Lucy

Lucy

Luc Besson hyrer inn Scarlett Johansson som actionhelt i sin nyeste film. Klarer de to å skape en ny klassiker sammen?

Regissør Luc Besson er slettes ingen hvem som helst. På 90-tallet presenterte mannen to legendariske klassikere: Kriminalthrilleren Leon (1994) og den høyst sære og dog så fantastiske science fiction-filmen Det femte element (1997). Besson beviste med dette at han kunne levere noe av det ypperste på filmlerretet - og det innenfor to vidt forskjellige sjangre, til og med.

Siden den gang har ikke Besson markert seg stort innen filmbransjen. Når man i sin nyeste film får med seg Scarlett Johansson på laget som actionheltinne, kan det virke som om franskmannen forsøker å gå tilbake til røttene og forene de to sjangre han en gang mestret så godt i én og samme film.

Dessverre er det en kjensgjerning at to gode enkeltretter ikke nødvendig ender som et godt fusionmåltid. Dette blir fort svært tydelig i tilfellet Lucy.

Lucy

Grunntanken i Lucy springer ut ifra et tankeeksperiment: Mennesker bruker kun 10% av hjernekapasiteten sin, så hva vil da skje om man kunne frigjøre potensialet i hjernen og nå en langt høyere prosentandel? Vil vi bli vitne til et nytt evolusjonstrinn?

Her er det tittelkarakteren Lucy (Scarlett Johansson) kommer inn. I tråd med filmens grunnpremiss deler hun navn med det første mennesket (ikke helt korrekt, rent vitenskaplig sett, men så er ikke rollefiguren som drar frem denne analogien i filmen akkurat verdens smarteste mann), og ikke overraskende er det den moderne Lucy som skal bli nøkkelen til mysteriet om hva som skjer når man passerer 10%-grensen. Den unge og noe naive studenten Lucy blir offer for en høyst brutal narkotikaring i Taipei, og ender opp som en av flere som skal smugle et nytt supernarkotisk stoff ved hjelp av en pakke operert inn i magen. Da det går hull på pakken og Lucy overlever overdosen som i utgangspunktet burde ha drept henne, trigger stoffet noe i Lucy som opphever hennes menneskelige begrensninger. Full av stoffet som både utvikler henne og dreper henne begynner Lucy en kamp mot klokken sammen med universitetsprofessor Norman (Morgan Freeman) - en kamp som handler like mye om å forstå Lucys utvikling som å få stoppet stoffets distribusjon på det europeiske markedet.

Premisset for filmen er på sett og vis spennende, og det er leken med tanken på hva som kunne vært det neste evolusjonstrinnet som gjør filmen interessant å se i utgangspunktet. Problemet er at utgangspunktet er mer myte enn faktum, og resultatet blir også at filmen etterhvert mister troverdighet i sitt spekulative forsøk på å presentere en overmenneskelig hevner. Disse svakhetene blir ytterligere understreket av filmens flere interne motsetninger og inkonsistens. Når filmen til slutt ender er det nok av hull som burde vært tettet underveis, og spekulasjonene blir såpass søkte at selv ikke den mest åpenhjertige science fiction-entusiast klarer å svelge dette.

Bedre blir det ikke av at skuespillet føles platt og uten intern dynamikk. Av alle hovedpersonene er det bare Scarlett Johansson som makter å prestere sånn noenlunde, og selv om hun stort sett overbeviser meg som actionheltinne er det en altfor stor jobb for henne å bære filmen alene. Morgan Freeman dukker opp i en rolle vi har sett ham spille minst et dusin ganger tidligere, og gjør ingenting for å skille seg ut i denne filmen fra tidligere. Hva det øvrige persongalleriet angår, er det fleste mer eller mindre uinteressante for filmens helhet, og opptil flere av dem kunne like gjerne vært skrotet fra manus. Man kan si mye om Lucy, men å si at dette er en film som blir husket for utmerkede skuespillerprestasjoner vil være den største løgnen siden en viss avtale om aldri å invadere Polen.

Helt mørkt er det da imidlertid ikke. Som actionfilm har Lucy en viss underholdningsverdi. Deler av dette skyldes en god rolletolkning av Scarlett Johansson, som endelig slipper å dele actionsekvensene med en eller annen superhelt i tettsittende drakt. Resten kan man takke regien for, og her får vi både solid action og biljakter. Disse scenene er imidlertid ikke nok til å holde filmen på fote, og sammenlignet med årets actionorgie, The Raid 2, blir det nesten tamt å se Bessons forsøk på god action.

Lucy

Jeg liker at Luc Besson forsøker å gå tilbake til røttene igjen. Jeg liker å se Scarlett Johansson som actionheltinne. Og jeg liker å se filmer som forsøker å leke seg med eksperimentelle science fiction-tankeleker. Men helheten har flere feil og mangler, og Lucy blir med det en film som kollapser sakte men sikkert i andre halvdel. Jo høyere prosentandel av hjernekapasiteten Lucy aktiverer, jo mindre blir min egen interesse for filmen og handlingen.

Slikt skuffer, særlig når man vet at hodene bak filmen tross alt kan bedre.

6 / 10

1