven Nordin? Det er ikke godt å si. Dermed blir det Ecuador mot Honduras. Jeg kjenner knapt til noen av spillerne og har tilsvarende liten formening om hvem som burde stikke av med seieren. Jeg er nøytral, men som med VM i Brasil trenger det slettes ikke være så ille.

Børning

Selv om jeg ikke bryr meg nevneverdig om hvem som er førstemann i mål, er det lett å se at skaperne av Børning har lagt mye arbeid i selve racet til Nordkapp. Vi får mange herlige scener med fargerike biler som stormer gjennom flotte landskap, og innslag av gjenkjennelig strekninger og norsk natur bidrar til at de mange stuntene føles rå og ekte. Dataeffekter er dessuten holdt til et minimum.

Samtidig som det er tydelig at Børning både hyller amerikanske bilfilmer som «Smokey and the Bandit» bærer filmen et særegent norsk preg. Foruten kjente fjell og veier, er det referanser til lokale rånemiljøer (som også har bidratt med bilutleie til filmen) og dessuten litt harselering med norsk turkultur og folkelighet. Her kappes det ikke om millioner av dollar, men snarere om prestisje og en beskjeden bunke hundrelapper. En forfriskende vri på sjangeren, i grunn.

Likevel er Børning en film som forstår seg bedre på motor enn på mennesker. Bilene har personligheten førerne deres aldri fikk, mens snerrende motorer og hvinende dekk fyller tomrommet etterlatt av mangelen på meningsfull dialog. Jeg tror aldri helt på konflikten mellom far og datter, og de øvrige relasjonene filmen tar for seg plukkes opp, forkastes og glemmes på de merkeligste måter. Børning er en stjernespekket film, men stjernene heter ikke Christiansen, Nordin, Skavlan eller Jespersen. De heter Ford, BMW, Ferrari og Toyota.

Børning
6 / 10
+